Vill någon annan tävla min hund?

skuggi

Trådstartare
Ja? Finns det folk som vill låna andras hundar för träning/tävling?

Inom hästvärlden finns det ju fullt med medryttare som vill träna och tävla, finns det sånt även inom hundvärlden?
Var hittar man isf dessa fantaster?
Och vad önskar de sig isf av ev hund?

Grunden är att jag har en himla läraktig, snabb och smidig ung hund som skulle kunna göra sig bra inom tex agility. Personligen är jag inte intresserad av att satsa så mycket på sånt, men eftersom hunden är lovande så skulle det ju varit roligt om det fanns någon hundlös människa som ville :idea:

Sv: Vill någon annan tävla min hund?

Det tror jag att det finns, förutsatt att det är en bra hund. Jag har själv lånat ut min hund till träningsentusiaster och även tagit emot andras hundar. Då har det varit vänner eller bekanta som man lärt känna på gemensamma träningar osv.
Enklast är att hitta dom på brukshundsklubben skulle jag tro eller genom gemensamma bekanta. Brukar du vara där och träna nåt?

Det är jag säker på! Det vore ju ett perfekt sätt för de som vill träna/tävla men inte kan/får ha egen hund. Och för dig som får din hund aktiverad och tränad ;) Sätt upp en lapp eller hör på brukshundsklubben om det finns intresse:laugh:

Jodå, jag vet några stycken. Har även sett "annonser" (från ägarna) i träningsgrupper på facebook. Exakt hur vanligt det är vet jag inte, men det förekommer.

Vad de personerna vill av hunden är förmodligen väldigt olika beroende på både person, ambitionsnivå och tävlingsgren. Det jag kan tänka mig är idealet är en arbetsvillig hund med en ägare som vill bidra lite också, om inte annat så att hålla hunden i en bra kondition och bygga upp den lite.

Jag har en hund jag ibland lånar för träning. Var vi kommer vet jag inte, har inte så mkt planer. Syftet är mest att jag tycker det är kul att ha en till att träna och hunden behöver aktivering medan matte inte är så intresserad/har tid til träning. Tyvärr bor ägaren på andra sidan stan (jag är billös) så det blir inte tillräckligt ofta.

Kan säga att jag själv haft såna tankar. Jag ÄLSKAR nämligen att träna hund, men jag har fruktansvärt dåliga tävlingsnerver. :o
Nu har jag dock bestämt mig för att bota mina dåliga nerver och ska se till att ta mig iväg och tävla själv. :angel:

Du snodde min ide :mad: ;) hade faktiskt tänkt lägga ut en liknande tråd då jag gärna vill att min hund ska tävlas i framtiden men jag kommer nog inte kunna tävla med honom! Jag har sådana fruktansvärda prestationskrav och blir så nervös att det skulle bara bli jobbigt för hunden om jag skulle försöka gå in och genomföra en tävling! Har tävlat massor i mina dagar, då med häst men de sista åren när det handlade om mycket pengar var jag så nervös och hade sånna krav på mig själv att det va mer regel än undantag att jag kräktes innan tävlingarna!

Men det gäller kanske att den personen isf tränar mycket med hunden innan. Eller finns det dem som tävlar utan att ha träffat hunden innan?

Senast ändrad:

För att tävla någon annans hund måste man träna en hel del med den. Speciellt inom agilityn där det är snabba beslut som gäller och man måste veta hur snabbt hunden reagerar på ens hjälper. Sen är det många hundar som blir osäkra när de ska springa med någon annan och bara springer och letar efter matte eller husse. Min kompis var sjuk i helgen och lät en väldigt meriterad förare(landslag etc) som hunden känner väl försöka springa med hunden och de kom 4 hinder innan hunden bestämde sig för att leta efter matte istället.

Jag lånar själv en hund för träning och förhoppningsvis tävling men har just nu stora svårigheter med att hunden gärna gör annat och jag märker att han inte alls har samma band till mig som till sin ägare. Så helt enkelt är det inte men väldigt lärorikt :laugh:

Om man lånar ut hunden till träning måste man vilja hjälpa till lite själv också och träna på sådana saker som behöver göras ofta som "låneföraren" inte har möjlighet att göra tycker jag.

*svarar alla*

Kul med så många positiva svar :idea::bow:

Nej, vi har inte hängt på någon BK, men vi får väl kanske börja med det :idea:
Då kanske man får tips på lämpliga FB-grupper att gå med i också :idea:

Nu blev jag peppad att hitta någon som vill träna och tävla lille skrutt :bump: Tack hörni! :bow:

Niyama: jag kan skicka honom på posten :idea::angel:

Jo, glömde ju: Vi har haft en tjej som utbildar sig till instruktör som haft lille skrutt som övningsobjekt i en praktisk del av utbildningen. Det är hon som konstaterat att han är väldigt läraktig, snabb och säkert skulle passa till tex agility. Första passet var han liiiite undrande över främligen, men efter det så har han bara blivit sjuuukt glad när hon kommit och lämnar glatt oss andra tråkmånsar :angel:
Så jag tror inte det skulle bli problem med att han skulle bli mammig och måsta hitta mig.

Och jo, det var ju lite så jag tänkte, att någon både vill träna hunden regelbundet(typ á la medryttare) samt även tävla, om de vill.
Jag ställer självklart upp så gott jag kan :idea:

Spännande att se om man får nått napp :idea:

Jag tror nog det kan bli lite svårt att hitta någon som har lust att lägga en massa tid och pengar på någon annans hund. Men så är jag kanske en pessimist? Det skulle i så fall vara om du hitta någon hundungdom med en massa överskottsenergi ;)

Tanken är god, men även jag tror att det är svårt att genomföra ett sådant arrangemang. Dels kostar träning/tävling pengar och dels krävs MYCKET träning om man ska "komma någonstans".

Utöver ovanstående så skiljer relationen hund-förare en heldel från häst-ryttare. En välutbildad häst kan ofta ridas av lite mindre utbildade ryttare medan en välutbildad hund ofta behöver just SIN förare för att kunna arbeta bra.

Vill man tävla så jobbar man ofta med sin hund dagligen, mer eller mindre på alla promenader görs några "övningar". Hemma i hemmets lugna vrå nöts detaljer och i trädgården finslipas positioner osv.

Det finns några som mot betalning meriterar upp hundar till ägare sominte själva har möjlighet att träna/tävla, men det är ju något annat än det du tänker på...

/Swat

Vår uppfödare har en av sina hundar utlånad till en tjej som går hundsportsgymnasium, då hennes egen hund är skadad.
Men då bor hunden med henne på skolan en stor del av tiden och kommer hem vissa helger och på lov och så. Så det kan ju vara ett alternativ om man kan tänka sig att lämna bort hunden mer än någon timme åt gången.

Fast å andra sidan så tänker ju jag att det är väl självklart att man som ägare står för alla kostnader? I utbyte får man ju hunden meriterad även om man inte gör det själv. Skulle någon annan tävla min hund skulle jag självklart betala alla avgifter samt skjutsa till tävlingen alternativt betala resekostnaden.
Sen får man som sagt räkna med att vara utan sin hund en del. Och också att träna en hel del själv.
En bra och förig hund jobbar även med någon annan än matte. Men visst måste man få tid att träna ihop sig. På våra träningar har det inte varit ovanligt att vi lånat hundar av varandra och kört. Jättenyttigt. :)

Det beror ju lite på vem som har det största intresset tycker jag.
De hundar jag lånat och tränat med har jag visserligen inte haft så mkt kostnader för (inte siktat så högt), men då hade jag tyckt det var självklart att betala det själv. Hade säkert kunnat få ägarna att betala i alla fall en del, men ändå. Där har det framförallt varit jag som varit drivande även om ägarna tyckt det var roligt och bra att hundarna blev aktiverade.

Vill ägaren ha hunden meriterad så att "tränaren" gör ägaren en tjänst sas är det ju mer logiskt att ägaren betalar.

Sen är det nog så att "lånehundar" har lite sämre förutsättningar för att komma riktigt långt, men klart att de kan komma ut och tävla i alla fall.

Ja ganska mycket kanske tom ;)

Hur som, i väntan på egen är du välkommen att låta honom till allt du kan tänka dig :D

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 545
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 876
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 594
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 692
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka