Vindottfärgväxlare!!!

ThereseF

Trådstartare
Hur många såna finns det?:confused: Jag tror ett av våra föl blir jarpvindott färgväxlare. Kul! :banana:, men skulle vilja veta hur vanligt eller ovanligt det är. Jag har inte hört talas om någon tidigare.

Sv: Vindottfärgväxlare!!!

Jag skulle tro att det är extremt sällsynt. :-) Vilken jackpot om det är så! Både silverbrun och konstantskimmel/ färgväxlare är ju ganska respektive väldigt sällsynt, så en kombintion borde vara m-y-c-k-e-t sällsynt. Har du några bilder?

Hejsan!

Det går inte att se bilderna. Prova igen! Att hon har en bror som är färgväxlare gör ju möjligheten större att hon verkligen ÄR färgväxlare. Vad är det för stam på henne, och hur rör hon sig?

hmmm jag kan ju se bilderna....
Hon är efter Silfurmani frá Asgård (silverhingst)
Mamman är Sif frá Skaney (röd färgväxlare)
Hon väljer trav och liksom sin far har hon en otrolig trav, det är den man lägger märke till.

Hej!

Nu ser jag bilderna. Hon är ju defenitivt silverbrun, och det vita som börjar komma kring manken tyder på att hon faktiskt är färgväxlare. Grattis igen! Som sagt vilken fullträff med färgkombinationen!

varför skulle det inte kunna vara silverbrun färgväxlare?

Nyfiken på hur du kan se det!

//Julia

Färgväxlare är samma sak som konstantskimmel ;), alltså är det rätta namnet enligt gällande terminologi silverbrunskimmel!

Jag vet att konstantskimmel och färgväxlare är samma sak.

Men borde då inte den rätta betäckningen bli silverbrunkonstantskimmel? =)

//Julia

Jag vet att konstantskimmel och färgväxlare är samma sak.

Men borde då inte den rätta betäckningen bli silverbrunkonstantskimmel? =)

//Julia

Nej, inte om man använder korrekt terminologi som skrivits ovan. Då kallas svart konstantskimmel för svartskimmel alltså, blir en silversvart konstantskimmel en silversvartskimmel och således en silverbrun konstantskimmel en silverbrunskimmel. :)

... och en "vanlig" avblekbar skimmel är alltid bara en skimmel. Vill man ange hästens grundfärg skriver/säger man "skimmel född fux" eller silverbrun eller vad det nu var. Det tycker jag man ser alltför sällan! Särskilt viktigt är det ju vid avel...

PS. Den rätta betäckningen är givetvis viktig att göra om man vill få fram en silverbrunskimmel, vilket är den rätta beteckningen på färgen.

:rofl: F'låt, jag kunde inte låta bli.

/Itchie, språkpolis :angel:

Ursäkta för kapningen... Kul med en "Skáney" häst :banana: Jag har jobbat på den gården och mitt eget sto är därifrån :love:
Ursäkta mig också, jag red en Skáney häst förut. Sleipnir frá Skáney u: Blida frá Skaney e: Elgur frá Holum, Sleipnir är född 87 och är numera bosatt hos Maria Berg. :D

Jättefint föl! Kul med en så annourlunda färg!

Liknande trådar

Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025