Vill ha tillbaka sin ponny!

R

rocki

Ponnyn skulle säljas, men köparna betalade aldrig. Överenkommelse att de skulle få låna ponnyn till sin son och att den skulle gå som turridningshäst....Ville hämta hem ponnyn i somras, men då var den utlånad pga att den rymde hela tiden :crazy: Nu rycktas det om att den är såld:cry: hur kan ägaren till ponnyn gå till väga för att få tillbaka sin ponny...Ägarbevis finns....

Funkar inte att diskutera med hon som lånat ponnyn och man får ju inte bara åka och hämta honom heller:crazy: :cry:

Sv: Vill ha tillbaka sin ponny!

De har inte dragits in ännu, men de blir väl tvugna, men om ponnyn är såld, kan man ändå få tillbaka den då tro du?

Svårt att svara på men du äger ju den. Men prova iaf. Ge inte upp.

Hoppet :crazy: har man tappat för länge sen:cry:

Ryktas det bara om att den är såld, eller har du pratat med dem som lånade hästen?

Har hon kvar den är det bara att åka och hämta. Om du vet att den är såld, så ta kontakt med dem som köpt den, och självklart även polisen.

Ryktas det bara om att den är såld, eller har du pratat med dem som lånade hästen?

Har hon kvar den är det bara att åka och hämta. Om du vet att den är såld, så ta kontakt med dem som köpt den, och självklart även polisen.

Tyvärr är detta ganska kompliserat, kan inte diskutera med tjejen, har försökt...har ca 30 mil dit. Och tyvärr kan man inte bara åka och hämta hästen fast man äger den, utan måste ta kontakt med polisen som kommer att bli sista utvägen om man orkar:crazy:

Hon har även fått en häst av en annan som hon lovade skulle få gå som turridninghäst och få stanna där så länge den levde, men den skickades snart vidare, så ngn seriös människa är det inte :devil: detta är bara för mkt

ni har väl skrivit kontrakt om hur länge de skulle ha hästen? :confused: är hästen såld utan ditt medgivande räknas det väl som stöld alt egenmäktigt förfarande??
och den som köpt hästen åker dit för häleri även om dom handlat i sk god tro. hur har dom kunnat sålt den utan ägarpapper.:eek: hoppas det ordnar sig för dig. och polisanmäl den som har haft/har hand om hästen.

Vi skrev aldrig ngt kontrakt, man är ju så godtrogen, tjejen var så underbart härlig så man tro inte att ngt sådant här bara skulle kunna hända:(

vi köpte ett hästsläp som visade sig vara stulet.
(den togs in på besiktning osv i samband med köpet o godkändes o allt så problemet hittade man efteråt.) vi tom kontaktade tillverkarna, polisen och vägverket innan vi betalade det så vi kollade verkligen upp allt släpet skulle vara helt ok!!

släpet tog polisen. vet att ägarna till släpet hämtade släpet, men då sa polisen att ägarna ej fick göra så, utan släpet ska stå kvar hos polisen tills fallet är uppklarat.

detta va 1 års sen och det har inte hänt ett skit.
inga pengar fick jag åter, bedragaren som sålde stulna släpet går på fri fot vad jag vet och har lurat fler folk enligt tidningarna.

Japp...tyvärr...av min erfarenhet att dömma så lönar det sig att vara oärlig.

inga pengar fick jag åter, bedragaren som sålde stulna släpet går på fri fot vad jag vet och har lurat fler folk enligt tidningarna.

Detta är ju helt ofattbart,sånt här får bara inte hända:devil:

Hade jag fått, hade jag hämtat ponnyn i morgon

Vem är det som har ägarbeviset och vem står ponnyn på? Är det du som har ägarbeviset så är det bara att åka och hämta den. (tror jag).

Rent juridiskt är det inte så enkelt...

MEN personligen hade jag stuvat in man och basebollträ i bilen, kopplat släpet och åkt och hämtat hästkräket. Givetvis förutsätter detta att jag vet var hästen finns, men Buke har ju letat rätt på hästar innan och tipsat ägare som varit av med sina djur...

Visst, rent lagligt är det förkastligt, men jag vägrar promt att ha mina djur på drift - kalla mig gärna mesig. I fodervärdskontrakt skriver jag alltid in att djuret ska finnas på <adress> och att djuret inte utan mitt skriftliga medgivande får flyttas därifrån. Allt annat är kontraktsbrott och medför att kontraktet upphävs med omedelbar verkan.

Det är ju inte ett dugg mesigt, klart man vill ha koll på sina djur! Lämnar dom ju inte gärna vind för våg..

Du svarade inte på min första fråga.

Är du 100% SÄKER på att hästen verkligen har sålts vidare?

OM hon fortfarande har kvar hästen, så är det bara att åka och hämta i.o.m att det inte finns kontrakt.
Det är din häst, och du gör vad du vill med den..

Och 30 mil är inte så spec långt när det gäller en sån här sak.
Jag skulle inte tveka en sekund om jag trodde att hästen blivit såld.

Du skrev att hon hade fått en annan häst som hon "skickat vidare".
Vet du öht anledningen till detta? Personen i fråga kan haft en bra anledning till att inte ha hästen kvar.

Jag tycker det låter som du enbart lyssnar på lösa rykten utan att ta reda på fakta.

MEN personligen hade jag stuvat in man och basebollträ i bilen, kopplat släpet och åkt och hämtat hästkräket. Givetvis förutsätter detta att jag vet var hästen finns,

Tanken har slagit mig, många gånger tro mig::confused::bow:

men Buke har ju letat rätt på hästar innan och tipsat ägare som varit av med sina djur

Det lyckades dem med denna gången med :banana::bow: han finns i utanför Värnamo

Vita_N_6520 ja han är såld dit

Senast ändrad av en moderator:

Vita_N_6520 ja han är såld dit

Om nu allt som du har skrivit här stämmer så vad är det som gör att du inte polisanmält det? Det är enda chansen att få tillbaka hästen på som inte kommer att slå tillbaka på dig. Är alla papper klara så att du har ägarbevis och ponnyn går att identifiera från det så är det en ganska snabb affär. Fungerar inte på samma sätt med levande djur som med en släp. Polisen vill inte har djuren i beslag under utredningen om det kan undvikas.

Rent juridiskt är det inte så enkelt...

MEN personligen hade jag stuvat in man och basebollträ i bilen, kopplat släpet och åkt och hämtat hästkräket. Givetvis förutsätter detta att jag vet var hästen finns, men Buke har ju letat rätt på hästar innan och tipsat ägare som varit av med sina djur...

är helt på din linje där...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 190
Senast: Strandad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?