Vill ha tips om ras!=)

trixan

Trådstartare
Hej på er alla!
Mina föräldrar fick tyvärr ta bort sin Golden för ett tag sedan pga cancer på lever och mjälte=(. Nu börjar vi så smått fundera på ny hund/valp igen och jag hade uppskattat lite input från er! De bor på en hästgård, stor tomt, stora hagar, stort hus, nära till skog - det finns hästar i olika storlekar och såväl innekatter som utekatter på gården samt arbetstid även en JR-tik (min). Kan dessutom bli barnbarn....

De är så gott som alltid hemma- mkt ute i trädgård och stall. De har tidigare haft Golden och även (vallande) Border collies (hade stor fårbesättning tidigare).

Hunden skall vara rejäl, snäll, lojal, frisk, glad, lättlärd, helst med lite längre beräknad livslängd, vilja följa med i sysslorna i trädgård och stall, helst ingen jakt, gärna lite vakt (bor lite ensligt)...och kunna bli bortskämd utan att ta över/bli farlig. Helst inget gigantiskt aktivieringsbehov - även om den självklart kommer att sysselsättas. Jag är i stallet, dvs "hemma" nästan varje dag och det är oftast jag som tar hundarna på längre promenader, utflykter och "tränar" dem (vardagslydnad). Har ni några tips? Jag vill ju gärna att det ska vara en hund som trivs med en sådan miljö. Givetvis inser jag att individen har större betydelse än rasen - men det finns ju raser som är mer "troliga" att passa än andra....
 
Om aktiveringsbehovet ska vara så litet och ingen jakt så rekomenderar jag att titta på renodlade sällskapsraser och raser avlade för att vara gårdshundar.
Keeshound är en utmärkt gårdshund utan jakt. Vänlig och inte kräver så mycket men ändå gärna hänger med på turer. Frisk och vänlig ras.
En annan som dyker upp i huvudet är Västgötaspets. Den vill nog dock ha lite mer stimulans.
 
Om aktiveringsbehovet ska vara så litet och ingen jakt så rekomenderar jag att titta på renodlade sällskapsraser och raser avlade för att vara gårdshundar.
Keeshound är en utmärkt gårdshund utan jakt. Vänlig och inte kräver så mycket men ändå gärna hänger med på turer. Frisk och vänlig ras.
En annan som dyker upp i huvudet är Västgötaspets. Den vill nog dock ha lite mer stimulans.
Ska kolla på dem! Tack!=)
 
Kan nog vara storlek golden...o lätt till skall (utan att vara "skällig)=)
Då låter fortfarande Kees som en passande hund. Och låt inte pälsen avskräcka. Den behöver inte så mycket omsorg. En genomborstning någon gång ibland och den är som gjord för att vara ute i skydd mot väder och smuts. Fäller normalt...utom när det ska på sommar/vinterpäls. Då bör man inte vara pedant med hundhår ;)
 
Då låter fortfarande Kees som en passande hund. Och låt inte pälsen avskräcka. Den behöver inte så mycket omsorg. En genomborstning någon gång ibland och den är som gjord för att vara ute i skydd mot väder och smuts. Fäller normalt...utom när det ska på sommar/vinterpäls. Då bör man inte vara pedant med hundhår ;)
Häst, hund o katthår finns redan;0). Tackar för tipset - ska visa bilder för föräldrarna!
 
Tack! =) Vilka hälsoproblem har rasen generellt? Hur är mentaliteten på dem? Är de "enpersonershundar", gillar alla i familjen eller av typen "älskar alla"?
Allergier och hudproblem är vanligt. Sen har det framkommit nyligen att hjärtfel har blivit vanligare. Ryggproblem finns och vissa uppfödare har börjat röntga ryggen innan hunden går i avel.

Sen har ju rasen en mutation som leder till att urinsyran inte transporteras till levern och bryts ner som den ska, utan rasen får istället höga nivåer urinsyra i blod och urin. Det är ingen sjukdom i sig, men det bidrar till att dom lättare får en sorts urinsten.

Sen är dövhet och tandförluster vanligt förekommande även om det inte är en sjukdom.

Rasen är spretig. Mentaliteten kan vara alltifrån enmanshundar till älskar alla-hundar. Finns en del stress inom rasen.

Som med alla raser bör man kolla upp uppfödare och linjer noga. Gärna träffa så många släktingar till hunden som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 477
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 457
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp