vill inte gå in.

chaos

Trådstartare
Jag har en 6 årig fullblodsvalack som jag har haft i ca två månader. Han är väldigt "retsam" i betendet när han står på stallgången skrapar med hovarna i golvet, kastar med huvudet m.m. Han är väldigt oberörd när man säger till honom och har fortsätter nästan bara mera när man säger åt, när jag säger åt han lyssnar han hyfsat men när någon annan i stallet gör det så total ignorerar han dem.
Men de jobbiga är om jag kommer tidigt på dagarna och ska ta in honom före de andra hästarna (han står själv) så är han så fruktansvärt envis med att inte vilja gå. Jag försöker att inte pressa honom för mycket (han är ganska osäker av sig) men jag kan ju inte stå i hagen en halvtimme varje gång ja ska ta in han bara för att han inte vill gå in. :confused:

Har testat med ett långspö för att mana på han men han hatar ridspön och blir bara ännu mer envis. Muta han med mat funkar men det vill jag inte göra!

Någon som har nå bra tips på vad ja kan göra ? :)

Sv: vill inte gå in.

Min häst började göra så för inbte alls längesen (som han har gjort lite då och då) Jag ville inte heller muta honom och när jag användepisken för att putta på i bak så blev han skitsur. Han var typ "om jag gör såhär, vad gör du då?" Jag såg det så tydligt. Jag backade honom ifrån dörren, gick fram igen, backade, gick fram, backade, gick fram tills han helt enkelt tröttnade. Sen stog han och sov inne på stallgången - det var tydligen påfrästande ;o
lycka till!

min lilla "åsna" gör oxå så ibland, när jag hämtar honom så står han still, när han ska in och fodras stannar han i stallgången (detta beror nog mest på att ibland har han fått stå inne någon timme max. och han vill vara ute hela tiden)

då har jag haft NH- träningen till nytta. Jag vet inte vad övningen kallas/heter men man förflyttar hästen med hjälp av att pendla lite med repet/grimmskaften (alt. veva om hästen inte reagerar) Nu när han stannar pendlar jag bara lite med grimmskaftet och går ett steg bakåt. Funkar oxå när jag vill driva på friskare skritt när vi är ute och promenerar, eller lastar.

lycka till! :idea:

Jag vet inte vad du använder för metoder, om du är en sådan person som absolut inte inte inte vill bruka "våld" mot hästen bör du vara envis och till varje pris få in hästen, testa allt och om han vägrar så får du väll stå där med grimskaftet tills han ändrar sig?

Men nu kommer vi till det som jag använder mig av med min häst,
-om din häst vet att det absolut inte är farligt att gå in i stallet själv,
då måste du vara mer bestämd. Det låter på dig som att du inte tar
i ordentligt, min femåring är snäll och flyttar sig på minsta vink
-ibland, men ibland testar han att flytta sig mot mig utan att jag
bett om det, och vägrar flytta sig tillbaka när jag ber honom. DÅ
tar jag i rösten från magen, stampar i marken, drar honom i svansen
i den riktning han ska flytta sig, jag är jätte tydlig och så fort han
flyttat sig så blir jag direkt normal igen - det förstår han! Och sedan
står han jätte snällt som att ingenting har hänt.:crazy:

Om din häst vägrar att gå in, då kan du driva på honom i en cirkel och arbeta ut honom och driva på, testa att ryta och mota in honom och direkt när han tar första steget så berömmer du! Jag kan ju inte säga att det här är bra
till ALLA hästar kanske, jag vet inte, men du kan ju alltid testa! Men då
måste du göra det fullt ut, är du lite halvdan och menar det inte - då kommer inte din häst att se dig som ledaren. Andra hästar flyttar andra hästar genom att bita och sparkas om de vägrar, du kan ta till liknande metoder som människa, det är ju hästspråk.

va? menar du är det är våld att gå ett steg tillbaka så hästen drivs på?:confused: NH - träning mot att flyttas genom kroppspråket
du måste missuppfattat mig, jag står ju inte och slår hästen med grimsskaften tills han flyttar sig, jag nuddar inte ens hästen med grimskaftet:crazy: utan pedlar sidleds med hästen så han uppmanar sig att flytta :) förstår du?

jag missuppfattade visst frågan :o
och svar: nej jag vill inte bruka våld mot hästen, vilken vill det? :eek: om jag istället kan få hästen att gå in genom deras egna språk eller vad man ska säga? Att istället lära hästen flytta undan genom att markera det på att ta ett steg bakåt, peka på bakdelen/pendla med grimskaftet/eller peta kan räcka, annars är det ju brist på vem som är ledaren, eller hur?

Vad är det för fel att muta med mat?
Hur många timmar får han vara ute?
När jag leder in mina hästar(dom släpps lösa oftast och springer in själva) så har jag alltid en godsak med mig i form av tex morot.
På så sätt får jag en häst som är possitivt inställd när jag kommer och ska hämta och dom kommer alltid fram med spetsade öron.
Sen brukar dom få äta en eller 2 morötter på vägen in.
Det du även kan göra är att du även lägger gottis i krubban, så han vill in för att han vet att det finns något gott inne.
Det är inget fel med att muta hästarna och få dom positiva.

Du måste vara mer bestämd- NI ska GÅ IN- BASTA".

Sen kan du ge morot- belöning ger man EFTER rätt utfört uppdrag.

en liten annorlunda angreppspunkt på problemet är ju att fundera på varför hästen inte VILL gå in.
Tips strömmar alltid inom hur man kan vara bestämd, inte ge sig, och på olika sätt "få" hästen hit eller dit (och man "vinner" gärna genom att inte slå.... Men det handlar fortfarande om att mer eller mindre få hästen dit man själv vill. Vad mycket lättare det skulle bli för ägaren, och hästen, om den istället VILLE gå in? eller?Om hästen vill samma sak som du, är det aldrig några problem.

Är det kanske så att hästen inte tycker att människan är en fullgod partner? (hästar tycker inte om att vara själva), har den tråkiga erfarenheter av att stå själv i ett stall? TS nämnde att hästen är osäker - osäkra hästar strävar efter trygghet. Då kanske det är naturligt att flocken är dess trygghet. Vad kan man göra åt det då, så att hästen är trygg när den leds bort från hagen?
Jag har inte alla svaren. Alla hästar är invdivier och gör det de uppfattar är bäst för sin situation just då i det ögonblicket. De lever i nuet. Att lista ut vad de uppfattar gör att man kan angripa problemet på ett helt annat sätt.

Jag hoppas du finner en bra väg där du verkligen får hästen att vilja komma med dig, att vilja vara med dig, oavsett tid på dygnet som du kommer och vill vara med den!

Varför den inte vill är lätt att räkna ut- när den får välja- kompisarna.

här gäller det att övertala hästen att den nu ska följa med mig.

Finns det inget mellan att slå den eller vifta med rep åt den:mad::confused:

Jo det gör det- tänk lite.:idea:
Man kan vända hästen, smacka eller använda ord som man brukar använda- som den lär sig. Man placerar sig rätt- vid buken.

Det brukar inte ta många dagar sen följer den. Beröm är viktigt.

TS
Att den skrapar i gången är för att den är otålig/ stressad eller hungrig. Stå då inte där, utan borsta av den i boxen, visitera o rid sen.
Pyssla o dutta kan man göra efteråt- när hästen är lugn o fin.

Vad är det för fel att muta med mat?
Hur många timmar får han vara ute?
När jag leder in mina hästar(dom släpps lösa oftast och springer in själva) så har jag alltid en godsak med mig i form av tex morot.
På så sätt får jag en häst som är possitivt inställd när jag kommer och ska hämta och dom kommer alltid fram med spetsade öron.
Sen brukar dom få äta en eller 2 morötter på vägen in.
Det du även kan göra är att du även lägger gottis i krubban, så han vill in för att han vet att det finns något gott inne.
Det är inget fel med att muta hästarna och få dom positiva.

:bow::bow:

Så gör jag också, suveränt sätt att få hästarna positiva och villiga att komma :bow::rofl:
Har aldrig fattat varför det skulle vara ett problem att göra så??

:d Håller med föregående talare! Jag skulle INTE gå till jobbet utan lön i många dagar ärligt talat och hästar har inte den tidsuppfattningen som vi har så den kan vänta till kvällslönen för att känna att den får betalt;-). Varför är de lätta lösningarna aldrig dem man använder? Ett steg framåt, duuktig, godis. Två steg, duktig godis och nästa dag kan man säkert ta flera steg... och konflikten är borta och mönstret brutet. Sedan blir det en moris när man kommer in för att man var duktig och följde med, och matte har sluppit "stå i en halvtimme i hagen" (vilket i o för sig inte är så dumt att göra heller om man tänker efter;-)
Och just DET är något man ofta missar, det viktiga i att skapa positiva mönster och belöna dem i stället för att fokusera på de negativa beteendena. :idea:

Håller med.
Att ge hästarna godis i tid o otid är ngt annat.

Om man ger som positiv betingning- lär sig hästen att den FÖRST har gjort ngt bra= belöning. Hästen visar mer intresse (om det har saknats) o därifrån kan man börja utveckla samarbetet. Hästen lär sig även att smek o ord ingår i belöningen.

jag har varit otroligt envis mot han och aldrig lämnat kvar han i hagen o "gett upp". Jag är jätte tydlig med att han ska gå framåt och fälja mig. Det går bättre o bättre men vissa dagar blir han sådär hemskt jätte envis, de är liksom som han gör det för att retas med mig, vilket han förmodligen gör, för han är inte rädd för att gå inte själv osv. Det funkar inte att stå o skrika o sånt åt han då blir han skit sur och vägrar att göra något alls.
Men tack för tipset ska testa det :)

jag tycker inte att det är nå fel att muta om det funkar bra att hästen inte blir jätte tiggig o så. Men min blir jätte jobbig så fort han får nå godsak, jätte tiggig o stirrig. Han fick nog otroligt mycket morötter hos sin förre ägare:/ så han får inte godsaker så ofta och får han de måste han konstra runt lite som tex stretch övningar o liknande, han är jätte duktigt:) Men ja använder mer ord och klappar som beröm och det tycker ja funkar bra :)

Men funkar de för er så är det ju bra :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 585
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar