Vill inte gå in i transporten..

Eliin_87

Trådstartare
Min häst har alltid varit lite knepig vid lastning, men man har alltid kunnat övertala honom. Men nu senaste gången vi skulle iväg,så vägrade han gå in i transporten,det tog väldiiiiiiiiiiiigt länge och väldigt många personer för att få in honom i transporten. Senare när vi skulle hem igen,så vägrade han gå på transporten igen? Vad är det som har hänt? Finns det människor som kan få hjälp av? Hade hört om hästterapeut,men det är väl "bara vård av hästen"
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Jag hade samma problem, antagligen tycker han bara transporten är äcklig och läskig, därför han inte vill gå in, eller så testar han dig (mkt möjligt när man haft de ett tag också), eller så kanske han har ont någonstans (jobbigt att stå still längre sträckor då)

Min förra ponny, gick som en klocka första gångerna, sedan började hon undra varför hon skulle gå in där, de började ta en kvart, en halv timma, och längre. Till slut fick vi bukt till det (använde an kvast och höll bakom henne, puttade bara lite grann), fungerade i kanske 20 ggr, sedan insåg hon att kvasten inte var farlig, den skadadde inte, så då började hon bara backa mot kvasten. Problemet löste sig efter ett tag, men sedan blev hon halt och då ville hon verkligen inte gå in, hon tyckte det gjorde ont när hon fick stå länge, lederna blev stela med mera.

Men var på Monty Roberts här omdagen, vissa grejer var mer intressanta än andra, men en sak som jag snappade upp var när han skulle lasta en häst som inte ville gå upp, han gick fram till transporten och sedan stannade hästen, sedan backade han hästen (han talade i mikrofon hela tiden och förklarade och sa "jag har inte bett dig att gå på..) sedan gick de fram och han backade han hästen igen, förstår du? Sedan efter några ggr (10 min) så gick hästen på, både med honom och med ägaren.

Jag tror din häst, bara larvar sig och testar dig om du inte vet om att han har ont någonstans, men tänk på att använda dig av en lite större transport de första ggr, eller ta bort mellanväggen i den vanliga så blir det inte så läskigt och trångt.

Lycka till!"
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Tänkte också ta upp den där metoden som Monty använde (var och såg det igår i Linköping) men vill påpeka att hästen först bör tränas i den där metoden... stanna, backa osv osv. Som Monty visade först.

Sen när hästen hade lärt sig det så gick han fram mot transporten och stannade den och backade den, gick fram och backade, gick lite längre fram och backade osv. osv. Till slut gick de båda in i transporten utan problem,de vände där inne så att de stod med huvudet utåt, han klappade/kliade hästen i pannan och den såg jättenöjd ut med sänkt huvud och tittade ut från transporten. :idea:
Slutligen gick hästen in där SJÄLVMANT!! Den nästan sprang in i transporten det sista! Alldeles själv.
Det tog bara ca 30min från att hästen kommit in och då var den livrädd för transporten.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Hej!Jag rekomenderar också Montys metod.backa gå framåt backa osv.jag såg honom i linköping i måndags och han fick till slut hästen att gå in själv i transporten helt lös.det gäller att få hästen att trivas i transporten och att vilja vara där inne.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Okej.. Men ger man inte hästen dubbla budskap då?.jag ska alltså gå fram till rampen med honom.sen backa? sen gå fram nått steg upp på rampen och sen backa osv osv? är det så ni menar? :-)
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

hej=)
hästarna vill ju oftst inte gå in i transporten för att det är litet och trång, dom har cellskräck.
Båda mina hästar var likadana. dom vägarade!
men om du gör så att du har ett långt , tjockt rep (typ såna man binder fast båtarna i bryggan med) ,och gör en ögla på mitten så stor att du kan trä den över rumpan på hästen.
se till så du har 2 långa ändor en på varje sida av knuten.
så när du lastar tar du öglan över rumpan på hästen, och linorna på varsin sida om den, och så igenom grimman.så drar du lite lätt.
Då tror jag han går in.
gjorde så med mina i början, å nu går dom till och med in utan lina!
Detta är ett väldigt bekvämt sätt för hästen , för det gör inte alls ont,! hoppas det funkar=)
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Eliin_87 skrev:
Okej.. Men ger man inte hästen dubbla budskap då?.jag ska alltså gå fram till rampen med honom.sen backa? sen gå fram nått steg upp på rampen och sen backa osv osv? är det så ni menar? :-)

Hmm, kanske dumt att rekommendera dig den metoden när du är så dåligt insatt. Om du vill använda dig av Montys hästvänliga metoder så tycker ajg att du ska gå in på www.montyroberts.se och köpa lite material så att du kan lära dig mer om hans metoder (han kommunicerar med hästarna på deras språk "equus").
Det finns en video/dvd om just LASTNING! *tips*
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Okej..Nej jag är inte så himla jätte insatt.. har bara tränat jätte lite "ledarskapsövningar"
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Eliin_87 skrev:
Okej.. Men ger man inte hästen dubbla budskap då?.jag ska alltså gå fram till rampen med honom.sen backa? sen gå fram nått steg upp på rampen och sen backa osv osv? är det så ni menar? :-)

Inte alls, äntligen tvärt om. Du visa hästen att den kan lita på dig och att den inte dör :crazy: om det går fram. Hästarna lära bäst om man kan visa nåt, sen ta undan saken som är läskig. Då brukar det går att man kan kommer närmare varje gång man kommer uptill saken.

Lastning kan vara "tricky" och jag alltid rekomendera att man ta hjälp av en som kan redan, det är enormt lätt att man kan gör det värre än när du började. Mest tiden är det för en häst som har gått in utan problem förut, att testa dig. Om man är inte bered för det det så kan det går lite fel. Men på en positiv punkt, det brukar fixas kanske lätt (för en häst som är nämd förut):D
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Emelie3 skrev:
Jag hade samma problem, antagligen tycker han bara transporten är äcklig och läskig, därför han inte vill gå in, eller så testar han dig (mkt möjligt när man haft de ett tag också), eller så kanske han har ont någonstans (jobbigt att stå still längre sträckor då)

Min förra ponny, gick som en klocka första gångerna, sedan började hon undra varför hon skulle gå in där, de började ta en kvart, en halv timma, och längre. Till slut fick vi bukt till det (använde an kvast och höll bakom henne, puttade bara lite grann), fungerade i kanske 20 ggr, sedan insåg hon att kvasten inte var farlig, den skadadde inte, så då började hon bara backa mot kvasten. Problemet löste sig efter ett tag, men sedan blev hon halt och då ville hon verkligen inte gå in, hon tyckte det gjorde ont när hon fick stå länge, lederna blev stela med mera.

Men var på Monty Roberts här omdagen, vissa grejer var mer intressanta än andra, men en sak som jag snappade upp var när han skulle lasta en häst som inte ville gå upp, han gick fram till transporten och sedan stannade hästen, sedan backade han hästen (han talade i mikrofon hela tiden och förklarade och sa "jag har inte bett dig att gå på..) sedan gick de fram och han backade han hästen igen, förstår du? Sedan efter några ggr (10 min) så gick hästen på, både med honom och med ägaren.

Jag tror din häst, bara larvar sig och testar dig om du inte vet om att han har ont någonstans, men tänk på att använda dig av en lite större transport de första ggr, eller ta bort mellanväggen i den vanliga så blir det inte så läskigt och trångt.

Lycka till!"


Varför mota in hästen med en KVAST? Montys metod låter klok, fast jag tror att det är mycket förtroende problem. Mina hästar har int åkt transport på ett år å då va de krångel att få in en av dom. Men nu har vu utvecklats så jag tror faktiskt inte de skulle krångla om jag bad dom gå in i en transport nu, för ja känner att jag kan lita på dom och att dom kan lita på mej och trotsa deras klaustrefobi.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Om man har problem vid lastning ska man se över hela sin hästhantering. Är det verkligen DU som är ledaren i ert "förhållande"?

Jag var iväg på tävling med en kompis när dennes häst började krångla. Det tog 50 minuter innan hästen var på och då hade vi försökt med allt... (Man får liksom "nödlösa" situationen när man är ute någonstans...)

Häromdagen skulle vi åka iväg igen. Jag gjorde några ledarskapsövningar med hästen, bland annat backa och sen komma tillbaka (ge efter för tryck). Bara enkla övningar.

Sen gick vi till transporten och första gången tog det nog fem-tio minuter, hästen var lite skeptisk. Vi stod inne en stund och hade det allmänt trevligt (så trevligt man nu kan ha i en transport :angel: )
Sen backade jag ut honom. Gick en sväng runt transporten och sen gick vi in igen. Där hästen stannat och avvaktat fem-tio minuter (uppe på lämmen men inte inne i transporten) första gången stanade han, han fick nosa lite på transporten och när han började tugga gav jag tryck i nacken igen varpå han gick in. Tog kanske tre minuter.
Så backade vi ut igen.

Gick en runda och sen in igen. Stannade upp på lämmen och nosade några sekunder, fick tryck och gick rätt in, alltså inte särskilt svårlastad längre.

Sen kom ägaren och h*n tog hästen och skulle gå in, PROBLEM. Då är det rätt tydligt var det brister och att det inte alls är hästen som är svårlastad...:cool:
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

marijaa skrev:
Om man har problem vid lastning ska man se över hela sin hästhantering. Är det verkligen DU som är ledaren i ert "förhållande"?

Jag var iväg på tävling med en kompis när dennes häst började krångla. Det tog 50 minuter innan hästen var på och då hade vi försökt med allt... (Man får liksom "nödlösa" situationen när man är ute någonstans...)

Häromdagen skulle vi åka iväg igen. Jag gjorde några ledarskapsövningar med hästen, bland annat backa och sen komma tillbaka (ge efter för tryck). Bara enkla övningar.

Sen gick vi till transporten och första gången tog det nog fem-tio minuter, hästen var lite skeptisk. Vi stod inne en stund och hade det allmänt trevligt (så trevligt man nu kan ha i en transport :angel: )
Sen backade jag ut honom. Gick en sväng runt transporten och sen gick vi in igen. Där hästen stannat och avvaktat fem-tio minuter (uppe på lämmen men inte inne i transporten) första gången stanade han, han fick nosa lite på transporten och när han började tugga gav jag tryck i nacken igen varpå han gick in. Tog kanske tre minuter.
Så backade vi ut igen.

Gick en runda och sen in igen. Stannade upp på lämmen och nosade några sekunder, fick tryck och gick rätt in, alltså inte särskilt svårlastad längre.

Sen kom ägaren och h*n tog hästen och skulle gå in, PROBLEM. Då är det rätt tydligt var det brister och att det inte alls är hästen som är svårlastad...:cool:


THAT's what I would call true horsemanship!
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Ofta är det väl så att det är ägaren som ger signaler (omedvetet alltså) till hästen att transporten är jobbig, eftersom ägaren vet att hästen är svår att lasta, så känner hästen det... det blir en ond cirkel.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

precis. så är det väl med allt som ägaren upplever som eventuell fara. Så här, lite grovt: "Oj, här kommer en vattenpöl, den kanske min häst är rädd för, shit, bäst jag håller lite extra i tyglarna..." Så tänker hästen: "Oj, här är något min matte är rädd för, bäst jag springer hem med henne" :p

När jag ska lasta brukar jag tänka att jag är på väg till Mallorca eller nåt "Åh, vad skönt det ska bli med semester, ligga och slappa i solen" - inte mycket att vara rädd för...:D

Igår såg jag ett skräckexempel. Hästen ville inte gå in varpå ägaren backade hästen genom att spöa honom, dels med spöt dels med grimskaftet samtidigt som hon skrek "backa, backa, det är jag som bestämmer när du ska stanna", hästen började tugga men ägaren läste inte signalen utan fortsatte skrika och ha sig... När de stannade gick hästen fram och nuddade till ägaren med bogen. Typiskt exempel på hur hästen inte accepterat ledarskapet. Bogen är ju enkel att flytta undan någon med.

I allt elände skrattade jag för mig själv, det var så tydligt att hästen sa "Ja, när du spöar mig säger jag inte emot dig, men tro inte att du är min ledare för det".
När vi kom höll de på att lasta, efter en halvtimme eller nåt tröttnade vi på att vänta så då gick jag och hämtade min lille sen lastade vi honom på två minuter och körde, hur lång tid det sedan tog för dem att få in hästen vet jag inte, men trist att se - det var det. (Ägaren har ändå hästar som yrke så man tycker ju att hon borde vara mer lyhörd och ha lite mer känsla).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte gå in i transporten..

haha ne kanske inte piska in den Nicodemus men köra en sop i röven på den eller använda linor går...:P
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Med en attityd så där, det kommer en dag att nån häst kommer visa dig att du har fel.

Bara hoppas att du är inte skadad så alvarlig;)
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

CaliforniaSwed skrev:
Med en attityd så där, det kommer en dag att nån häst kommer visa dig att du har fel.

Bara hoppas att du är inte skadad så alvarlig;)

min häst är för VÄLUPPFOSTRAD för sånt strunt!
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

Då har du tur. Var glad för det. Men när folk som ovan vill ta våld istället för tid. Det är bara tid tills nån eller nåt använder våld tillbaks.
 
Sv: Vill inte gå in i transporten..

CaliforniaSwed skrev:
Då har du tur. Var glad för det. Men när folk som ovan vill ta våld istället för tid. Det är bara tid tills nån eller nåt använder våld tillbaks.

ja jag antar att jag har haft tur, eller så är hon bra tränad från början:P
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp