Vill inte gå in i transporten..

Sv: Vill inte gå in i transporten..

kanske inte piska in hästen men iaf, inte låta den göea som den vill
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

nicodemus skrev:
kanske inte piska in hästen men iaf, inte låta den göea som den vill
ja det var det ajg menade, om dem lär sig att dem får göra som dem vill går dem nog inte in i den igen..
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
min häst är för VÄLUPPFOSTRAD för sånt strunt!
För väluppfostrad för att inte krångla vid lastning eller för väluppfostrad för att sparka dig när du piskar in den?

Tycker det är riktigt sorgligt med folk som föreslår att man ska piska in sin häst eller använda kvasten (sånt kan man göra i nödfall men man ska vet att konsekvensen troligtvis blir att det blir ÄNNU svårare nästa gång).

LÄS era hästar istället och umgås med dem på hästarnas vis.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Och i ärlighetens namn skulle jag inte ta råd av någon som inte ens kan formulera sig utan att kasta om bokstäver och ord.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

marijaa skrev:
För väluppfostrad för att inte krångla vid lastning eller för väluppfostrad för att sparka dig när du piskar in den?

Tycker det är riktigt sorgligt med folk som föreslår att man ska piska in sin häst eller använda kvasten (sånt kan man göra i nödfall men man ska vet att konsekvensen troligtvis blir att det blir ÄNNU svårare nästa gång).

LÄS era hästar istället och umgås med dem på hästarnas vis.

Jag har aldrig piskat in min häst, men jag har använt en kvast och satt den baskom hennes rumpa när hon inte velat gå in, det funkar och nu tvekar honinte tat gå in. Mne jag tror att man måste låta dem tycka att det är kul, och inte ge dem tillfälle att tänka efter när dem ska upp på rampen.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Jag ser att våldförespråkarna visar upp sitt NH-kunnande i flera trådar. :smirk:

Jag rekommenderar att ni ser och lär först och därefter kommer med synpunkter och förslag. Våld och NH är oförenligt!

Är det omöjligt för er att se hästhantering utan våld, förslår jag att ni flyttar verksamheten till "Hästhantering" istället. Inte för att åsikterna blir smakligare, men dom kanske accepteras av några där?

LIA
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

LIA skrev:
Jag ser att våldförespråkarna visar upp sitt NH-kunnande i flera trådar. :smirk:

Jag rekommenderar att ni ser och lär först och därefter kommer med synpunkter och förslag. Våld och NH är oförenligt!

Är det omöjligt för er att se hästhantering utan våld, förslår jag att ni flyttar verksamheten till "Hästhantering" istället. Inte för att åsikterna blir smakligare, men dom kanske accepteras av några där?

LIA

Ja fan om man inte inte disskuterar, lär man sig inte då eftersom alla har olika åsikter och man kan juh alltid få egna visoner av saker och ting. Men ni kanske är så trångsynta att ni inte fattar det?
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
Ja fan om man inte inte disskuterar, lär man sig inte då eftersom alla har olika åsikter och man kan juh alltid få egna visoner av saker och ting. Men ni kanske är så trångsynta att ni inte fattar det?
Fast om man ber om råd på ett NH-forum så kanske man inte vill ha svaret att man ska piska in hästen eler trycka in den med en kvast för det är inga NH-metoder.

Vi kan visst ha en diskussion om hurvida det är rätt eller fel att lasta sin häst på det viset på det här forumet. Men att ge det som råd här känns lite bakvänt.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Det är rätt att man kan lära sig av diskussioner. Men det förutsätter minst två saker. Att men redan kan en viss del om ämnet samt att man har rätt attityd. I ditt fall brister det i båda.

Den som känner till det grundläggande i NH är bekant med att det finns alternativ till våld i hästhantering och att våld är det sista vi tar till.
Den som diskuterar här bör också dela NH-filosofins värderingar, även om vederbörande inte är så insatt i just NH. Annars urartar diskussionen lätt till för/mot NH vilket vi haft tillräckligt av tidigare.

Jag ser att du är 16 år. Då vet, kan och har man svaren på allt. Det trodde jag också, då. ;)
Idag vet jag hur totalt fel det var!

Du går ju fortfarande i skolan och har väl studievanan uppe. Studera NH kontra den vanliga hästhållningen och jämför. Kom sedan tillbaka och berätta vad du hittade.

Vänligen,
LIA
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

när vi skulle last i helgen tog det 1 1/2 timme snacka om att man tänkte arga tankar;)

sen testade vi det hederliga sättet med två linor korsade bakom hästen,, det tog en halvtimma till men tog sakta steg för steg och mat i mellan, när hon väl var inne så har vi en "hel resturang" fram dukat, havre krafft hö äpple morötter, mest så dem tänker :oj har var det ju trevligt, två dagar senare när vi skulle lasta tog det max 2 minutern..:D

lycka till
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Love_energy skrev:
när vi skulle last i helgen tog det 1 1/2 timme snacka om att man tänkte arga tankar;)

sen testade vi det hederliga sättet med två linor korsade bakom hästen,, det tog en halvtimma till men tog sakta steg för steg och mat i mellan, när hon väl var inne så har vi en "hel resturang" fram dukat, havre krafft hö äpple morötter, mest så dem tänker :oj har var det ju trevligt, två dagar senare när vi skulle lasta tog det max 2 minutern..:D

lycka till

tja, muta in en häst (för det är precis vad det är) funkar ju på vissa hästar.

Min häst KAN vara skygg i hagen och om jag ber någon annan plocka in honom får de ibland MUTA in honom med en morot eller dylikt, ibland är det så illa tvunget men jag är medveten att ett par dagar efter kommer jag att ha problem att få in honom.

Och jag har sett många hästar sätta mutan i system vad gäller lastning, de lär sig snabbt, "jag få muta när jag går framåt, då står jag här, går jag fram ett steg - får muta, bakckar ett steg och går fram så får jag ju muta igen", osv.

Muta är en ännu en nödlösning...
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Haha att vara 16 är livet! :P ne men skämtåsido, det är nu man lär sig vart man vill stå i åsikter och så vidare. Jag tänker mer praktiskt, jag skulle aldrig stå i 5 timmar tills min häst behagade att gå in, isf skulle jag aldrig komma iväg till träning/tävling..
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Om man ser det så....

Om du inte har tålamod så brukar nåt nivå av våld eller elakhet visa sin fula ansikt, hästen blir rädd för dig, inte leta på dig, och inte vill vara runt dig eller att varje gång man lastar en häst blir det bråk ändå. Om man skulle ta tid som 5 timmer t ex och lära hästen att den har inget att vara rädd för, att den kan lita på dig, att den själv välje frivillig att göra vad du begär. Att man står 5 timmer idag betyder inte att man står där varje dag för 5 timmar, om man välja att göra det på rätt sätt.


Det finns en ordspråk:

Ta den tid det ta, så det tar mindre tid

Folk har aldrig tid att göra det rätt men de har hur mycket tid att göra det om och om igen.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Vilka åsikter man har i olika områden växlar förhoppningsvis under livet och med tilltagande kunskaper och insikt. Man måste vara 16 år för att tro att man vet allt i den åldern. :angel:

Om du lägger ner 5 timmar på lastning och hästen därefter går direkt in varje gång, är det dom smartast timmar du lagt ner på din häst, eller hur?

F ö hoppas jag du läser mitt inlägg och försöker förstå vad där står. :idea:

LIA
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

det tar mig inte ens tre minuter för att få min häst in i transporten och jag har inte stått i 5 timmar och bett henne att gå in...
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Först en bön. Snälla, snälla, snälla... läs inläggen och försök ta in vad som står i dom!!

Om du inte förstått det, så talar vi om hästar som alltid är svåra att lasta (vem har förresten angett 5 timmar?) och hur man bäst förändrar detta. Utan våld!

Om du lastar din häst på 3 minuter så grattis. Nästa häst kanske tar hela dagen?
3 minuter förresten, våra äldre går in direkt vi ber dom, säg på 3 sekunder. :)
Utan våld!

LIA
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Jag håller som vanligt med dig LIA, du har så rätt i så i detta fallet...

Men... hur mycket tid har ni egentligen? Och då syftar jag inte på att "stått i 5 timmar och bett henne att gå in..." utan mer på hur orkar ni lägga ner tid på att argumentera mot i detta fallet Pissenisse när personen i fråga endast är ute efter att provocera?

För jag tvivlar på att hur mycket tid vi än lägger ner på detta och hur mycket Pissenisse kanske tycker att det du säger är bra, så kommer aldrig ett erkännande fram. Det märks ju eftersom Pissenisses inlägg blir bara dummare efter hand...

Och du Pissenisse, har du inget bättre för dig än att sitta och reta upp oss tanter här på NHtråden?:smirk:
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Mli skrev:
Jag håller som vanligt med dig LIA, du har så rätt i så i detta fallet...

Men... hur mycket tid har ni egentligen? Och då syftar jag inte på att "stått i 5 timmar och bett henne att gå in..." utan mer på hur orkar ni lägga ner tid på att argumentera mot i detta fallet Pissenisse när personen i fråga endast är ute efter att provocera?

För jag tvivlar på att hur mycket tid vi än lägger ner på detta och hur mycket Pissenisse kanske tycker att det du säger är bra, så kommer aldrig ett erkännande fram. Det märks ju eftersom Pissenisses inlägg blir bara dummare efter hand...

Och du Pissenisse, har du inget bättre för dig än att sitta och reta upp oss tanter här på NHtråden?:smirk:

Personligt angrep my friend:smirk: Jag tycker bara att det är obegripligt att man kan lägga ner så mkt tid, på ngt som hästen lär sig direkt med övertalning.Man kan juh missa träningar och annat viktigt t ex vetrinärtider för att häster inte har fattat att det baara är att gå in, fast det kanske du inte bryr er om?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp