Vill ej backa och har svårt för att gå nerför

Sv: Vill ej backa och har svårt för att gå nerför

Mysig häst:love:

Skulle hann varit min häst, hade jag först och främst tagit honom till en klinik, om de inte skulle hitta ngt fel på honom :angel: kan man ju kanske misstänka att han varit med om en obehaglig upplevelse, kanske med vagn efter sig i nerförsbacke eller ngt liknande;)

:D vet inte, har aldrig ridit honom ha ha;)

*knapplån*

Glömde fråga; vad händer om du ryggar honom från marken?

Han ryggar om jag trycker bak honom, har alltid tänkt att han inte ryggar när jag är på marken pga hans dominans, men om jag har en godis i handen kan han rygga snabbt som attan. Kanske han bara stänger av för att han tänker på godisen eller så är han bara lat.

Jag ska försöka filma alla lägen i backning med vagn, ryttare o när han är ensam, samt filma hur han går i nedförsbacke med ryttare vagn o ensam.

Hej!

Han ser rakhasig ut o kan därför ha rent extriöra problem att sätta under sej bakbenen,
Han rör sig stappligt med båda bak ser det ut som på videon, åk o kolla hos vetrinären först, sen kan du ta ut alternativ behandlare.

En häst har utan ryttare 60% vikt på frambena, om man dessutom sätt på en ryttare (som tynger ner framdelen mer) och rider hästen utan ryggverksamhet och ovinklad has så blir hästen framtung.

Mvh
Linda

Mysig häst:love:

Skulle hann varit min häst, hade jag först och främst tagit honom till en klinik, om de inte skulle hitta ngt fel på honom :angel: kan man ju kanske misstänka att han varit med om en obehaglig upplevelse, kanske med vagn efter sig i nerförsbacke eller ngt liknande;)

Tror inte att det hänt nått med vagnen, då skulle hans ägare sagt det till mej.

Ska som sagt filma honom i alla lägen och tänka igenom det hela noga. Men det lutar ju åt att han får åka iväg och kollas upp.

Hej!

Han ser rakhasig ut o kan därför ha rent extriöra problem att sätta under sej bakbenen,
Han rör sig stappligt med båda bak ser det ut som på videon, åk o kolla hos vetrinären först, sen kan du ta ut alternativ behandlare.

En häst har utan ryttare 60% vikt på frambena, om man dessutom sätt på en ryttare (som tynger ner framdelen mer) och rider hästen utan ryggverksamhet och ovinklad has så blir hästen framtung.

Mvh
Linda

Har för mej att någon här på buke har nämnt hans haser som raka förut oxå, och han är desutom lite byggd på framdelen. Kan ju säga att han inte var planerad till världen utan det bara blev.
Här är den bilden där någon sa nått om raka haser:
DSC06266.jpg
[/IMG]

Nytagen bild:
P3080006.jpg
[/IMG]

Jaja.

Okej. Så har då aldrig jag kunnat rygga en häst :crazy:

Ursäkta, jag är väldigt dålig på att förklara :o
Men du vet, när hästens andra bakben åker fram, så åker ju det andra bak. Det ser då ut som det knycker lite, men jag tittarde en gång till på filmen nu, och det är kanske du som gör halvhalter :confused:
Min dator är som sagt värst på att visa filmer :smirk:

Jaja.

Okej. Så har då aldrig jag kunnat rygga en häst :crazy:

Ursäkta, jag är väldigt dålig på att förklara :o
Men du vet, när hästens andra bakben åker fram, så åker ju det andra bak. Det ser då ut som det knycker lite, men jag tittarde en gång till på filmen nu, och det är kanske du som gör halvhalter :confused:
Min dator är som sagt värst på att visa filmer :smirk:

Tänker du på skänkelvikningen?

Jag har lärt mig att man ska sitta lite tyngre i sadeln och dra bak skänkeln lite samtidigt som man håller ett lätt stöd i handen.
Det har iaf fungerat på alla hästar jag har ridit, även om de inte varit så bra på det....

Nja, precis innan... Men det var nog i skänkelvikningen jag såg det först. Innan jag såg att det var skänkelvikning :D

Föresten, är hästen inkörd innan den blev inriden?
Körd mycket?

Det kan ju vara så att han tar det lugnt om han är van att ha vagn efter sig så det blivit en vana, tänkte jag.

Samt om han har ngt raka haser (jag är inte så bra på sånt :p ) så blir det ju extra jobbigt för dem att böja benen nedför.

Fabbe är lärd att en tillbakadragen skänkel betyder gå bakåt.
ok men inte att du lutar dig fram å lättar från sadeln, eller? det är inte den korrekta hjälpen å vill du tävla ngn gång är det ju trais att han är lärd fel. Men har du aldrig tänkt tävla så kan det kvitta bara du konsekvent alltid gör samma hjälp så att han vet vad du menar

Men har han haft pålagringar sen han var liten då???Det kan inte jag svara på:confused: ... vet du inte det själv? När fick du veta det å vad har vet sagt.

Pålagringar/ inflammationer orsakas vanligen av överansträngning, felridning...

Menar du att vinklarna inte ser ok ut i ryggning, skritt, trav eller bara som dom är?överlag så tar han inte för sig med bak, han arbetar inte under sig på ett sett man helst vill se då man ska rida upp en bärighet. Jag förmodar att det är någon formn av arbetshäst du har:confused: .. Ser inte så bra men det ser så ut och jag kan ej deras fysik och hur de ska vara byggda..

Nej han kanske inte har kropp för att hålla för skogsridning lättare träning av dressyr och körning, vad vet jag.Som sagt jag vet inte vad det är för ras men arbetshästar är ju inte riktigt som halvblodshästar, de är avlade för ett annat syfte.. Jag kan inte heller svara på om han håller eller ej för den ridning du har

Usch vad jobbigt detta är, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, alla säger så olika.

Men det lutar ju åt att åka till kliniken för jag har ju sagt det förut att jag ska det, men alla har avrått mej till det för dom tycker att jag överdriver/töntar mej.
I slutändan är han ju din häst och ditt ansvar. Tycker du inte att han fungerar 100% för det du vill så är det ju din "skyldighet att kolla upp hur du kan få honom 100%-ig

Lycka till

såg just att det svarats som attsingen medens jag kollade på DH på tv.. hade börjat skriva men tog en pause..:smirk:

Nåja jo då ser jag ju nu att han är en arbetshäst- en söt sådan å ja extiört så har han nog inte lätta tt trampa under sig..

Detta medför att han ej har så lätt att bära upp sig å det är ju inte nödvändigt om man är en kör häst på samma vis då ingen vikt är menad att sitta på honom och arbeta..

Förstår du?.. hoppas det..

I slutändan är han ju din häst och ditt ansvar. Tycker du inte att han fungerar 100% för det du vill så är det ju din "skyldighet att kolla upp hur du kan få honom 100%-ig

Lycka till

Jag har inga tävlingsambitioner överhuvudtaget och Fabbe gillar inte den vanliga dressyren utan jag rider honom lite grann enligt dom akademiska principerna samt plockar in det han gillar o lyssnar på. Självklart är jag koncekvent. Jag har blivit lärd till att ta tillbaka skänkeln lite grann o ge ett lätt tryck i munnen. Och som jag sa tidigare så var jag tvungen att dra bak honom idag, han kan annars endast skänkelhjälpen.

Jo visst är det min skylldighet att han ska må bra. Han är ingen dressyr häst vilket jag hade hoppats på att han skulle bli, han tycker inte att banjobb är så värts kul men han gör det han ska men inte så engagerat som jag vill. Han trivs bäst med att dra, jag tycker man ser det på hela hästen hur han får en helt annan utstrålning när han slipper någon på ryggen, nästan som han känner sej kränkt över att någon sitter på honom. Jag brukar fundera över hur hans ägare lyckades sitta in honom då han är väldigt integritets tänkande eller vad det nu heter.

Men det är just därför oxå som jag blir osäker på om det verkligen är nått fel på honom, för ute i skogen är han en helt annan häst, vare sej med vagn eller ryttare.
När jag rider honom ute i skogen har han framåtbjudning, ibland för mycket, och då kan man känna att han trampar på ordentligt i traven och hamnar i uppförsbacke och annvänder ryggen på ett annat sätt.

såg just att det svarats som attsingen medens jag kollade på DH på tv.. hade börjat skriva men tog en pause..:smirk:

Nåja jo då ser jag ju nu att han är en arbetshäst- en söt sådan å ja extiört så har han nog inte lätta tt trampa under sig..

Detta medför att han ej har så lätt att bära upp sig å det är ju inte nödvändigt om man är en kör häst på samma vis då ingen vikt är menad att sitta på honom och arbeta..

Förstår du?.. hoppas det..

Jodå jag förstår dej. Han är dock en kallblodstravare, fast ej godkänd så alltså aldrig tränad för trav eller startad.
Mamman var en bastant ponny med ett djävla humör medans pappa var 170 och väldigt smäcker. Fabian är 160 o rätt bastant samt har ett knepigt humör emellanåt.

ok...
ja då vet jag... Hoppas att allt blir bra med allt å att det blir till det bästa:banana:

Det ser ut som om han belastar frambenen? med tanke på benställningen:smirk:

Om jag fattat det hela rätt så var det i höstas du visade honom för veterinär sist, det hinner hända MYCKET med en häst på ett halvår om man har otur. Känns han inte fräsch nu så varför chansa, åk till veterinären och kolla. Hittar de inget så vet du ju sedan och slipper fundera.
Han ser ju onekligen ovillig ut på videon, antingen hade han en dålig dag eller så är det något mer. Bättre att kolla upp honom med en gång än att gå och vänta och fundera....

:bow: :bow: :bow:

du hakar upp dig på tok för mycket på att du kollade honom förra året.tänk på hur mycket som kan hända en häst på en dag,timme tom på en minut för det kan gå väldigt fort när det händer något..eller så är det något som har varit på gång länge och som bara blir värre..visst 17 kostar det pengar att åka till klinik och visa upp honom men köper man en häst så tar man automatiskt på sig ett enormt ansvar :att se till att hästen har det så bra som möjligt under sin livstid! vad förlorar du på att få honom kollad igen på ATG?

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: Mia_R
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar