Vill inte gå in i transporten..

Sv: Vill inte gå in i transporten..

LIA skrev:
Om du lastar din häst på 3 minuter så grattis. Nästa häst kanske tar hela dagen?
3 minuter förresten, våra äldre går in direkt vi ber dom, säg på 3 sekunder. :)
Utan våld!

LIA
haha jadu, nästa häst påbörjas nu och jag tror hoppas att det inte blir ngt problem.. Gäller bara att börja från början :P och då funkar det inte att står och be hästen... Då kommer han aldrig att gå in, det blir till att lyfta honom eller ngt liknande.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

LIA skrev:
Vilka åsikter man har i olika områden växlar förhoppningsvis under livet och med tilltagande kunskaper och insikt. Man måste vara 16 år för att tro att man vet allt i den åldern. :angel:

Om du lägger ner 5 timmar på lastning och hästen därefter går direkt in varje gång, är det dom smartast timmar du lagt ner på din häst, eller hur?

F ö hoppas jag du läser mitt inlägg och försöker förstå vad där står. :idea:

LIA

Sorry , läste inte detta inlägg. Så du har nog rätt med det där "dom smartast timmar du lagt ner på din häst" Men som tur e har jag inte haft det problemet *peppar, peppar*
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Eliin_87 skrev:
Min häst har alltid varit lite knepig vid lastning, men man har alltid kunnat övertala honom. Men nu senaste gången vi skulle iväg,så vägrade han gå in i transporten,det tog väldiiiiiiiiiiiigt länge och väldigt många personer för att få in honom i transporten. Senare när vi skulle hem igen,så vägrade han gå på transporten igen? Vad är det som har hänt? Finns det människor som kan få hjälp av? Hade hört om hästterapeut,men det är väl "bara vård av hästen"


okey, nu berättar jag hur JAG kom till rätta med detta problem med min häst. Hon kom ner till mej för ett år sen, rädd för allt och alla.
Bara tanken på att åka transport - omöjligt.
Men det här året har vi bara jobbat på vår relation, från att ha varit en skräckslagen häst har hon blivit en rätt säker och stabil häst. Här om dagen när vi skulle ner till sommarbetet tog vi transporten, först hade vi tänkt att leda ner dom men hon har fått föl och folket som skulle hjälpa till me de andra hästarna backade ur, så det blev transport ner.
Vi ställde transporten så det inte var det första hon såg, stod bakom lite buskage och grejs så jag kunde hålla henne koncentrerad på mig ett tag innan hon såg transporten.
Ett sätt kan vara att ha den bakom väggen, runt ett hörn. Nu vet jag inte om detta spelar nån roll egentligen för förr eller senare ser ju hästen transporten och man vill ju inte lura in dom, jag vill att hästarna skall acceptera situationen och våga gå in i det där läskiga trånga utrymmet.
Vi gjorde iallafall så för att det var mest behändigt, då såg dessutom inte transporten lika liten ut för det var buskage runt omkring, om det bara står en öppen transport på grusplanen ser den väldigt mörk och läskig ut till skillnad från den öppna grusplanen.
Men jag blev total chockad, hon behövde bara blåsa upp sig lite och fundera en sekund innan hon gick med mig in. Gissa om jag var stolt, och fölet sprang in efter mamma så klart ;) Jag bara stod där och väntade på att hon skulle kasta sig ut eller nått, men icke, hon stod där med mig, kanske lite nervös men asså, det är ju förståeligt. Hon stod still, klampade inte runt och man kände hur hon verkligen litade på mig.
Så om hästen litar på DIG så går hästen med in. Jag har inte transport "tränat" henne nånting innan, och helt plötsligt var rädslan som bortblåst. Det är också viktigt att själv vara säker på att det inte är farligt, annars finns det inte en chans i helvete att hästen går på, flocken går inte på med säkerhet om ledaren inte gör det.
Om jag hade överdramatiserat det hela hade vi aldrig fått på henne, jag bara tog med henne och gick på, hon stannade, tittade lite, sen gick hon på.
Också viktigt att om hästen blir rädd och vill backa är det viktigt att man låter den göra det så den inte känner sig tvingad, det är då den kan kasta sig osv för att komma undan. Jag brukar hålla ett kontstant tryck i nacken, lite lätt bara INTE någon dragkamp och sen lätta så fort dom tar ett steg framåt, spelar ingen roll om det är på marken/rampen eller transporten. Man får också ha tålamod, aldrig bli irriterad eller arg.
Så som sagt, få hästen att lita på dig så följer hästen med dig in.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
haha ne kanske inte piska in den Nicodemus men köra en sop i röven på den eller använda linor går...:P

som sagt, det är oftast inte hästen som är problemet, det är den som hanterar den
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

LIA skrev:
Jag ser att du är 16 år. Då vet, kan och har man svaren på allt. Det trodde jag också, då. ;)
Idag vet jag hur totalt fel det var!

LIA

okey, nu vet jag inte om det var så du menade men jag är 16 år, tycker du att jag tror att jag vet och kan allt? LÅNGT ifrån.
Jag blir så trött på folk som tror att bara för att man är ung så vet man inte lika mycket som äldre.
Jag ser flera äldre männskor som tillrättavisar hästar via våld, senast igår då folk tvingade in min kompis förra häst i en transport via våld, hon har ALDRIG krånglat med transporter förut. Vi båda var gamla nog att förstå att det där kanske inte var det allra bästa sättet att göra det på.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
Haha att vara 16 är livet! :P ne men skämtåsido, det är nu man lär sig vart man vill stå i åsikter och så vidare. Jag tänker mer praktiskt, jag skulle aldrig stå i 5 timmar tills min häst behagade att gå in, isf skulle jag aldrig komma iväg till träning/tävling..


det där är också så irriterande, folk som inte förstår sig på att hästarna har all tid i världen, det är vi som stressar. Om vi inte skulle stressa utan ta itu med varje problem och låta det ta sin tid så skulle problem som dessa försvinna. Man MÅSTE låta det ta sin tid, annars är man ingen äkta horseman. A true horseman låter hästen ta sig den tid den behöver i varje situation.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Du är ett gyllene undantag! ;)

Allvarligt, så har omdöme och mognad med mer än åldern att göra. Jag pekade på åldersfaktorn just i det här fallet, för att jag hoppas det är orsaken till Pissenisses (och någon till i samma ålder och stad) syn på hästhantering och nivå på inläggen här.
Vill inte reflektera över alternativet till ålder!

Du har absolut rätt grundinställning till det här med hästar. Fortsätt! :bump:

LIA
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

LIA skrev:
Du är ett gyllene undantag! ;)

Allvarligt, så har omdöme och mognad med mer än åldern att göra. Jag pekade på åldersfaktorn just i det här fallet, för att jag hoppas det är orsaken till Pissenisses (och någon till i samma ålder och stad) syn på hästhantering och nivå på inläggen här.
Vill inte reflektera över alternativet till ålder!

Du har absolut rätt grundinställning till det här med hästar. Fortsätt! :bump:

LIA

okey va bra att du inte är en av dom som tror att desto äldre man är desto mer vet man, visst, man kanske har mer erfarenhet, men kanske inte en rätt sådan. Tack, nu blir jag glad, jag försöker verkligen sätta mig in i det här med hästarnas beteende och vet av erfarenhet att metoden att tvinga en häst med våld inte räcker långt, och dessutom är den mycket onödig. Jag håller med i allt du säger, tycker att folken du ger kritik mot borde ta till sig den för det är av rätt kritik som man lär sig. Men som sagt, vi kan inte ändra någons tankesätt så länge dom inte är villiga till det.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
Personligt angrep my friend:smirk: Jag tycker bara att det är obegripligt att man kan lägga ner så mkt tid, på ngt som hästen lär sig direkt med övertalning.Man kan juh missa träningar och annat viktigt t ex vetrinärtider för att häster inte har fattat att det baara är att gå in, fast det kanske du inte bryr er om?

Vad gör du om/när piska, linor, sopkvast, muta med mat o dyl. inte hjälper?
Har du några ideér kvar då?
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Skulle du vilja berätta lite mera ingående vad din häst gör? fryser den fast? hamnar på sidorna av transporten? eller bara stannar och vägrar eller rusar i väg eller ur transporten? bli lite lättare att svara om du berättar mer.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Love_energy skrev:
när vi skulle last i helgen tog det 1 1/2 timme snacka om att man tänkte arga tankar;)

sen testade vi det hederliga sättet med två linor korsade bakom hästen,, det tog en halvtimma till men tog sakta steg för steg och mat i mellan, när hon väl var inne så har vi en "hel resturang" fram dukat, havre krafft hö äpple morötter, mest så dem tänker :oj har var det ju trevligt, två dagar senare när vi skulle lasta tog det max 2 minutern..:D

lycka till

att muta kanske fungerar några gånger, men sedan har man större problem. hästar är inte dumma..
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
Personligt angrep my friend:smirk: Jag tycker bara att det är obegripligt att man kan lägga ner så mkt tid, på ngt som hästen lär sig direkt med övertalning.Man kan juh missa träningar och annat viktigt t ex vetrinärtider för att häster inte har fattat att det baara är att gå in, fast det kanske du inte bryr er om?


hästen i fråga förstår nog ganska bra att den ska in. frågan är bara om den litar på dig? du har nog tur, din häst verkar menlöst snäll, om du övertalar den att gå in (vilket jag inte vet om du gör, men du skriver om det) så verkar det ju lyckas, men hästar är grymt starka, stackars dig/er den dagen då hästen bevisar sin styrka. då är det inte lätt. ingen människa står emot det. jag föredrar förtroendet. lasta med förstroende, hästen ska känna sig trygg med dig/er när den ska lastas, den ska vilja gå in för att du ber den, inte för att du piskar/mutar in den.. men kom ihåg, ni som har problem med lastning, ta hjälp av en kunnig, det kan bli värre om man inte är van lastare.. och det tar aldrig mer än två dygn innan hästen går in, UTAN VÅLD!
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Pissenisse skrev:
Personligt angrep my friend:smirk: Jag tycker bara att det är obegripligt att man kan lägga ner så mkt tid, på ngt som hästen lär sig direkt med övertalning.Man kan juh missa träningar och annat viktigt t ex vetrinärtider för att häster inte har fattat att det baara är att gå in, fast det kanske du inte bryr er om?

Men om man "tränar" hästen ett par tre dagar innan (kanske en vecka eller mer, beroende på häst)
så behöver man ju inte missa veterinärtider , träningar osv osv, eller hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte gå in i transporten..

_jossan__ skrev:
Men om man "tränar" hästen ett par tre dagar innan (kanske en vecka eller mer, beroende på häst)
så behöver man ju inte missa veterinärtider , träningar osv osv, eller hur?


precis, de timmar man lägger ner på att verkligen få hästen att förstå att det faktiskt inte är livsfarligt att stå där inne är guld värda i framtiden. Om man tar itu med problemet en gång för alla dyker det oftast inte upp igen.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

nu kanske jag är helt fel ut med min tanke här, men, om man "lasttränar" hästen med hjälp av spö el. dyl, och även om hästen får ex, havre inne i transporten, förknippar inte hästen transporten med ngt hemskt och läskigt då? i o m att den fick spö där ute?
(linorna kanske inte är lika hemska, men då tvingar man ju in hästen...)

Rätta mej gärna om jag har helt fel...
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

_jossan__ skrev:
nu kanske jag är helt fel ut med min tanke här, men, om man "lasttränar" hästen med hjälp av spö el. dyl, och även om hästen får ex, havre inne i transporten, förknippar inte hästen transporten med ngt hemskt och läskigt då? i o m att den fick spö där ute?
(linorna kanske inte är lika hemska, men då tvingar man ju in hästen...)

Rätta mej gärna om jag har helt fel...


jag lasttränar aldrig hästen med hjälp av linor, mat eller spö, antingen har jag den lös eller i ett grimskaft. Anledningen till att man lasttränar är väl att man inte skall behöva ta till spö å linor i framtiden? Varför skulle man annars lasträna..?
Målet är väl att hästen frivilligt skall gå in..?
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

jo, det var det jag menade, men det finns ju vissa som lasttränar så..
så det var bara en tanke jag hade.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

_jossan__ skrev:
jo, det var det jag menade, men det finns ju vissa som lasttränar så..
så det var bara en tanke jag hade.


okey, jo de förstod jag, hehe*
Men om man vill ha in hästen utan att använda redskap måste man också träna utan redskap.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Har du möjlighet att träna med transporten varje dag? De hästar jag har haft har fått åkt transport sen de varit unga, men alla har tyvärr kommit i en mer eller mindre trotsperiod i 3-4 års åldern. Då har jag låtit dem gå in i transporten varje dag endera bara gå in gå ut och in igen med jättemycket beröm när de är duktiga. Eller så har jag kört en kort vända runt grannen typ lastat ur och så i igen.
De har fungerat, men som även Monty sa har du tio minuter på dig att lasta så tar det en dag, har du en dag på dig så tar det tio minuter...
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Flash5 skrev:
hästen i fråga förstår nog ganska bra att den ska in. frågan är bara om den litar på dig? du har nog tur, din häst verkar menlöst snäll, om du övertalar den att gå in (vilket jag inte vet om du gör, men du skriver om det) så verkar det ju lyckas, men hästar är grymt starka, stackars dig/er den dagen då hästen bevisar sin styrka. då är det inte lätt. ingen människa står emot det. jag föredrar förtroendet. lasta med förstroende, hästen ska känna sig trygg med dig/er när den ska lastas, den ska vilja gå in för att du ber den, inte för att du piskar/mutar in den.. men kom ihåg, ni som har problem med lastning, ta hjälp av en kunnig, det kan bli värre om man inte är van lastare.. och det tar aldrig mer än två dygn innan hästen går in, UTAN VÅLD!

Håller helt med här. Jag har ju hellre en häst som har tagit sitt eget beslut att gå in -oavsett hur lång tid det har tagit i början- än en häst som aldrig har hunnit få reflektera över situationen utan blivit tränad att gå in genom metoden typ "man ska inte ge dom en chans att fundera".

En häst som aldrig har fått chansen att dra den egna slutsatsen att det rätta är att gå in i transporten är ofta lättlastad till den dagen den börjar ifrågasätta varför den egentligen ska gå in. Och när den väl ifrågasätter det beslutet vi alltid har tagit åt dom så tar det i de flesta fallen längre tid att få dom trygga med lastningen igen än vad det skulle ta att låta dom fundera över lastningen redan från första början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp