Vill bli blodgivare - väger för lite.

millan10

Trådstartare
Har i flera år gått och längtat efter att få bli blodgivare och nästa år skulle det kunna bli verklighet, förutom att jag väger för lite. Gränsen går vid minst 50 kg så jag skulle behöva gå upp 8 kg. Äter tillräckligt mycket mat plus lite till men har ändå oerhört svårt att gå upp i vikt. Det har jag alltid haft. Kan äta vad och hur mycket som helst och inget fastnar på kroppen. Styrketränar också vilket har gett en liten viktökning. Frågade en vän om hen trodde att jag skulle kunna gå upp 8 kg på ett år. Hen svarade nej. Men det kanske skulle vara möjligt att jag nått 50 kg om fem år. Fem år? Det är ju jättelång tid och jag som verkligen längtat efter det här. :(

Om du verkligen går "all in" för att gå upp i vikt så styrketräning och en bra diet kan man gå långt på! Det gäller att få en balans mellan proteiner, kolhydrater och fett. Anlita en personlig tränare eller dietist eller något. Nån som kan det här, så du kan få rätt hjälp.:)

Jag vill också bli blodgivare men väger för lite. Kan inte heller donera stamceller för där är också viktgränsen 50 kg. Finns det nåt annat man kan hjälpa med?

Har i flera år gått och längtat efter att få bli blodgivare och nästa år skulle det kunna bli verklighet, förutom att jag väger för lite. Gränsen går vid minst 50 kg så jag skulle behöva gå upp 8 kg. Äter tillräckligt mycket mat plus lite till men har ändå oerhört svårt att gå upp i vikt. Det har jag alltid haft. Kan äta vad och hur mycket som helst och inget fastnar på kroppen. Styrketränar också vilket har gett en liten viktökning. Frågade en vän om hen trodde att jag skulle kunna gå upp 8 kg på ett år. Hen svarade nej. Men det kanske skulle vara möjligt att jag nått 50 kg om fem år. Fem år? Det är ju jättelång tid och jag som verkligen längtat efter det här. :(

Så du väger 42kg? Är du underviktig? Om du verkligen inte kan gå upp trots att du äter massvis kanske det kan vara en idé att ta lite blodprover? T.ex. prolaktin.

Inte ens säkert att du kan bli blodgivare även om du går upp. Jag väger runt 60 kg och blev bortplockad som blodgivare igår pga för lågt blodvärde 3 ggr i rad. Så tyvärr är inte vikten någon garanti.

Så du väger 42kg? Är du underviktig? Om du verkligen inte kan gå upp trots att du äter massvis kanske det kan vara en idé att ta lite blodprover? T.ex. prolaktin.

Jag vägde 42 kg (och mindre än det) tills jag fick mitt första barn i 30-årsåldern, visst jag är kort, men mager var jag. Dock inge annat fel än arv och hög ämnesomsättning (åt som en häst). Alla prover var alltid väldigt bra eftersom jag åt allsidigt och väldigt mycket.

Gjorde samma erfarenhet som TS när jag klev in i en blodbuss. Tids nog har jag gått upp i vikt. Ser faktiskt ingen anledning att försöka gå upp i vikt på "konstgjord väg", det löser sig med tiden..... Däremot bör man vara uppmärksam på viktnedgång om det tillkommer något (t ex sjukdom, ammande). Jag har fått hjälp av dietist ett par gånger för att behålla vikten (dvs inte gå ner), och då är det mer kolhydrater som gäller.

Finns många andra sätt att göra nytta i samhället än att ge blod. T ex genom frivilligarbete i någon organisation, bli månadsgivare till någon hjälporganisation, ha fadderbarn. Är man ung och inte har så mycket pengar så passar kanske någon form av socialt arbete där man ger av sin tid bäst.

Visst är det svårt att gå upp i vikt, men om du är frisk ska det inte vara omöjligt. Felet som många gör är att de tänker att viktuppgång ska gå av sig själv. Vi matas av bilder via media osv att viktnedgång är skitsvårt men att vikten går upp utan att man behöver anstränga sig. Det stämmer inte för alla människor. Vill man gå upp i vikt och har svårt för det, ja då får man slita lika hårt som de som bantar. Äter man sig proppmätt vid varje måltid, äter något varannan timme och dricker näringsdrycker, då går man troligtvis upp i vikt. Jag har gjort det under en period när jag pga sjukdom hade ett toklågt BMI. Pappa var mager hela livet och "kunde" inte gå upp i vikt, men när han fick cancer och verkligen började kämpa för att hålla vikten så insåg han att han ju aldrig hade ansträngt sig på allvar tidigare.

Däremot så tycker jag inte att du ska anstränga dig så mycket om du även nu ligger på en hälsosam vikt som din kropp trivs med, i alla fall inte bara för att bli blodgivare. Det finns andra saker du kan göra om du nu vill göra något för andra människor, och tids nog brukar man gå upp i vikt ändå. Däremot är det förstås inte hälsosamt att vara underviktig heller, så om du är det kanske det är värt att satsa på viktuppgång med blodgivningen som extra sporre :)

Jag är ganska kort vilket spelar roll på vikten. Känner igen mig mycket i det @mamman skriver. Tog blodprov i höstas av andra anledningar och då fanns det inget de anmärkte på.

Men alltså, "längtat efter att bli blodgivare"? :confused: Det är förstås bra att folk vill ge blod, men det känns som att livet är lite trist om det är viktigt? Är du underviktig så är det såklart bra om du kan gå upp i vikt, men annars verkar det lite dumt att satsa på det för att få ge blod.

Finns många möjliga orsaker till att man inte kan gå upp i vikt och som många tidigare skrivit så kan man ta olika prover för att se om det är något som har för högt/lågt värde eller så. Jag vill bara säga att du är jätteduktig som tar dig till att styrketräna endast för att uppnå en högre vikt. Den motivationen hade inte jag men jag hade inte riktigt något mål att gå upp i vikt förutom att jag kände mig för smal.

Hur jag på något vänster har lyckats gå upp i vikt nu tror jag beror på mitt arbete som jag hade, där åt jag regelbundet varje dag- ordentlig och bra mat. Ibland åt jag frukost två gånger också. *Känner mig som en hobbit*

Såhär såg det tex ut:

06.15 - Frukost
08.00 - Frukost 2 (kanske inte så bra att äta med så kort mellanrum)
10.00 - Frukt
11:00 - Lunch (ordentlig måltid)
14.00 - Mellanmål (oftast med frukt också)

Och sedan middag på lite oregelbundna tider, där kan man äta kvällsmål lite senare.

Sedan vet jag inte om min ämnesomsättning blivit "långsammare" också och det är därför som jag gått upp i vikt.. :cautious: Konstigt känns det iallafall och jag försöker vänja mig än.

Min syster är i samma sits som du (viktmässigt). Hon är 160cm och väger 42kg. Och tycker att hon äter jättemycket! Vilket hon dock inte gör enligt oss andra. Här finns det ingen ätstörning eller annan sjukdom utan hon är bara "liten i maten".
Ett tips kan vara att få ett hum om hur mycket kalorier du stoppar i dig. För att gå upp ett kilo i veckan bör du äta ungefär 2700kcal/dag - mer om du tränar!
Äter du även mer kalorier i kombination med mer protein och fett (eller mer kolhydrater, vet ju inte alls hur din kosthållning ser ut..) samtidigt som du tränar så kan du lägga på dig både mer muskler och fett samtidigt. Så kallad "bulk", precis som kroppsbyggarna ;)

Jag är verkligen ingen dietist, men det är lite allmänna råd jag har lärt mig efter att ha varit i kroppsbyggarsvängen.

Har alltid haft svårt att gå upp i vikt, men det blev lättare när jag blev lite äldre. Är fortfarande smal och hade inte haft något emot att väga lite mer, men det kommer väl.

Jag tycker inte du ska stressa över din vikt :) Det är inte så jävvla farligt att väga några kg "för lite", som det låter på en del ibland! ;D

Men alltså, "längtat efter att bli blodgivare"? :confused: Det är förstås bra att folk vill ge blod, men det känns som att livet är lite trist om det är viktigt? Är du underviktig så är det såklart bra om du kan gå upp i vikt, men annars verkar det lite dumt att satsa på det för att få ge blod.

Så viktigt är det inte, bara att det känns väldigt tråkigt för oss som verkligen inte har några problem att ge blod och inte kan göra det. Har inga som helst problem att ta sprutor eller liknande saker. Gå upp i vikt vill jag nog i vilket fall som helst, inte bara av denna anledningen.

Tack till alla som svarat. Jag ska inte hetsa för mycket över min vikt, men jag ska se om det finns något jag kan göra angående min kost. Tror lite mer protein skulle vara bra för mig. Har fått en kallelse till en läkare eftersom jag har problem med värk som håller på att utredas. Får se om läkaren kommer anmärka på vikten eller ej. Det är inget de har gjort på tidigare undersökningar iaf.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: IngelaH
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter