Vill inte äta

Sv: Vill inte äta

Han har varit något piggare idag, men inte ätit eller druckit. Tagit tempen, men han har ingen feber alls. Kollat tänderna jättenoga också, men det ser helt perfekt ut.
Veterinären kommer ikväll. Får se vad han säger.

vill inte skrämma men....

Min häst i försommras...
hästen, äter sakta... tänker hm.. måste kolla tänderna. Åker in på en torsdag och kollar, tänderna är fina. dock så är en tand missfärgad, men inget galet. fick bananlack =)
Söndagen kommer och hästen ratar lunch höet. Jag nojjar och börjar fundera om det är kolik... bjuder på gräs, hästen blir över lycklig. jag dra slutsatsen att mitt hö är dåligt, byter hö. tar ny höbal. Hästen äter igen..
går en sväng, hästen är pigg och glad, magen kurrar och bullrar. allt ok
kvällen kommer. Stallägaren ringer - hästen ratar all mat!
Åker ut, ser en pigg och glad häst med bullrig mage. Tänker - hm... tänderna.. går en sväng. hästen go och glad,, pigg och springer gärna i kapp om den hamnar efter.
tänker hm.. måste tempa. 38.6c ojoj tänkte jag. Måste ha blivit nått med tänderna, en inflamation.
ingen mat på kvällen åt hästen, hästen pigg och glad.

Morgon, hästen är jätte hungrig. äter jättebra.
lunch. äter höet i hagen, tvär slutar och går sin väg och ställer sig i ett hörn. Jag skit rädd, detta är inte rätt, tar in och tempar 38,6 shit, ringer vet. Vet - kom akut så där ska den inte må.
Hästen bajjar både vid lastning och i transporten. skönt ingen kolik tänkte jag...

Åker in, hästen har alltså bindtarmsförstoppning hade dock världens tur att jag läst av min häst så fort.

vätskade och grejjade i två dagar, rehab i två månader innan den var tillbaka i normal form igen.

oj det blev långt... men ja tänkte bara berätta från min syn..

Vet kom ut ca 20.00 igår kväll. Tittar på hästen och ska kolla pulsen. När det är gjort säger han bara "Förbered hästtransporten och lasta hästen så fort som möjligt. Hoppas bara han klarar att stå upp hela vägen till djursjukhuset i Helsingborg". Fy fan vad rädd jag blev. Jag fick själv höra på hjärtat och jag blev chockad, milt sagt! Ljudet går inte att beskriva.
Jag bröt ihop i bilen. Jag har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Jag var helt borta.
Vi har lyse i transporten så man kan se vad hästen gör, och jag ser bara min lilla Poznan blir svagare och svagare. Han bara hänger med huvudet. Jag trodde aldrig vi skulle hinna fram, men det gjorde vi, som tur var.
Klockan var väl ca 23.00 när vi kom fram till Helsingborg. Jag var för chockad för att fatta allt vad de gjorde med honom, men de "stack in handen" där bak och kände på tarmar osv. De tog fram massa slangar och pumpade i vatten genom näsan m.m, och så fick han tillslut komma in i en box och fick dropp.
De visste inte om han skulle klara sej, eller vad som skulle hända, men han har fått övernatta där inatt. Ljudet på hjärtat är ett blåsljud, vilket är normalt att äldre hästan får (min Poznan är 21 år gammal), men Poznans ljud var otroligt kraftigt, vilket är ovanligt.
Han ville ju heller inte äta eller dricka. De vet inte om det berodde på avmaskningsmedlet, men det är mest troligt. Men de tror att det var kolik som gjorde det.

Efter en sömnlös natt, så ringde de från Helsingborg och sa att han trots allt har "av sej själv" börjat äta och dricka lite. De sa att, även om blåsljudet är så kraftigt, så kan han leva med det, och det kommer att kunna gå att rida som vanligt.
Han kommer allså att klara sej! Ni fattar inte hur lycklig jag är! Men han ska stanna i Helsingborg till åtminstone onsdag, för att de vill röntka hjärtat.
Så, det var ju då två saker som inte var som det skulle.

Ojj, detta blev ett långt inlägg, men var iallafall så det var, och jag är glad : ]

Min älskling
14243534.jpg

Senast ändrad:

Oj...många tankar som hinner fara igenom huvvet under den tiden. Skönt ändå att de tror på honom igen! Men det där blåsljudet, de måste han ju ha haft ett tag då? De kan alltså ha det utan att man märker det?

Som sagt, vad skönt att det verkar lösa sig. Du får passa på att vila lite nu...;)

Han veterinärbesiktigades när jag köpte honom i slutet på augusti förra året, och då var han 20 år, och då fanns det inget blåsljud alls. De i Helsingborg sa att det är vanligt att hästar får det på äldre dar. Men man vet ju inte när han har fått det. Kanske var det nu i samband med det här med avmaskningen, eller så kanske han har fått det för ett halvår sen, ett år sen, eller 2 veckor sen. Det vet man ju inte. Men någongång efter veterinärbesiktningen förra året.
Jag har ju ridit honom som "vanligt". Lite skogspromenader och ridlektion en gång i veckan. Och jag har inte märkt att han har blivit flåsig eller ansträngd mer än normalt. Så ja, de kan säkert ha blåsljud utan att man har en aning om det.

Skönt att jag kommer att kunna sova inatt iallafall! : ]
Längtar efter honom som f**n!

Skönt att det ser ut att gå vägen och att du förhoppningsvis får fler år med din pålle.

På vilket sätt kunde avmaskningen orsaka det? *nyfiken*
Och grattis till att ni hann in!

Det kan ha varit så att han hade jättemycket mask av någon anledning. När avmaskningsmedlet dödar maskarna, kan hästen få kolik och sluta äta/dricka. Tror det var ungefär den förklaringen jag fick, om jag minns rätt : ]

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025