Vilket strö är bäst?

Exakt vad som är bäst för just hovarna, det kan jag inte säga, men bäst för det mesta, är halm. Kanske inte bäst för den som skall mocka, men bäst för hästen. Det är betydligt bättre än sågspån. Halm har ju dock inte samma uppsugningsförmåga som sågspån, därför brukar jag använda en liten "klick" med sågspån, för att suga upp det värsta "pisset".

Bäst att mocka i är spån tycker jag. Halm är bra för att sysselsätta en häst samtidigt ha uppsugningsförmåga. Sen torv är bra då det inte behöver ligga och bränna lika mycket dessutom är det mycket mer naturligt än spån. Själv har jag torv. De suger upp kisset mycke bättre så att det inte sprider sig över hela boxen. Dessutom om hästen skulle råka kissa på betongen Så slipper den stå i en kisspöl för även torv damm suger upp och lägger en hinna över golvet! :idea:

Hovarna vet jag inte men annars tycker jag halm i alla avseenden :) lättmockat...naturligt för hästen samt att hästar mår bra av att äta en liten mängd halm...mkt mysigare att sitta i boxen o mysa med halm me ;)
Men jag har oxå gärna spån i botten på dom ställen som mina hästar pinkar :) blir bättre lukt i stallet o mindre blött i boxarna :)

Torv. Innehåller inte terpentin som spån gör. Torven binder också ammoniaken i urinen, mindre lukt. Kan varmt rekommendera torv som strö till hästen.

ja vi har torv nu och jag tycker att det är välsigt bra. Verkar vara det bästa för hoven alltså.

Mmmm om man gillar att det är ett brunt dammlager på allt i stallet så visst...ser dessutom inget tevligt ut...mörkt o trist...o inge vidare att få en hästpuss från en torvig mule...nä det e det sista jag skulle använda...otrevligt enligt mig!

Vad har du sett för torv som lägger sig som ett brunt damm i hela stallet? :confused:

Jag tycker just fördelen med torv är att det Inte dammar på långa vägar så mycket som spån gör.

Vad gäller pussen så tycker jag nog inte någon nersölad mule är så mysig egentligen, men har svårt att se att det skulle vara bättre med spån. ;)

Torven vi har dammar litegrann, spånet är ju värre som du säger.

spånet e fortfarande mkt trevligare än torv...mörkt o otrevligt...blir torv överallt så fort ngt e fuktigt...hovar...stövlar...allt...vidrigt enligt mig. Halm tack!

Spånet är svindyrt och kan väl innehålla kemikalier. Det dammar också. Torven gillaar jag bättre och verkar vara bättre, det blir inte så mörkt. Stallet är rätt ljust för övrigt så. Dom är ju ute mkt så dom behöver ju inte stå i "mörkret"

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 499
Senast: monster1
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 501
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård