Vill ha: Hund intresserad kille!

I

izabelle

Jag e så trött på min sambo, han e inte ett dugg intresserad av mina(/våra) hundar!
Visst är dem mina hundar:love: men nu har vi ju hängt i hopa i lite mer än 7 år och man får verkligen typ TVINGA han med ut 2 ggn /månaden på promenad. Det är ju kul med sällskap nångång, jag som e ute typ 1½-2 timmar /dag. Men han vill ej, tycker det e trisst. Så jag blir sur o irriterad eftersom han ALDRIG vill med, ser det lixom inte som nåt viktigt.
Jag känner ofta att jag skulle vilja ha en mer egnagerad kille.......e jag dum????

Hur har ni andra det i era förhållanden???

var bara tvungen att skriva av mig!!:(

Sv: Vill ha: Hund intresserad kille!

Min sambo har inget som helst träningsintresse, så jag får sköta all träning av hundarna. Han kan köra nåt kommando ibland med lillhunden och träna lite ligg, ligg kvar, fot, osv men det är sällan. Däremot går han gärna ut och går och vi tar minst en promenad tillsammans varje dag. :) Sen är jag mer kvällstrött än honom så ofta tar han ut hundarna på sista kvällsrastningen och jag tar ut dom på morgonen. :)

Förstår dig.. min sambo va sån förut.. sa hela tiden "det är din hund" "hade jag velat ha en hund hade jag skaffat en" (hade alltså hunden innan vi träffades) men sen så kom vi överens om att skaffa en till hund, han fick välja ras. Blev en schäfer. Då gjorde jag helt klart för honom att den här hunden kommer att behövas aktiveras ordentligt!
Efter det så började han följa med ut med min hund på långa promenader, och ansträngde sig mer och mer. Nu har vi en 16v schäfervalp som han hjälper till med jätte mkt. Vi ska snart börja på hundkurs, och vi har lagt lite spår själva.. och han försöker verkligen att lära sig mer och mer..
Han skulle bara våga annat.. :devil:

Säg åt honom att han får anstränga sig lite, när han väl upptäcker att det är skönt när man väl är ute så kanske han fortsätter?
säg åt honom att det är ett ansvar man har när man har djur.

Min sambo (sedan 5 1/2 år) Har egentligen inget intresse i mina hundar, tvärtemot så var han hundrädd då vi träffades och inte särskilt förtjust i tanken på att dela hem med rottisar.

Mig passar det bra. Jag tränar och tar hand om hundarna helt och hållet, betalar allt för dom och har hela ansvaret. MEN husse hjälper till när det behövs. Han matar och promenerar dom om jag jobbar och han hänger med ut i skogen lite då och då och hjälper till med träningen.

Även om det är mitt intresse att ha hundarna så uppskattar jag att han inte bara ser dom som ett nödvändigt ont för att leva med mig.

Å andra sidan så matar jag hans katt när han är borta och jag är eg. ingen kattmänniska. :D

Har alltid motionerat och tränat alla mina hundar själv så länge jag kan minnas. Det har väl berott på slöa och oengagerade karlar som jag haft. Min dröm är en lika hundtokig karl som jag är.

Min man, mig och hunden
Det var jag som ville skaffa hund igen - även om han tyckte det var helt ok.
Överenskommelsen var att han skulle kissa den någon gång på dagen dvs en halvtimmes promenad - något han själv verkligen också behövde - lyfta på aschlet och gå ut.
Tyvärr var lilla hunden inte en så rolig promenadvän - och då karlstackaren fick problem med ryggen blev det en pina.
Jag försökte verkligen få bukt med problemen men då min man fullständigt sket i att ge minsta kommando till den stretande olydiga hunden - ingen konsekvens blev det - så kände jag att det inte fungerade alls - jag ville inte belasta min man med en syssla han absolut inte ville ta på sig.

Och hunden mådde ju inte bra av detta heller - så jag gjorde ett försök med omplaceringsannons för att jycken skulle hamna i det hem han förtjänar.
Av en händelse så ringde polisen - och kom och testade jycken - på 50 sek så visade dom en hund som gick fot och var genomtrevlig (tyvärr hade han alldeles fördåligt försvar för deras behov).
Min man tittade på "uppvisningen..."
Jag fortsatte att svara på förfrågningar av seriösa människor och ha kontakt m uppfödaren om omplaceringen - det var ju ingen direkt panik och jag var ju extremt kräsen.

Så kommer då min man så där lite smygande en kväll.
Han -Jo hrmm det där m hunden?
Jag -Ja - nu har jag en riktigt vettig bruksmänniska som har visat seriöst intresse.
Han -Vi ska inte behålla honom då?
Jag -VA? Du är ju inte intresserad!
Han -Jomen, jag testade att göra som plisen och han är jättelydig - så om vi bara är konsekventa bägge två så är det nog inga problem att få ordning på honom och då tänkte jag att jag kanske kunde börja springa igen - jag behöver röra på mig.
DAH...
Så jycken är kvar, dom springer en timma varje dag och det blir bara bättre pli på lille voffsingen.
Tänk så det kan bli ibland.

Sambon är uppvuxen med hundar och är hundtokig!
Jag är också väldigt hundtokig, även om jag aldrig haft någon hund innan rottisen vi har nu.
Vi turas om att gå ut på dagarna.
Jag tar honom på morgonen och när sambon jobbar (17-01). På dagarna brukar vi gå ut bägge två och på kvällen så tar han ut lillkillen när han kommer hem (vaknar alltid när han vet husse ska komma hem).

Han har velat ha en egen hund länge, men inte kunnat.
Så blev lite att jag övertalade honom.
Vi hade ju bägge stort intresse, ekonomi och tid (är arbetslös).

När lillkillen blir större har vi bägge kommit överens om att gå lydnadskurser (jag får leda), så jag får lära mig att hantera honom sen.
Plus att vi planerar att börja träna spår med honom, då han redan nu tycker det är jättekul att söka upp saker.
Så engagemang från sambon är det inga problem med, som tur är.

Han är inte intresserad ett dugg. Han vill inte ha några egna djur, så alla djur som finns här hemma är mina.

Jag har fullt ansvar för dom, betalar allt etc. All träning, motion och pyssel står jag alltså för. Självklart hjälper han till om det behövs, släpper ut dom för en kissrunda eller fyller på mat och liknande saker om jag inte kan just då.

Framför allt den ena hunden är han dock mycket förtjust i, dom är verkligen Husse & Hund, och har skitkul ihop. Den andra hunden skaffades som vuxen, så dom har inte lika bra kontakt. Hon är helst med mig också för den delen, jag har känt henne sen hon var liten trots allt.

Han är väl kanske inte den som är gladast åt min tredje och nästkommande hund ;) Men han kommer säkert att tycka om honom också. Även om det inte lär bli några direkta promenader, träning eller annat med den heller.

Jag hade också önskat mig någon som var lite mer intresserad kanske, men nu är det ju som det är. Och så länge han accepterar mina hundar, som är mitt intresse, så duger det för mig.

Han har ju inget intresse så ja jag tycker att du är dum som blir sur och irriterad..

Visst jag förstår att du tycker att det är tråkigt att gå ut själv jämt, men kan du inte hitta någon annan hundmänniska att promenera med ?

Jag tycker att du ska acceptera att det är dina hundar och att han faktiskt har noll intresse.

Håller med, tänk dig (TS) om han gillade något aptrist som raggarbilar eller fågelskådning och gick runt och var jättearg och sur för att inte du ville vara med.
Acceptera att det är ditt intresse, även fast jag kan förstå (sätta mig in i din känsla/reaktion) lite, då djur är en annan typ av intresse än till exempel fotboll. Man lever närmare djuren och det är mer som familjemedlemmar än vad en bandyklubba blir.

Min sambo gillar verkligen inte hundar. Det gör jag -men jag tvingar ingenting på honom.
Han gillar hockey, fotboll, bandy och andra trista bollsporter -han tvingar ingenting på mig.
Plättlätt :D

Jag kanske ska tillägga att lille voffsingen är en nu 3-årig omplacering helt utan grundläggande träning som väger 40 kg och är 70 cm hög som vi haft sen sommaren 2006.

Jag vet det är sinessjukt..:rofl:.men det är bara en som bor inne hos oss iallafall. (tommy skulle gärna ha allihop dock.)

Min kille gillar djur. Men har inte intresse av att ha eget som man måste sköta och gå ut med flera gånger per dag, jämt.
Men han gillar mina hundar. Leker och myser gärna med dem. Och ibland går han på promenader med dem/oss. Så han tar en del ansvar för dem trots att det är mina hundar. Och han är snäll och passar dem om jag ska bort och han inte jobbar.
Han passade även min kompis hund när jag var vakt och skulle iväg på träningskurs med hästen(vi kollade givetvis att det var ok med ägaren till hunden). Sånt tycker han är lite kul.
han uppskattar däremot hundhår och hundar i som sover i hans säng och tränger ut honom mindre.;)

Men han älskar hundarna och saknar dem när de är borta. Det är sött!

Man kan nog inte vara anti djur om man vill leva med mig. Så han anpassar sig för att göra mig lycklig.

Min fd ville inte ha hund. Eller vi hade hundar ett tag men så blev vi utan och han ville inte ha någon ny. Nu har jag ingen man i mitt liv men däremot en hund :D

Tyvärr kan man inte tvinga på ngn annan sitt intresse.
Min man är bondeson och van vid att det finns djur i huset. Han har egna hundar (gråhundar) men de bor ute och jag har mina inne. Han går aldrig ut med mina eller hans utan det sköter jag. däremot så tar han gärna lilla strävhåriga taxen och jagar in henne, han följer med och lägger blodspår och går spåren med mig och mina taxar. Kan få med han på någon enstaka utställning, fast han tycker det är pest och pina att sitta där.
Han har djurintresse men inte tiden som behövs för att hinna med att motionera dem.
Imorgon ska han åka och hämta hö till mina hästar, sådana saker får han sköta istället.

Min sambo hade en hund då jag flyttade ihop med honom och jag tyckte mycket om hans hund man fäster sig snabbt vid djuren ju. Hunden dog sen utav en tråkig anledning och vi var mycket ledsna. Sen sa min sambo efter ett tag att vi kan ju skaffa två hundar i framtiden vet ja. Jag tyckte väl då att det skulle bli jobbigt med två hundar här hemma men nu har jag ångrat mig och själv har jag köpt en finsk lapphund som är tio veckor gammal nu, och min sambo ska snart eventuellt oxå köpa en liten valp så då blir det två vovvar i huset som vi sen ska gå på valpkurs och andra kurser med. Så intresset finns hos oss båda då vi båda är uppväxta med hundar.

Min sambo är inte intresserad av varken hundar eller hästar och jag ser det som positivt, jag är så ego att jag vill ha mina intressen för mig själv:p

Visst kan han klappa dem ( och försöka skämma bort dem med div. kakor och skit )
Men jag tar hand om dem själv då det är mitt val att ha djuren.

Visst hjälper han till att hämta/lasta upp hö, men där går gränsen.

Jag står inte och putsar på hans amerikanare heller, även om jag kan åka med en tur någon gång då och då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka