Vill inte gå in i transporten..

Sv: Vill inte gå in i transporten..

Mli skrev:
Håller helt med här. Jag har ju hellre en häst som har tagit sitt eget beslut att gå in -oavsett hur lång tid det har tagit i början- än en häst som aldrig har hunnit få reflektera över situationen utan blivit tränad att gå in genom metoden typ "man ska inte ge dom en chans att fundera".

En häst som aldrig har fått chansen att dra den egna slutsatsen att det rätta är att gå in i transporten är ofta lättlastad till den dagen den börjar ifrågasätta varför den egentligen ska gå in. Och när den väl ifrågasätter det beslutet vi alltid har tagit åt dom så tar det i de flesta fallen längre tid att få dom trygga med lastningen igen än vad det skulle ta att låta dom fundera över lastningen redan från första början.


TACK, någon som förstår mig :) ja hästen behöver få tänka o känna o lukta. hästens belöning som den får i transporten är vila. hästar älskar vila, finns inget latare djur, (misstolka nu inte "lat") :D
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

zillax89 skrev:
okey, jo de förstod jag, hehe*
Men om man vill ha in hästen utan att använda redskap måste man också träna utan redskap.

jo, det förstår jag, helt dum är jag inte :D
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

*KL*
som regel är det för att den som lastar är ovan, nervös eller inte kan läsa hästen som den inte går in.

En ovan häst kan få undersöka transporten.

Man kan gärna lägga en ramp från stalldörren som ger med sig lite när hästen går på den.

sen ska hästen följa med en in, utan att man börjar att dra i den, vilket brukar ge backeffekt istället.

Man bör ha hjälp av en erfaren människai början eftersom det kan lätt hända olyckor då hästen känner sig trängd.

Ta god tid på er.
Öva i unga dar. lasta en hungrig häst, som får äta sin middag i släpet.
Tänk på att en del är bakskygga o kan bli riktigt rädda när luckan fälls upp.

Ha framdörren öppen-så hästen ser ljuset i tunneln:idea:
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

axel skrev:
*KL*
som regel är det för att den som lastar är ovan, nervös eller inte kan läsa hästen som den inte går in.

En ovan häst kan få undersöka transporten.

Man kan gärna lägga en ramp från stalldörren som ger med sig lite när hästen går på den.

sen ska hästen följa med en in, utan att man börjar att dra i den, vilket brukar ge backeffekt istället.

Man bör ha hjälp av en erfaren människai början eftersom det kan lätt hända olyckor då hästen känner sig trängd.

Ta god tid på er.
Öva i unga dar. lasta en hungrig häst, som får äta sin middag i släpet.
Tänk på att en del är bakskygga o kan bli riktigt rädda när luckan fälls upp.

Ha framdörren öppen-så hästen ser ljuset i tunneln:idea:


håller med dig i nästan allt, förutom att ge hästen mat i transporten. aldrig...
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Får den inte mat mellan 2 klasser under en lång tävlingsdag heller?

Eller i sin box:crazy:
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

axel skrev:
Får den inte mat mellan 2 klasser under en lång tävlingsdag heller?

Eller i sin box:crazy:

nu är det så att jag syftar på mutning eller belöning inte att svälta hästen.. jag har alltid ett hönät i transporten när jag åker med min foderhäst. men det jag menar är att jag aldrig skulle locka in den med mat, transporten vill jag ska fungera som en viloplats inte som ett matställe.. men det är bara mina tankar. boxen däremot, ser jag som hästens rum där har den sin mat sitt vatten o sin säng.. men jag matar ALDRIG hästar ur handen.. som sagt bara mina ord, jag tror inte att det är många som tänker som jag o det kräver jag inte heller..
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Måste bara lägga in en liten fråga här när alla skriver så mkt..

Min häst är rätt så tjurig.. Men hon går in i transporten bara man väntar ut henne lite.. men när hon väl är i transporten och man väntar på att den andra ska gå in (händer endast om det är en annan som ska med, är hon själv kan man stänga bommen och rampen innan hon gör något)
Om den andra hästen inte kommer in på två röda...
så backar hon helt sonika ut.. inte som att hon får panik eller nått.. det är som att hon bara har lärt sig att hon kan göra så.. Och det spelar ingen roll om bommen är uppfälld... då kan hon i princip sätta sig på den istället.. Samma när man ska lasta ur.. då får man vänta tills hon blir någorlunda lugn sen knäppa loss henne och vara beredd när hon har så bråttom ur.. och det jobbiga är att hon verkligen måste ¨få gå ur först, annars blir hon tokig..
Och min kompis har en häst som heller inte vill vara kvar sist en unghäst :smirk: Några förslag på hur jag kan få henne att kunna stå lugn i transporten även fast rampen är nerfälld?
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Flash5 skrev:
nu är det så att jag syftar på mutning eller belöning inte att svälta hästen.. jag har alltid ett hönät i transporten när jag åker med min foderhäst. men det jag menar är att jag aldrig skulle locka in den med mat, transporten vill jag ska fungera som en viloplats inte som ett matställe.. men det är bara mina tankar. boxen däremot, ser jag som hästens rum där har den sin mat sitt vatten o sin säng.. men jag matar ALDRIG hästar ur handen.. som sagt bara mina ord, jag tror inte att det är många som tänker som jag o det kräver jag inte heller..


Jag håller med dig fullständigt
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Eweliina skrev:
Måste bara lägga in en liten fråga här när alla skriver så mkt..

Min häst är rätt så tjurig.. Men hon går in i transporten bara man väntar ut henne lite.. men när hon väl är i transporten och man väntar på att den andra ska gå in (händer endast om det är en annan som ska med, är hon själv kan man stänga bommen och rampen innan hon gör något)
Om den andra hästen inte kommer in på två röda...
så backar hon helt sonika ut.. inte som att hon får panik eller nått.. det är som att hon bara har lärt sig att hon kan göra så.. Och det spelar ingen roll om bommen är uppfälld... då kan hon i princip sätta sig på den istället.. Samma när man ska lasta ur.. då får man vänta tills hon blir någorlunda lugn sen knäppa loss henne och vara beredd när hon har så bråttom ur.. och det jobbiga är att hon verkligen måste ¨få gå ur först, annars blir hon tokig..
Och min kompis har en häst som heller inte vill vara kvar sist en unghäst :smirk: Några förslag på hur jag kan få henne att kunna stå lugn i transporten även fast rampen är nerfälld?

träning, träning och åter träning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp