Vill lära mej grunden

lobell

Trådstartare
Jag rider inte western eller nån annan inriktning, ska jag börja att säga :)

Jag är en skogsmulle som är feg och nu behöver grundträning för att öka självförtroendet. Så om vi kan hålla denna tråd på en snäll nivå, så jag slipper bli ledsen :rofl:

I en annan tråd hittade jag denna länk :

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU

Och jag började gå igenom alla hans klipp och även dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU

Jag är 41 år och har en kallblodstravare som ska vara lite westerntränad.
Köpte henne i höstas och pga av all snö har vi inte riktigt kommit igång på allvar.
Rent hanteringsmässigt har vi kommit igång hyfsat då det ju mest blivit sånt i vinter, så på marken litar jag på henne.
Nu ska jag börja rida igång henne lite sakta, och funderar nu på att gå igenom saker från dessa klipp steg för steg.

Tror ni att detta är nåt som kommer att funka att göra på egen hand?
Kommer ha hjälp med sambon som oxå har häst. Men det är främst jag som behöver det.

Hästen är i grunden lugn, men är lite stoig och testar och jag är så fruktansvärd feg sen jag fick sladdbarn.

Kom gärna med tips på andra klipp med övningar som stärker mitt ledarskap.

Sv: Vill lära mej grunden

Absolut kan det funka att göra likadant som i klippen. Men om det är just ledarskapsövningar du är ute efter skulle jag fråga på "hästhantering" där det finns mycket skrivet om det.

Är det grunden i westernridning du är ute efter skulle jag kontakta en tränare som kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ok, ska kolla där med :)

Ville väl veta oxå om detta är bra metoder att lära sig som visas i klippen, eller om det finns bättre sätt?

Senast ändrad:

Läste den här tråden på jobbet och fastnade tittande på alla hans klipp på youtube. :angel:

Jag tycker han förklarar bra, han håller allt ganska enkelt och rakt. Jag själv skulle nog inte straff-backa min häst om han inte stod still vid uppsittning men det är för att han har lite för mycket backåt tänk redan och skulle direkt börja backa vid uppsittning istället. Så man ska liksom tänka efter innan man använder en viss metod. Men att titta på filmerna gav mig inspiration att försöka få fram min backåt tänkande häst och även om han egentligen inte sa något nytt så kände jag att det hjälpte lite nu på kvällen när jag red. Så kör på tycker jag! Bara att tänka efter om en viss metod passar just din häst först :)

Jag har inte så mkt problem med just uppstigningen, just nu iaf, :)
Jag går upp från en stol, och brukar komma upp iaf 8 av 10 ggr utan problem, så känns dumt att kanske börja med det om det inte blir större problem än vad det är.
Jag har iofs stramare tyglar när jag sitter upp, men det funkar ju.

Fick pepp och tips via pM av en snäll bukefalist :)

Mitt problem är att jag är feg och tänker väldigt mycket " tänk om "..

Tänk om hästen sticker nu
Tänk om jag ramlar av och fastnar i stigbygeln
Tänk om hästen inte vill gå om jag vill rida ut själv

Detta har kommit efter 2 sladdbarn och är svårt att bryta, vilket gör att jag känner mej begränsad.

Dessa klipp fick mej att få nåt att tänka på och kanske om jag har en
" uppgift" att göra så släpper det andra och jag måste koncentrera på på det istället för att tänka på allt som kan hända.

Ska kolla lite mer på hanteringssidan och se om jag hittar tips där.

Trådkap: ;) Vad är det för typ av sadel han har? En sån har jag med! Jag ser ju att det är en westernsadel, men till vilken gren? :)

Haha, jag känner igen mig, är också en riktig fegis. Och jag har inte ens fått barn så jag har ingen ursäkt. På grund av fegheten har jag en tendens att rida med handbromsen i, vilket är verkligen fel på min häst som har redan tappat allt vad framåtbjudning heter på grund av det. :o Blev inspirerad av filmerna att verkligen våga rida framåt, och se till att det gick framåt oavsett. Det var riktigt nyttigt för oss!

Lite tips från en annan fegis:
1. Jag är faktiskt mycket mer avslappnad om vi rider hemifrån i en lite högre hastighet. Att trava ut från gården en bit känns på något sätt mycket avslappnande för mig och hästen.
2. Gör saker, sitt inte bara där och tänker på vad som kunde hända! Varje gång det blir lite nervöst så börja göra enkla övningar som serpentiner eller trav fattningar eller vad som helst, lugnande för båda dig och hästen och nyttigt också!

Så jag tycker du tänker helt rätt när du säger att det kanske blir bättre om du har en uppgift att göra medans du rider. :)

kl.
IslaBonita: Han rider reining ser det ut som, så sadeln är nog en reining sadel. :)

Vi har ju haft dem stående nu under ett par månader då vägarna varit för isiga och snöiga.
Första ridturen hann vi ut från gårdsplan så skulle hon trava, och när man inte fick det så kanske man fick galoppera istället. :)
Det var handbromsen i hela tiden , vilket på henne betyder att vi ska springa fortare.
På hemvägen däremot så gick hon på långa tyglar.

Jag tog till en ramsa som jag upprepade för att inte spänna mej och ligga i fosterställning :)
Och det hjälpte faktiskt för då såg jag inte skräckbilderna framför mej.

Jag och sambon ska se om vi kan ta nån av de enkla övningarna och se om vi får till dem i praktiken :)
One rein stop, funkar det att börja i skritt?

Det låter ju inte så trevligt. Går det att longera eller släppa henne någonstans hon kan kuta av sig innan du rider nu i början? Jag är lite beroende av att kunna longera/springa av hästen innan jag rider.. mer för min skull än hästens! :o
Med one-rein stop ska man faktiskt börja i skritt. Man vill ju inte överäska hästen i full galopp med att dra runt deras huvud första gången haha. Så öva i skritt först, sen öka farten när du känner att hon vet vad det handlar om. Jag använder det rätt mycket (tyvärr) då min kille har en tendens att bli "skrämd" bakifrån på vägen hem och sticka framåt. Nu vet han vad som kommer och nästan svänger runt huvudet själv efter några steg .. :p Men jag tror det kunde funka bra på en häst som springer bara fortare på korta tyglar.

Nu vet jag inte om du har hittat det här redan, men jag hittade artiklar där han förklarar markträningen han använder för att få hästens respekt (som han nämner i flera av youtube filmerna). Han börjar med den här övningen:
http://www.equisearch.com/horses_riding_training/training/general/move_hind_end_111809
(på sista sidan av den kan man klicka vidare till nästa övningen

Tyckte dom var bra för att lära sig grunden som du sa :)

Det där var ju kanon med både bild och text!
Jag har svårt att lära in med endast text och ibland går det för fort med film.

Det blev lite extra roligt när min Google Chrome översatte till svenska oxå, :)

Jag har inget bra ställe att longera just nu, då det är för lerigt, men tror hon var glad att få komma ut så det släpper nog efter ett par ridturer.

Till helgen när sambon är ledig och det kommer utlovad sol, så ska vi gå igenom lite grejer och se hur det funkar.
kanske vi tar några kort och visar :o

Vad bra att du tyckte länken var bra! Jag tyckte också att bilderna var bra och texten lättförståelig. Ännu bättre om du lyckades översätta den också. Jag vet inte om du hittade till dom andra, men om inte, så finns massor här, inklusive alla andra i samma serie som den jag länkade till förut:

http://www.equisearch.com/searchresults/index2.aspx?t=Articles&f=%28__source%3akrang.story+__source%3akrang.equisearch.story%29&s=clinton+anderson&p=1

Du borde definitivt få sambon att ta lite bilder och visa här! Jag ska också testa några av övningarna i narmaste dagarna, får se om jag kan få lite bilder också. Jag tror vi jobbar på många av samma saker, men med två väldigt olika hästar :)

Tack för länken, nu har jag lite att kolla :)

Om inte annat så är det bra för att få igång fantasin som brukar försvinna när man väl står där. Nu har man ju iaf nåt att gå efter. sen om man gör det på ett sätt som passar en själv bättre så har man ju en grund att gå efter.

Min häst är i grunden väldigt lugn och trygg, men kan bli lätt tjurig om hon märker att man blir osäker och om saker tar för lång tid. Då tycker hon att det är roligare att gå in i stallet med en.
Första ridturen jag skulle testa ensam, slutade med att jag efter 5 minuters pockande satt på henne inne i stallgången :)
Så nu är det stängd stalldörr som gäller :D

En annan gång när vi red en ny runda inne i skogen så tvekade sambons häst vid ett ställe, tror att det luktade av nåt djur för han nosade på marken.
Min som aldrig bryr sig om sånt, tyckte att det blev tråkigt att stå och vänta och bestämde sig för att det var dags att gå hem. Inget jag gjorde hjälpte så till slut red jag hem henne fast tog en annan väg så jag hade nåt att bestämma över ändå.
Efter den ridturen var jag riktigt besviken på mej själv att jag inte försökte mer att få förbi henne. Satt och grämde mej hela kvällen.

Nästa ridtur så tvekade de igen, men då visste jag att det ev kunde hända, så då var jag beredd och det gick efter lite snurrande.

Nån gång när grannen fått hem en ny vallack, ville hon inte lämna honom så då stod vi länge på stallplan och krånglade. Blev frustrerande och tråkigt.
Då tog jag med mej spö som jag annars aldrig rider med. Behövde bara visa det så gick hon. Hade det i handen ett par turer och slängde det sen i diket när vi kommit iväg.
Nu behövs det inte.

Så det handlar nog inte alls om att hästen inte vågar eller vill, utan att hon känner min tvekan i vissa situationer. gäller att få bort den och kanske dessa övningar ger mej nåt att göra istället för att börja tänka att -Shit, nu går det inte!

Det låter som lite typiskt testande, och det låter som om det har löst sig bra hittils! Så fortsätt bara, och jag tror också att lite övningar kan lugna dina nerver och ge henne något att tänka på så hon inte hittar på andra saker att testa heller :)

Min kille har jag haft sen förra juli och han är en typisk dominant och trotsig (nybliven) 6 åring som har testat mig hela tiden sen jag fick honom. Han är så klart också rädd för allt.. båda hans dominans och rädsla kommer från att jag är feg och osäker med honom, så han delvis tycker han behöver ta över ledarskapet och delvis är det han som måste vakta efter eventuella faror, vilket han tycker det finns mycket av. Så vi är helt fel ihop egentligen.. men jag har vägrat ge upp.. tagit rätt mycket hjälp och kämpat och slitit för att det ska funka.. bara sen mitten på februari eller så har det känts som det börjar gå framåt, men vilken bra känsla när det börjar gå framåt! :)

så, lite om mig och min häst :)

Men tänk vad kul det blir sen när ni kommit över den värsta tiden :)
När allt stämmer och du vet att du gjort rätt!

Har sett din häst i nån bildtråd nån gång och vet att jag tyckte att han var väldigt fin. Tron din kille/man red honom, om jag inte minns helt fel?

Haha, nej min man rider en helt underbar appy som heter Ace.. hästen jag köpte till honom så han kunde rida med mig och hjälpa mig.. hästen jag borde ha egentligen, gör inte en fluga för när. Gjorde lite bättre med andra hästköpet, men kan inte släppa det här med att det SKA funka med mig och Toby (min appy)

De två tillsammans, Ace till vänster, Toby (min) till höger:
killarna.jpg

Så jag testade lite av markövningarna, och mannen var snäll nog att ta lite bilder.. så jag tänkte visa några här :o (Bildbomb!)

Ignorera min hatt, det var inte särskilt varmt eller soligt här i "solig" California idag. :P

Det var inte alls lätt att få honom att svänga rumpan, vilket jag tyckte var lite intressant. Han flyttar rumpan lätt när jag ber om det när jag gör i ordning honom och sånt. Tror min position kunde ha varit bättre.

Men om jag blänger lite hårdare borde det gå? haha
backhand1.jpg

Äntligen! vi lyckas!
backhand.jpg

Att backa gick bra men jag fick peta lite med spöet. Men å andra sidan stod jag still istället för att gå "in i" honom, då vore det för lätt för att vi har övat det förut. Behöver komma ihåg att kräva energiskt backning också.
backupgn.jpg

Att vända bort framdelen gick bra, det har vi övat nyligen också. Men jag gillar att han tuggar här:
forehand.jpg

Sen testade jag longeringen lite, men här var jag lite osäker, kom inte ihåg detaljerna av hur man skulle göra just den övningen, så det blev lite "vanlig longering" av det.

Skickar ut honom, jag är duktig på att peka åt hålet jag vill att han går, men skulle haft piskan pekande mer mot hans hals och inte rakt ut.
lunging1.jpg

Lite överdrivit kanske.. ser ut som en flygvärdinna som visar utgånger på flygplanet :D Skulle ha krävt mer energi här, helst trav.
lunging.jpg

Jag var rätt nöjd med hur allt gick i alla fall. Sen hamnade vi i en stor bråk på vägen tillbaka till hans box efter vi var klara.. vilken häst blåvägrar gå tillbaka till sin box där det finns kompisar och hö väntande efter arbetet??
Men såna här övningar ger mig självförtroendet att våga "slåss" med honom.. varje gång han vägrade gå framåt, longerade jag honom runt mig i trav några varv, sen testade gå framåt igen. Tog väl 20 minuter innan han trottnade och gick hemåt.. knashäst.

Jaja, nu blev det en bok, hoppas ni orkar läsa. Ser fram emot att höra hur det går för dig sen lobell

Men åh vad fina de är båda 2 !!
Det var den till vänster jag sett på kort innan. Han har lite mer fläckar.

Blir lite avundsjuk på att du har torr mark att stå på, här e bara lervälling och vi har bara stallbacken som är plan och där har vi fått lasta av 2 bilar som gick sönder i vinter :(

Vad duktig du är som försöker, såg ju bra ut :)

Mitt stora problem är att jag blir lätt senil när jag kommer ner till stallet och glömmer av och blandar ihop övningarna :o
Så jag har satt upp en tavla som jag ska skriva upp eller skriva ut övningar så jag kan kolla innan jag gör dem.

Sambon som inte kollat men lyssnade när jag beskrev en del övningar testade lite igår med ett spö på min tant. Hon stod nästan helt stilla och ville inte flytta på sig :)
Däremot gick hans häst undan direkt. Så han lär inte bli svår att jobba med.

Ska se om vi kan testa lite övningar i helgen när sambon är ledig så vi hinner ut innan det blir så mörkt.

Tack! dom är lite speciella iaf :)

Ja, det var nästan så att jag kände mig dålig för att jag visade bilder på vår torr mark här.. Om det är någon tröst så har vi också haft bara lera hela vintern fram till mitten på mars.

Haha, jag blev också ganska osäker om övningarna när jag skulle väl göra dom.. önskade jag hade skrivit ut dom innan. Gissade en hel del och gjorde en del fel men jag tror jag kommer ihåg bättre till nästa gång.

Om hon inte ville flytta på sig när din sambo testade lite, så låter det som om det är övningar hon kunde ha nytta av :) Om jag hade testat för ett par månader sen skulle inte Toby ha rört en fena.. som det var ville han inte flytta rumpan.

Ja, idag har jag faktiskt varit lite modig för att vara mej :)

Sen jag köpte kallblodet i augusti så har jag aldrig ridit själv på henne. Inte ens tagit in från hagen. Sambon har skött de bitarna då de oftast går väldigt bra ihop.
Så jag har smitit undan :o
På det så har hon dessutom varit väldigt grinig vid sadling, speciellt när gjorden ska dras. Stocksadeln har även varit omöjlig för mej att dra åt gjorden på, då den varit dubbel. Hon har huggit och surat.
Tränset har varit omöjligt för mej att få på själv, då hon dragit upp huvudet så jag inte nått.
Så sambon har servat mej.

Men nu köpte vi en westernsadel som hon verkar gilla bättre. Har även bytt bettet, som hon verkat tycka är ok.
Igår kväll när vi tog in dem så provade jag att sadla och det gick bra.

Så idag innan sambon kom hem, gick jag ner till hagen och plockade in hästen. Fastnade i leran ett par gånger :p
Sen sadlade jag och det gick kanon. lite öron bakåt men inget mer.
Satte på tränset på första försöket. :)

sen ut och hoppa upp. De andra hästarna gnäggade i hagen och det gick bra att gå längs hagen. Hon gick lugnt och fint. sen när hagen tog slut så tog det tvärstopp!
Jag testade att bara sitta och trycka på, smacka, peta med spöt. Inget hjälpte. Hon började småbacka men jag brydde mej inte så hon tröttnade. Sen ville hon gå till stallet, men då testade jag one rein stop och det verkade funka.
Fick till slut upp henne i backen upp till skogen en bit, sen tvärstopp.
Då var jag ganska nöjd så då gick vi hem.
Hon gick lugnt till stallet och stod stilla när jag hoppade av, så jag är trots allt nöjd.

Men hur fortsätter jag nu? :idea::angel:

Det som var positivt är att hälften av min gamla rädsla försvann idag.

Men det låter ju jättebra! Mycket modigt av dig att rida själv.. jag har inte kommit mer än kanske 100 meter själv på min häst. :o Kanske 300 meter med någon som går med. Jag har tur dock att han är mycket lätt att sadla och tränsa, det finns i alla fall något han är bra på! Min man har också alltid tagit honom in och ut åt mig då han har krånglat mycket då.. ganska nyligen har jag börjat göra det själv, förrutom dagarna då jag inte vågar. :crazy:

Jag tycker du ska fortsätta genom att rida ute själv så mycket du orkar! det är bara att öva och öva mera, båda för dig och hästen. Du behöver inte pressa dig själv att gå längre och längre värje gång tycker jag, det viktiga är att du kommer upp och kommer iväg en bit själv. Om du ska rida med sambon kan du be honom att vänta medans du rider forbi slutet på hagen själv sen kan han komma ikapp, till exempel. Som du vet, så är det viktigt att inte vända om när hästen vill. Försök alltid vända om när hon går bra, om hon har stannat och du måste vända, försöka få i alla fall några steg framåt och vända på henne när hon rör sig framåt. Så forhoppningsvis fattar hon att hon måste framåt för att få vända :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar