Vill inte gå ut

H

Hattifnatten

Fler som har katt som vägrar gå ut när det är snö ? Vår katt har varit inne i 6 dagar nu igår kastade jag ut henne (lite luft måste hon ju ha. Eller? Efter 10 min skrek hon som en stucken gris så vi fick släppa in henne. 10 plus är gränsen för om man kan vara ute eller inte men snö är bara så negativt.

Sv: Vill inte gå ut

Varför MÅSTE hon ha lite luft? Det finns ju en massa katter som trivs utmärkt som rena innekatter. Vill hon inte så tvinga inte henne, var istället glad åt att hon vill vara inne.

Det vore däremot bekymmersamt om hon ville ut fastän du avser ha henne som innekatt...

Min katt är gjord av socker... Hon går aldrig ut när det är blött eller snö- rädd att smälta... Söt som socker är hon också... hihihi...

Faktiskt, hon går inte ut nu hon heller... Sitter vid dörren och andas i 1 min- sen blir det ryggläge vid brasan igen... MYS

Min sitter helst i dörröppningen och tittar ut, eller går några steg och kommer sen in tillbaka. Men man måste ändå öppna dörren åt honom innan han kan bestämma sig, även om det varit samma väder idagar och han precis kollade det. Ibland blir han sur på oss för att vi inte ser till så det är fint väder. Hade man en massa extra pengar kanske man skulle lägga värmeslingor under plattorna i trädgården :D

katter är de bevämaste och egoistiskaste djur som finns, och de älskar värme och att lata sig!;)
Våra katter e också såna, de håller sin inne i värmen och annser att de är dom som e kungar här, äta och sova, de är va vardagen går ut på!!

Nä men katter e fakist väldigt bekväma av sig, de skulle aldrig göra något som e jobbigt, och sen tänker dombara på sig skjälva, aldrig som en hund som skulle försvara en om någon va dum, katten skulle bara lägga benen på ryggen och gå därifrån!!:p

Men vi älskar ju våra katter endå, ioch tur är väl de, för dom e ju ssååå mysiga endå!!:love:

Om katten inte vill gå ut så ser jag ingen anledning att tvinga henne. Låt henne vara inne om hon vill det istället!

Mina får inte gå ut. Dom får bara den luft som kommer in när jag öppnar balkongdörren för att slänga ut påsen med lådrens, resten är det som kommer in via ventilationen.
Sommartid får dom vara ute på balkongen sålänge jag är hemma, men inte mer.

Jag brukar kalla mina kissar för "vinterinnekatter", om nån frågar mig ifall de är ute eller inne.

Speciellt honan är inne mycket när snön kommer. Hon är av skogistyp och har tjock päls, kyla är okej.

De blir väldigt busiga av att vara inne så mycket, ställer till ofog och bråkar med varandra.

Hankatten brukar gilla att apportera emellanåt på vintern, men resten av året är han inte alls pigg på att leka med matte.

Vår katt går endast ut för att kissa/bajsa så här års. Han har ingen låda inne, så det måste han, men vi skottar en gång till honom från hans planka och han går inte mycket längre än så. Resten av tiden är han inne och sover eller bråkar. Han är så himla lekfull när han inte går ut och gör av med energi på att jaga.

Min svärmors katt kan stanna inne för 4 veckor eller mer ibland på vinter. Hon har sin egen luka att gå in och ut men hon vägra. Iblsnf gåt hon ut för 5 min sen raka spåret in igen. Ja om din katt inte vill ut låt henne stanna inne. Hon är mest lycklig så.

MissFideli skrev:
Mina får inte gå ut. Dom får bara den luft som kommer in när jag öppnar balkongdörren för att slänga ut påsen med lådrens, resten är det som kommer in via ventilationen.
Sommartid får dom vara ute på balkongen sålänge jag är hemma, men inte mer.
Men du har väl hel-innätad balkong? Mina katter älskar en sväng ut på balkongen även nu på vintern (den är innätad). Men det blir inte många minuter, och de har ju varma saker att sitta på där ute och så värst mycket snö kommer ju inte in.

Men självklart ska man inte kasta ut en katt utomhus om den inte vill!

/Erica

Det kan jag förstå. :) Jag brukar skjuta till dörren så det bara är en liten springa, och så tar jag in katterna efter någon minut.

/Erica

Stänger jag igen så blir det ett himla liv ute. Så dom får vara inne. Abbie är helt säker på att om dörren stängs så är det lika med döden.

Hehe, vad är det för fegiskatter du har. ;) Fast jag önskar iofs att mina kunde vara lite mer dresserade och ty sig till matte så de kommer direkt när man säger "nu ska vi gå in" istället för att sitta där och titta retsamt på mig och säga "inte då!". :p

/Erica

Mina ska inte in, men dörren får inte vara stängd. Dom kan sitta ute lång tid, men dörren måste vara öppen. Vintertid betyder det ett halvt ihjälfrusen matte.

Nja, hade en katt när jag var liten som hade lite vakttendenser ;) Men Kisse sitter helst bakom en och tittar fram lite försiktigt. Det händer att man måste gå före in i köket så han ser att där inte finns några monster...

Tycker du jag är elak mot vår katt. Det är ingen fara hon ger igen kan jag tala om. Helt ärligt tror jag ingen vare sig djur eller människa mår bra av at vara inne för mycket. En stund om dagen är ju inte för mycket. Igår slängde jag ut henne lagom innan husse kom hem tyckte det blev lagom. Sen kallade JAG på henne 4-5 ggr . Tänkte nu har hon surat till rejält och flyttat. Men efter 2 1/2 h kom hon. Hon härdas men inte frivilligt. Hoppas inte ni tycker alltför illa om mig. Men hon klarar inte att vara innekatt. Hon deppar ihop totalt, dessutom blir hon överviktig på vintern. Ger henne ändå ett foder med mindre fett. Och blir hon för tjock blir mer deppig.:) Vi älskar vår katt och vill bara henne det bästa men ibland inser de inte själv vad det är precis som vi människor behöver oxå en spark i häcken ibland. Ha det bra kattvänner

Såg faktiskt en katt som gav sig in i ett hundslagsmål på hennes gård riktigt obehagligt med tanke på att hundarna kunnat knäckt ryggen på henne. När vi fick särat på hundarna lusade hon upp de var för sig. Sen gick hon attackerade oxå en tjej vars hund rök ihop med kattens hund klöste henne på benen så tjejen sprang gråtande därifrån. Grannens katt gjorde likadant på hundar som gick förbi många mattar som tog en omväg sen speciellt som katten gav sig på matte när hon försökte få bort den. Han var från Stockholm riktig hårding.

Har en sköldpaddsfärgad tummekatt som man får tvinga ut om hon ska få frisk luft. Hon skulle passa bra på penionärshem där hon kunde gå från säng till säng och få godis här o var o bli klappad hela dagarna. :D Hur bekväm som helst, trots att hon alltid varit utekatt, så är hon jättelat! :D

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 215
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?