Vimital Harmoni

Sv: Vimital Harmoni

Jag tycker inte man ska ge någon extra vitamin överhuvudtaget om man inte vet säkert att hästen har en brist (då måste man ta en vitamin analys av grovfodret, men väldigt dyrt och nästan ingen häst som har någon brist).

Jag tycker inte man ska ge hästarna dessa olika "burkar" eftersom vissa mineraler eller vitaminer kan vara "faligt" för hästen att ge extra om den inte har en brist.

Ex. överskott av zink kan ge koppar brist..
överskott av mangan gör det svårt för hästen att ta upp järn
Hästen har väldigt sällan brist på järn då vallfoder oftast (nästan alltid) innehåller mycket järn.
Överskott på jod kan ge bristsymptom på föl (ex förstorad sköldkörtel)
vitamin A är skadligt att överdosera och selen är rent av giftigt för hästen vid överskott!
B-vitamin kissar hästen ut och den vitaminen producerar hästens microorganismer själv, -slöseri med pengar,..
Vitamin C räknas inte som en vitamin för häst och man har inte hittat några positiva effekter av att ge hästen vitamin C, och eftersom det är vattenlösligt så antar jag att hästen bara kissar ut det också?
Vitamin E är fettlösligt och lagras då i kroppen vid överskott, vilket som inte är bra.

-Därför ger inte jag något extra om jag inte vet säkert att hästen har en brist. :)

Köpte det idag, ska börja ge imorgon. Vill gärna också höra för och nackdelar.

Jag har ingen aning, fick tips av veterinär och personalen i den lokala ridsportsbutiken vi har.

Veterinärer får faktiskt ingen utbildning i foder.. Tråkigt nog, ändå är det många som ger rekommendationer om olika preparat, utan att veta helt hur det påverkar hästen. De i butiken vill sälja. Jag är ganska kritisk speciellt nu när jag kan mer om vitaminer och mineraler (går hippolog). Det som jag tycker är lite läskigt är dels veterinärer som säljer och tipsar om vitaminer och de flesta litar ju på sin vet. Och sen att det kan påverka hästen så mycket utan att det syns utanpå. Skrev tidigare lite exempel och varför jag inte köper vitaminer och andra "burkar".

Vad vet du om att min veterinär inte har någon extra utbildning?
Då kan du ju tipsa om någonting annat som kan funka till min häst då.

Det kan man ju inte veta om man inte vet vilken vet det är. O vissa hästar behöver extra för att må bra! Alla kanske inte mår bra av det, men se hur mkt man ska ge av det här. O säg sen om det blir för mkt av nåt!

Vad har du för problem då? Har du inga specifika så ge hö(silage), eventuellt proteintillskott, selen (du kan räkna med att svenska jordar har brist) och kalk/fosfor/magnesiumtillskott om det råder brist/obalans grovfodret och en saltsten.

Tillskott som är bra är linfröolja.

Nu är ju inte denna produkt ett vitaminfoder, utan balanserade för tarmen.

Till TS, bakjäst är billigare och har en bättre bevisad effekt än de flesta dyra fodertillskott.

Generellt får veterinärerna inte någon utbildning i foder, sen vet inte jag om din har gått nån extra kurs.. Säger inte för vara dum:mad: snarare för att upplysa eftersom de flesta litar väldigt mycket på sin vet. men som sagt ingår det inte i deras utbildning

Parasiter ska han inte ha några. Fodret har jag klagat på men det ska tydligen vara okej (trots att det luktar aceton, tycker jag :crazy:) och det är bara han som är dålig i magen (har haft honom snart 2 månader) av hästarna i stallet vad jag förstått det som. Jag propsar på att han är överkänslig mot silage men vi måste prova detta innan veterinären kan skriva ett intyg.

Okej:/ jobbigt.. Kanske kan vara värt att kolla masken? Min kompis häst var nyligen ganska dålig i magen, vi misstänkte fodret och konstiga vädret, men visade sig vara parasiter.

Vet du inte varför man ger extra e? Förebygga korsförlamning. Eller iallafall minska chansen att han får det.
Bvitamin dom blir ju lite piggare om man ger det vid rätt tillfälle. :-)

Vet du inte varför man ger extra e? Förebygga korsförlamning. Eller iallafall minska chansen att han får det.
Bvitamin dom blir ju lite piggare om man ger det vid rätt tillfälle. :-)

Nej, jag vet inte varför man ger det eftersom hästarna väldigt sällan har en brist :) och vitamin e är fettlösligt och överskottet lagras då i kroppen...

Vitamin b kissar hästen ut :) tar inte upp det i fodret och hästarnas mikroorganismer i tarmen producerar det själv , därför har hästar ingen brist på vitaminet, finns alltid undantag men ska vara en häst med väldig störd tarmflora då?? Så hästen blir inte piggare av B-vitamin eller får bättre hårrem, prestation osv vad man nu säger om vitaminet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix