Vindskydd/lösdrift

B

Boan

Jag har mina hästar på bete nu och de har bra skydd av skog,men tänkte bygga ett vindskydd eller liknande för jag vill ha dom ute på lösdrift året om sen. Men hittar inget bra att köpa,så finns det någon med förslag eller bild på något bra?:)

Sv: Vindskydd/lösdrift

Hade det inte varit så förbaskat svårt att lägga ut kort här (ja, för mig är det det) så hade jag visat mitt.

6 x 3 m.....flyttbart!!

Står i beteshagen på sommaren, då med ett extra tak utan väggar som oxå är 6 x 3 meter. Alltså 36 m3 skugga :banana:

På vintern lyfter vi (sambo med lastmaskin) tillbaka den till vinterhagen, funkar perfekt!!

Mvh Lena

Lägga ut bilder är lätt. Dom måste ligga ute på nätet först för att du ska kunna infoga dom i ett inlägg. ALLT står på Datorforumet annars...med tydliga bilder och beskrivning.

Såg jätte trevligt ut men ja har två hästar så jag behöver inte så stort,sen tycker jag de va lite dyrt:o

Det finns tälthallar som fungerar som ligghall. Jag tittade på en variant som för 4 storhästar skulle kosta nästan 10 000:-. Har du bara två blir det ju billigare. Tycker jag är rätt billigt. Här är företaget som säljer dem jag tittat på: http://www.coverstore.se/

Däremot vet jag inte hållbarheten på dessa. Och letar du efter ngt permanent tror jag att du tjänar på att skaffa en redig ligghall istället. Men är det tillfälligt, eller om du bara har en liten summa att lägga ut just nu, så kan det vara ett alternativ. Som någon sa i en tidigare tråd så är det dock bra om man bygger en ram från marken och va 1 meter upp eller liknande, så att hästarna inte kan sparka igenom duken när de ligger ner. Jag tror att risken är liten men det beror ju på hästarna och det är en procedur värd att satsa på tror jag.

Hade en sån där tälthall i vintras. Men den blåste sönder. Ska du ha en sånn måste den stå på ett ställe där det inte blåser för mycket.

Vi har byggt ett och det ser ut såhär:

19366462.jpg

20001168.jpg

Det är byggt med återanvända plåtar (gratis!) och sedan har vi slagit ner fästen i marken som ramen byggts från. Taket är genomskinlig plast liknande plåtarna för bra ljusinsläpp.

Tack för tips, men skjulet står i vinterhagen så de är i princip aldrig där på sommaren. :)

Tintilar: Vi fick ett helt gäng plåt av en bekant, som legat på hans tomtmark i flera år och skräpat. Han var bara glad att bli av med det. Sedan var det en granne till stallet som också hade lite gammal plåt bakom en lada som han erbjöd oss när vi byggde. :bow:

Fint bygge för er vinterhage,men frågan är om plåt blir väldigt varmt på sommaren,jag tror det blir varmare än vad det skulle bli att bygga med trä.Men ja är inte säker... Sen har jag funderat på tak,för de är jätte skönt att ha det ljust men forfarande så undrar jag hur det blir på sommaren.. Nu blev det mycket undringar men men:D

För att inte tala om hur mycket det låter på plåt när det regnar..dvs OM man bara lägger på plåt och inget annat.

:bow: Just det.
fruktansvärt. hästarna vill inte vara där då.

Mitrolle.
Hur gör du med fölungen om det blir riktigt hett eller mkt insekter? Skog?

Fölungarna har flughuva på sig om det är mycket insekter, mammorna insektstäcken + flughuva. Sedan har de skugga i sommarhagen från stora slybuskar och en ladugårdsvägg. Fast vi har nästan inga insekter, bara flugor och någon enstaka broms. Det är bra luftväxling över markerna så det kommer inga knott eller liknande.

Vi tar även in dem i stallet om det är extremt varmt eller ihållande ösregn.

Vad kostar en BILLIG båghall (behöver endast ha en area på 27kvm) och vart får man tag i en?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar