Vill hjälpa utsatta hästar/djur i u-land några tips??

K

kikksan89

Hejsan alla bukare!

Nu är det så att jag hoppat av utbildningen då jag känner att det inte var något för mig, åker utomlands om två månader men nu är det så att jag har en tanke som förföljer mig hela tiden!! Galen är den nog men her it goes....

I sommars besökte jag min mammas "hemland" och mkt hade inte förändrats, hästar som man kan räkna revbenen på, hundar som inte har hem då politikerna där borta ger fan i det + att landets budget inte tillåter att göra någonting då människorna kommer i första hand. Det är verkligen en hemsk syn och människorna där borta är inte så engagerade i djurrättsfrågor.

Nu är det så att min bästa morfar gick bort förra året, denna man älskade djur över allt annat och var en som brydde sig! Vet inte hur många hundar vi tog dit, jag och syrran, som han tog hand om och som fortfarande är där! mormor ska flytta från gården efter övertalning- den kommer alltså stå tom. Djuren förutom hudarna har sålts . Är det en hel sjuk idè att försöka göra nått sorts "djurhem" av gården, finns stall, tre hus som kan användas till att ha hundarna i osv....Och mkt mark!!

Landet i fråga diskuteras om det får komma in i Eu och jag vet ju det kan ta lång tid och att det blir svårare om man ska försöka importera hundar osv till andra länder + dyrare då de måste vara i karantän pga av att det är ett högrisk land men är denna idè helt dum??!!!! Jag vill ju hjälpa!!!

Hälsningar från mig som är världens optimist förmodligen!!

Sv: Vill hjälpa utsatta hästar/djur i u-land några tips??

Menar du att du tänker bo på hans gård på heltid då? Hur ska det finansieras? Jag tycker att det låter som en mycket trevlig idé som jag själv gärna skulle tänka mig att göra, men man måste ju, som det alltid hänger på, kunna finansiera det hela. Kan du utvecka vad du tänker med att importera hundar?

//Nyfiken

Om jag var du så skulle jag ta kontakt med jordbruksverket, skatteverket o alla myndigheter som kan tänkas ha information om det. Fråga massor. Ta reda på vad som krävs, lagar i det landet, djurskyddskrav i det landet osv. För OJ vad det skulle behövas såna som du!!!! Och allt som verkar svårt och som ett hinder på vägen, se det som något du vill lära dig mer om. Och eventuella misstag på vägen existerar inte, det kallas för erfarenheter...Kör hårt!! Det kan ta tid, kan vara tungt och svårt, men inte omöjligt. Jag röstar för att du ska gört!! :bump:

Menar du att du tänker bo på hans gård på heltid då? Hur ska det finansieras? Jag tycker att det låter som en mycket trevlig idé som jag själv gärna skulle tänka mig att göra, men man måste ju, som det alltid hänger på, kunna finansiera det hela. Kan du utvecka vad du tänker med att importera hundar?

//Nyfiken

Det kan jag tänkas göra till en början med och vem vet kanske stanna då det är en underbar miljö, precis vid bergen och stoor skog ! Det är just finansieringen som är lite problem,jag har kontakter genom mammas släkt där borta som är veterinärer och kan nog hjälpa till med vaccinering osv för ett bra pris. Valutan en låg där borta så man borde få mkt för pengarna. Jag tänkte om man kunde samla in pengar genom en insamling projekt till en början med. Har tittat på vissa djurrättsorganisationer som kan hjälpa en vidare med eventuellt budget. Jag har även tillgång till åkrar som jag kan tänkas låna ut till bönder(måste diskuteras med släktingar) sen även hyra ut ena huset till en tänkbar familj (släktingarna funderar redan på att göra detta) , angående importen så tänkte jag som adoption (vet att d finns mkt redan) men just i detta land är det inte vanligt med hundar hemma och df hade bästa möjligheten varit om man kunde adoptera dem vidare!!

tack för tipset, det ska jag göra!! Angående "lagar" så är det typ fritt med mkt , inga kontrollanter som tittar till och så men jag ska definitivt titta upp det!!

Den bästa hjälp du kan ge är att ge djuren hjälp på plats, att skotta över dem till Svergie är ingen hjälp det är bara kostnadskrävande och pengar som skulle räcka långt till annat på plats.

Jag förstår det och det är df det är så himla svårt- det finns ett överskott på hund/katt osv på gatorna som inte har ett hem - det som gör det svårare att människorna som har djur där borta oftast bor på en gård och då har en till två hundar medan majoriteten i staden kan inte tänka sig att ha hund/katt hemma...landet gör det svårt i sig att hjälpa särskilt när inte många bryr sig....

Jo men vi har samma problem här, det är därför hund och kattstallen är fulla.:crazy:

Jag har aldrig förstått det där med att hämta djur från ett annat land för att hjälpa, på så sätt är det ju bara några få som får hjälp och till en kostnad av vad man förmodligen hade kunnat producera mycket hjälp på plats.:confused:

Jag såg en annons för ett 5 - 7 år sedan , om en tjej som ville göra något för rumäniens gatuhundar, hon sökte medarbetare.
Jag svarade , men pga av att problem i mitt privatliv dök upp, hoppade jag av , Denna tjej startade
http://www.daisyhope.se/
och har gjort ett helt fantastiskt jobb , Jag såg att sidan håller på att göras om o ligger nere för tillfället.
Mitt tips hör av dig till henne ,när sidan kommer igång igen , kanske ni kan samarbeta eller så har hon säkert jättemycket tips o erfarenhet som hon kanske delar med sig av.
Lycka till , hoppas det går jättebra för dig , det är många djur i denna världen som behöver hjälp.

Tack så jätte mkt för tipset! Ska titta upp det på direkten!!!

Problemet i sådana länder är att få folk/politiker att förstå vidden av kastrering. Men du kan ju alltid tex ta kontakt med Hundhjälpen som hjälper Rumäniens hundar och en del hästar/åsnor. Dom samarbetar med en tjej som heter Sara Turetta där nere. http://www.hundhjalpen.se/i-rumanien/sara-turetta/

Läs mer. Men kan hon så kan väl alla...finns egentligen bara möjligheter och mycket jobb. Man kan uppnå mycket genom lite hårt jobb. Kolla bara vad hon lyckats med. Men det tog ju sin modiga tid, men ändå.

Den bästa hjälp du kan ge är att ge djuren hjälp på plats, att skotta över dem till Svergie är ingen hjälp det är bara kostnadskrävande och pengar som skulle räcka långt till annat på plats.

De enda organisationer som får bidrag från mig är de som tar in hundar, vetvårdar dem vb, vaccinerar o kastrerar dem o sen släpper ut dem igen.
Dvs har en långsiktig plan för att lösa problemen.

Låter väl som en riktigt bra hjälparbete, det hjälper säkert många flera hundar med den här typen av hjälp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 153
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
Övr. Hund Sitter och funderar på vart hjälpsamheten i samhället har tagit vägen!? För ca 10 år sedan kom en hund springandes över åkrarna hemma...
Svar
11
· Visningar
1 946
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp