Villrådig...

S

Sir__

Nu är det så att jag efter många om och men bestämt mig för att köpa en ny dressyrhäst... och jag står i valet och kvalet om vad det egentligen är jag söker.
Kan ju börja med att berätta att jag är 23 år och har ridit hela livet, dock skulle jag väl inte kalla mig så värst vidare duktig (rider tom LA och har väl inte världens mest perfekta sits även om den duger)
Jag är egentligen sugen på att köpa kanske en 5-7åring och utvecklas tillsammans med den mot MSV men så tänker jag att det kanske är dumt när jag själv är såpass medelmåttlig, jag kanske borde satsa på en äldre läromästare som redan går MSV-Georges och satsa på att lära mig de svårare rörelserna bra innan jag ger mig på att utbilda hästen själv? vad tycker ni ? Är det kanske tom. någon här på forumet som varit i min sits och köpt en yngre häst som ni utbildat själv trots att ni inte är "proffs", och isåfall hur har det gått för er?
Kram på er alla - Sofia

Sv: Villrådig...

hej
nå jag håller på att göra mitt bästa för att utvecka min blivande stjärna :love: :love:
hon är 8 år och kommer från tyskland ett fux sto

hon kunnde skritt trav och galopp ingen större bärighet i galoppen gick i 190 och ville gärna knäppa av i nacken kunnde skänkelvikningar och förvändgalopp.
från det har jag utgått och nu kan vi öppna och sluta i skritt,trav oxå nästan:crazy:
galoppen har vi fått bukt på.
vi har inga större tävlingsambitoner men vi tränar för att det är roligt
och dessutom gör vi ju det tillsammans
det är ett jätte roligt jobb men vi ser våra framsteg
hoppas det ger dig lite hopp

Om jag var i din sits så skulle det hela vara en ekonomisk fråga

Mkt pengar = Väl utbildad häst, läromästare

Ok med pengar = Grundutbildad häst 5-7 år med bra förutsättningar

Mindre med pengar = Ung häst 2 - 5 år

Har du ridit hela livet och tar hjälp av bra utbildare/tränare så går säker även det sista alternativet bra.

Själv har jag alltid fått ta det senare alternativet :smirk:

Lycka till!

det får nog bli en läromästare ändå... men tack så mycket för era svar :)

Håller med dig.. Det bästa är kanske en läromästare som inte är alltför gammal och som redan går stadiga MSV-rundor samt kanske även St Georg. Den behöver ju inte ha det största gången men bör ju röra sig hyfsat och vara en bussig individ. En bra läromästare helt enkelt.
Dock kostar ju en sådan säkert minst runt 200 000-300 000

Nirak

oj... är det verkligen så illa att en 14-15 årig läromästare som går MSV stadigt ligger i den prisklassen? :crazy:

Det beror väl på. Har den gått även St Georg med plac eller iallfall bra resultat så tror jag att man får räkna med 200 000 iallfall.
Har det "bara" gått MSV kanske man kan komma undan billigare om den inte har kapacitet för mer. Men sexsiffrigt lär det ju bli, kan inte tro annat. 14-15 år är ingen ålder i dressyrsammanhang.

Nirak

okej... ja smakar det så kostar det ju som det heter ;)
Hade i min optimism förväntat mig stax över 100... hmm.. får väl helt enkelt hoppas på en väääldigt snäll tomte i år

Du kan säkert hitta billigare om du har tålamod och söker!
Tyvärr är det väl så att 100 000 kostar många "skithästar" idag..

Nirak

mm, jag har hittat en för strax över 100 med placeringar i georges.. men när jag åker och provar ska jag kanske vara på min vakt lite extra så att det inte är nått skumt om nu priset är i underkant... folk brukar ju lixom inte "skänka" bort sina hästar...

Jag skrev stadiga MSV och start St Georg.. då tror jag att priset stiger.. De flesta hästar kan ju starta MSV med rätt ryttare, men jag förstod att TS ville kunna konkurrera även på den nivån? Men som sagt, man kan säkert göra fynd om man tar sig tid att leta. ?

Nirak

jo, precis.. jag har ju egentligen ingen bråska.. men det hade såklart varit roligt att hitta sin nya häst så snabbt som möjligt :)
men men,, man kan ju börja kolla på de lite billigare och om man inte hittar nått kan man ju gå upp en prisklass senare...

Som Nirak skrev kan vilken häst som helst starta MSV med rätt ryttare och utbildning. Placeringar i MSV och ritter på en jämn nivå över 65% är en annan sak.

det är klart att jag är medveten om det... men som jag skrev innan så ska jag provrida en häst med placeringar till georges och vinster på över 70% i msv, och denna kostar strax över 100... men men,, jag har väl haft lite flax som hittat denna helt enkelt... kan ju vara något skumt med honom.. men den ser väldigt bra ut på videon iallafall :)

Om du vill ha en lite yngre häst så kan du ju lägga lite pengar på att få den tillriden av en beridare som du har förtroende för, även rida för denne så den kan utbilda dig och hästen tillsammans.

Det är definitivt nåt lurt med häst nr 1 och 3. Sådana glädjepriser döljer något.

Nirak

förmodligen kanske kapaciteten är begränsad till den utbildningspunkten hästen är i men om det är ryttares som ska lära kanske inte det gör något

Även om hästen är begränsad till MSV bör den kosta mer än 40 000...

Edit: nu tog du bort länkarna till annonserna, exemplet ovan var från en av annonserna du presenterade

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar