vill ha kommentarer till mitt beslut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dandyridge

Jag skriver detta under ett "anonymt" nick.

Men det hela är så här. Jag har en häst som inte riktigt är som hon ska. Hon är ung och har varit med om lite för mycket redan. Misshandlad, vanvårdad etc. Har haft henne lite mer än ett år och det har gått upp och ner. Flyttade hästen och hon blev trevligare i hanteringen... ett tag.:( Nu kan jag inte ta ut en hovslagare för då sparkar hon, jag kan inte ta ut en veterinär för då får hon spel jag kan inte rida henne för nån gång under ridturen får hon spel.
Det som kan hända under ridningen kan variera. Ibland kommer jag inte ens från stallplanen utan att hon ska stegra, ha rodeo etc. Sen kan det gå bra vissa dagar och sen kan hon kasta sej ut i asfaltsvägen och börja kasta sej och stegra. Hon har haft tokerier för sej förut men inte så rejäla som hon har nu. Nu är inte frågan längre om det kommer hända nåt utan när det händer nåt. Jag har gått omkull med henne 2 ggr pga att hon har dummat sej. De gångerna har gått bra men nästa gång kanske det går helt åt skogen...

Då jag inte äger hästen så har jag fattat beslutet att lämna tillbaka henne till ägarna. Jag är absolut ingen nybörjare utan har hållt på med hästar och ridning i 20 år.

Ger jag upp för lätt? Jag är just nu rädd om min egen hälsa för som sagt det är inte om det händer nåt det är bara frågan om när det händer nåt...

Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

Angående det du berättat:

Hästen har ONT någonstans i kroppen, det är jag nästan säker på.
Så ont att den inte ens "orkar ha folk omkring sig" numera kanske(?)

Jag tycker att du gör helt rätt som lämnar tillbaka hästen INNAN någonting händer.
Jag gav upp försent med en liknande häst för snart 15 år sedan.
Det slutade med brutet bäckenben, tidvis förlamning och ständig värk:eek::crazy:

Vad ägarna sedan gör med hästen är ju deras beslut, man får ju hoppas att dom inte bara söker upp en ny fodervärd:confused:

Jag har samma tankar som ancan...och, det är bättre att du lämnar tillbaka hästen innan du helt bränt ut ditt intresse:cool:.

Det är lite så jag känner oxå. Jag har fått tillbaka all lust att rida och jag vill inte att det ska försvinna bara för att jag ska vara envis.
Ont har hon säkert nånstans men vart tänker tyvärr inte jag ta reda på. Hon har troligtvis oxå såna hormonförändringar att det är jobbigt för henne.
jag tycker om hästen men jag måste vara realist jag är förgammal för att min kropp ska klara av en ordentlig smäll

Jag kommer vara så krass att jag kommer rekomendera dem att ta bort henne. Hon är bara 5 år men är inte sund på nåt sätt. Det är mer eller mindre bara jag som törs hantera hästen...

Usch vad svårt att fatta ett sådant beslut.. :( Men jag tycker att du gör helt rätt i att rekommendera dem att ta bort hästen. Det är nog det bästa för alla inblandade (inklusive hästen) För som du sagt själv, det är inte en fråga om om det händer något, utan när det händer..

kram på dig

Tack för allt stöd!!
Nu blev måttet rågat, för när jag skulle släppa ut henne så sprang hon mer eller mindre över mej så idag ringer jag ägarna och säger att de får tillbaka henne...

Det hör kanske inte hit, men jag blir lite nyfiken på hennes bakgrund eftersom hon är så ung och verkar ha varit så här ett tag:confused:

Tycker annars som övriga, varför riskera livet på annans häst när det dessutom bara blir värre. Det troliga är som sagt att hon har mkt ont eller annat allvarlilgt fel.

Det KAN ju också vara er personkemi men det ändrar ju i så fall inte att du bör lämna tillbaka den, tvärtom.

Jag tycker också det hade varit mkt intressant att få veta bakgrund och stam på hästen ifråga.

Tycker att du gör helt rätt.

Trots att jag själv har en gammal ponny som i stort sett hela tiden han vart i sverige betett sig som din under uteritter.

Han importerades som 6 årig talang från Irland och visst var han duktig, dock så var han mycket svårriden och hård i huvudet.

Trots framgångsrikt tävlande under sin första tid här i Sverige så togs beslutet att inte sälja honom som tävlingsponny, han var alldeles för lynnig för det, han började arbeta på ridskola och stannade kvar där i 11 år. Han har aldrig vart halt, hans enda problem har under åren vart när han åt silage, han kunde då få kolik, dock så får han hö sedan 7 år tillbaka och funkar utmärkt på det.

Fungerade helt perfekt som det, om man bortser från just hoppningen och uteritter då en mer rutinerad ryttare krävdes.

När han sedan skulle gå i pension och jag lämpligt nog skulle skaffa egen gård så tog jag med mig honom.

Har trots att han är ganska krävande aldrig ångrat mig en sekund, han ger mig så otroligt mycket bara med sin blotta existens denna härliga gammelgubbe. Envis som en röd gris är han, ska ha sin vilja igenom jämt, men de dagar han är på bra humör, då är han helt fantastisk. Underbar att rida, numera till och med ute då vi sedan vi flyttade bara har haft ute, s a s.

Men det mesta måste ske på hans villkor, efter så lång tid som jag har känt honom, snart 18 år, så bara VET man när det är läge att avbryta, man lär sig att tyda signalerna innan det går över i rena farligheter.
Jag har lärt mig att i dessa situationer inte gå i clinch med honom, jag vet och framförallt HAN vet att han är mycket starkare än mig.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är nog att det inte alltid behöver vara att hästen har ont som den reagerar som den gör, min gubbe, 24 år i år har om jag bortser från lite skav på ryggen pga av fel sadel en gång i tiden och några koliker pga av silaget ALDRIG vart sjuk, aldrig vart halt trots sitt ganska dåliga frambensställ, kraftigt inåttåad, då har han ändå jobbat på ridskola i 11 år och gått i snitt 3timmar om dagen.

Jag skulle dock aldrig komma på tanken att rekommendera honom till någon som inte kan förstå och verkligen leva efter devisen, HAN får sin vilja igenom! För han kan , om man går emot honom bli riktigt farlig för både sig själv och sin omgivning ridmässigt.

Nu är det ju som så att denna härliga personliga farbror han ska stanna hos mig livet ut, helst i många år till, vi har det roligt tillsammans och ett liv utan Ryan, det vore svårt.

Alla behöver inte ha ont och i "min" hästs fall tror jag att det är lite av varje ärligt talat. Hon har säker ont någonstans men mycket sitter nog i huvudet på henne.

Man kan ha "ont i huvudet" också:angel::D

tack för dina PM och verkligen LYCKA TILL!!!

hahaha Jo det har du väldigt rätt i

Alla behöver inte ha ont och i "min" hästs fall tror jag att det är lite av varje ärligt talat. Hon har säker ont någonstans men mycket sitter nog i huvudet på henne.

Så är det alldeles säkert.

Jag tycker du har tagit rätt beslut i att skicka den tillbaka, även om jag själv har en liknande häst i hagen här hemma.

Jag ville i fallet min gubbe ge honom en härlig pensionärstillvaro, efter att ha jobbat tillsammans med honom på ridskolan så länge så kände jag att han verkligen förtjänade det.

Och när jag då köpte gård så föll det sig naturligt att han skulle följa med mig, att ge honom till någon som ville rida normalt, det var inte att tänka på, alternativet hade nog vart de gröna ängarna för hans del.

Att ha en så pass komplicerad häst är verkligen krävande, nu har jag ju ytterligare 2 hästar varav den ena är ett helt perfekt ridhäst, en fd tävlingshäst, han är okomplicerad och lätt att ha o göra med i alla situationer, det gör ju att om jag vill rida och träna kan jag ju göra det.

Förstår de som väljer att skaffa annan häst om man råkar få en sådan "specialare" och verkligen vill träna och kanske tävla.

Jag skriver detta under ett "anonymt" nick.

Men det hela är så här. Jag har en häst som inte riktigt är som hon ska. Hon är ung och har varit med om lite för mycket redan. Misshandlad, vanvårdad etc. Har haft henne lite mer än ett år och det har gått upp och ner. Flyttade hästen och hon blev trevligare i hanteringen... ett tag.:( Nu kan jag inte ta ut en hovslagare för då sparkar hon, jag kan inte ta ut en veterinär för då får hon spel jag kan inte rida henne för nån gång under ridturen får hon spel.
Det som kan hända under ridningen kan variera. Ibland kommer jag inte ens från stallplanen utan att hon ska stegra, ha rodeo etc. Sen kan det gå bra vissa dagar och sen kan hon kasta sej ut i asfaltsvägen och börja kasta sej och stegra. Hon har haft tokerier för sej förut men inte så rejäla som hon har nu. Nu är inte frågan längre om det kommer hända nåt utan när det händer nåt. Jag har gått omkull med henne 2 ggr pga att hon har dummat sej. De gångerna har gått bra men nästa gång kanske det går helt åt skogen...

Då jag inte äger hästen så har jag fattat beslutet att lämna tillbaka henne till ägarna. Jag är absolut ingen nybörjare utan har hållt på med hästar och ridning i 20 år.

Ger jag upp för lätt? Jag är just nu rädd om min egen hälsa för som sagt det är inte om det händer nåt det är bara frågan om när det händer nåt...

Innan jag köpte min var hon också helt kokt i bollen, men när hon kom till oss, blev hon en ängel. Nu står hon med en fjording och en minishettis.
Står hästen i ett stort stall?
Många hästar blir stressade och agressiva av en storstallsmiljö.

Men det här med ridningen låter som om den har ont i ryggen.
Har du kollat så att den inte har det?

Jordgubben :)

jag tycker du gör rätt i att lämna tillbaka henne om du känner så!
kom bara på en sak när jag läste det att det låter ganska likt en shettis jag känner till som var sån kunde vissa tider vara hjur snäll o go men sen sekunden efter försöka döda dig nu hade de sån tur att de kollade upp henne o hittade att hon hade nåt problem med hormonerna o i dagens läge går på p-spruta o lever att helt normalt liv=)

inte alls säkert att detta stämmer på eran men bara en liten berättelse om en galen häst som blev bra=)

*kl*

Det är för tillfället bara 2 hästar i stallet så så många är det ju inte. Det var oxå en av anledningarna till att jag flyttade henne för att det var för mycket spring i det förra stallet.

lämna tillbaka hästen, för guds skull. å ursäkta mig om ja säger d, men vore d inte bättre om ägarna tog bort henne? va e d för värdigt liv hon lever? hon har ju uppenbarligen problem. stora problem. å hästar med så stora problem brukar d i regel storma en del runt.
(jmf, kamphund som blivit aggresiv, pga människan)

nej, d e inte ditt ansvar (med livet som insats) å få ordning på denna häst.

fråga dig själv om d e värt d. e svaret ja, d e värt en eventuell förlaning, eller t.o.m död, så behåll henne.
e svaret nej, lämna tillbaka henne.

ridning å hästhållning ska va kul, inte en ständig kamp om makt å överlevnad.

förlåt om ja låter hård när ja skriver...

Jag tycker du gör rätt som lämnar tillbaka hästen och jag kom precis som du spontant in på tanken om att det kanske vore bäst för hästen att få vandra vidare... Även om det tar emot att säga det utan att ha träffat hästen.

Till alla.
Jag pratade med ägaren i går och berättade precis vad som har hänt och att jag inte törs rida henne längre pga vad som kommer att hända. Då jag har gjort en vet genomgång av henne och vi inte kan hitta nåt så sa de att hon kanske borde avlivas. Jag fick fatta beslutet för jag kände hästen bäst. (De har inte träffat hästen på 3 år då jag tog henne direkt när hon kom från träning)
Jag kommer att avliva henne med tillåtelse från ägaren.
Många kanske tycker att det låter konstigt att jag gör det och inte ägarna men jag tror att det är bäst för henne att få somna in på hemma plan. Det är minst stressigt så för annars ska hon åka 33 mil och sen somna in...
Jag har varit med och avlivat hästar förut men det här känns lite jobbigt då hon bara är 5 år...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar