Sv: vill bara trava i nedförsbackar
*KL*
Det här med smärta och hästar kan ju vara nog så knepigt. Speciellt en ung och/eller ny häst som man inte riktigt vet om den är pipig eller mer biter ihop etc. Jag har haft mer än en häst som visat sig vara rejält besvärad UTAN att visa mer än minimala symptom - och när det gäller unghästar inte visat det på annat vis än på normala unghästvis. Har ju en femåring (riden två mån) som hade rejäla besvär av en lös benbit och var ordentligt halt på böjprov. Men enda han visade det i ridningen, och då först när han verkligen inte KUNDE göra det jag önskade längre, var att vara springig och lite orolig i huvudet, och att börja gå iväg direkt jag suttit upp. Dvs inget som eg bekymrat alls - om han inte varit så otroligt mkt A-barn innan och det alltså var en skillnad.
Så, utesluta smärta skulle jag heller inte bara frankt våga - även om beteendet inte alls behöver vara smärta utan just bara helt normalt för en häst som inte riktigt orkar.
Så för mig är kuggfrågan - är det rimligt att hästen på den nivå den är nu osv inte ska orka skritta nerför de nedförsbackar som är aktuella? Dvs hur brant är backen osv? Det är ju skillnad på en brant backe och en inte så brant.
Sen nästa frågan är - hur är hästen i grunden? Jag har so far aldrig haft en unghäst som inte från första veckan kunnat skritta under ryttare i en nedförsbacke - men då har jag haft hästar som INTE varit av den bekväma sorten som tar enklaste vägen. Har däremot haft vuxna sådana hästar, som genomgående valt det mest bekväma och energibesparande.
Så är hästen bekväm och tar alltid det lättaste alt? Eller är det bara i nedförsbackar den är 'bekväm'? Isf skulle jag mer fundera på smärta. (Å tredje sidan kan en häst som alltid tar lätta vägen göra det just pga ont/obehag, så man kommer eg aldrig runt det, men om man sätter det åt sidan en stund)
Är hästen fint musklad anser jag att en normal nedförsbacke INTE ska innebära minsta lilla problem med orken. Utan kvar är då springa ifrån obehag, eller bekväm. Och därför är det intressant veta hur hon är 'i övrigt' i ridningen? =)