Vilket strö är bäst?

Pandora

Trådstartare
Jag måste nu bestämma mig för vilket strö jag ska köpa in och andvända..
Förut så har jag stått i ett stall där torv och halm ingick, men nu ska jag byta stall där det är endast kallhyra som gäller.
Så vilket strö andvänder ni & tycker ni funkar bäst? Vilket strö är billigast & enklast att köpa in/hantera samt vad är bäst för hästen?

Jag måste nu bestämma mig för vilket strö jag ska köpa in och andvända..
Förut så har jag stått i ett stall där torv och halm ingick, men nu ska jag byta stall där det är endast kallhyra som gäller.
Så vilket strö andvänder ni & tycker ni funkar bäst? Vilket strö är billigast & enklast att köpa in/hantera samt vad är bäst för hästen?
Jag tycker kutterspån är ganska smidigt för det går att köpa nästan överallt.
Annars har jag också bra erfarenhet av spånpellets (jag köpte såna eldningspellets). Men i kallstall på vintern tycker inte jag att det funkar lika bra med spånpelletsen då jag behöver fukta dom lite, då fryser det lätt.

Halm tycker jag känns bäst för hästen för då vet man att den alltid har något att pilla med :)

Pris vet jag ingenting om...:p
Men jag använder torvmix (typ 85% torv, 15% spån) och älskar det. Torvens alla fördelar (lättmockat, behöver inte vända igenom allt varje dag osv.), men fryser inte på vintern. Perfekt!

Jag tycker att kutterspån ser fräsch ut men är ett helsike att mocka i om man inte vill slänga en massa fräscht spån varje dag. Spånpellets är lättare att mocka i och ligger mer stilla. Dock tycker jag att det blir väldigt lite volym av en påse spånpellets och får fylla med nästan två varje vecka = dyrt! Men hästen står skönt iallafall.

Jag gick i höstas över från halm till en tunn bädd m torv i botten och ett lager spånpellets ovanpå! Tar lika lång tid att mocka och lite dyrare, men inte alls så tungt, mycket mindre gödselstad och mkt bättre luft i stallet - mindre lukt och mkt mindre damm!

Jag kör på spånpellets, det blir billigast för mig och är dessutom lätt att förvara och hantera och framförallt snabbmockat. Till min häst fyller jag på en 16 kg säck ganska exakt var sjätte dag. Hade han inte varit så dammkänslig hade jag haft ett lager halm ovanpå också.

Spånpellets är för mig billigt, lätt att hantera och enkelt att mocka. Har haft halm i vinter och det tar tid att mocka och fyller min gödselplatta på nolltid. Nu har jag spånpellets och massor av halm i ett hörn så de har att äta när kvällshöet är uppätet men så jag slipper mocka i halmen.

Jag tycker att kutterspån ser fräsch ut men är ett helsike att mocka i om man inte vill slänga en massa fräscht spån varje dag. Spånpellets är lättare att mocka i och ligger mer stilla. Dock tycker jag att det blir väldigt lite volym av en påse spånpellets och får fylla med nästan två varje vecka = dyrt! Men hästen står skönt iallafall.

Håller med angående kutterspån...eller rättare sagt så håller jag med om allt du skriver ovan. :)

Jag har kommit på att det som funkar bäst för min häst, a k a pissmärren, är att blanda i lite kutterspån i träpelletsen. Träpelletsens suveräna uppsugningsförmåga i kombo med de lite fluffigare kutterspånen gör att det blir drygt/räcker länge (bra för plånboken) men ändå är lättmockat. Det gillar jag. :up:

Här är torv den stora favoriten, använder det både i boxarna och i ligghallen. Provade spån i boxarna under ett tag då jag tycker att det är så ljust och fint, men det slutade med att jag gick tillbaka till torv. Jag ser bara fördelar med torven, bortsett från att det är ett mörkt strömaterial. Det skulle väl vara att balarna kan frysa lite vintertid, i alla fall mina. Kanske fungerar med torvmix då? Har faktiskt inte provat men jag kanske gör det nästa vinter :)

Håller med angående kutterspån...eller rättare sagt så håller jag med om allt du skriver ovan. :)

Jag har kommit på att det som funkar bäst för min häst, a k a pissmärren, är att blanda i lite kutterspån i träpelletsen. Träpelletsens suveräna uppsugningsförmåga i kombo med de lite fluffigare kutterspånen gör att det blir drygt/räcker länge (bra för plånboken) men ändå är lättmockat. Det gillar jag. :up:
Det låter smart! Blir det mindre att slänga om man mixar än kör med enbart kutter? Isåfall kanske jag ska testa. Ligger det stilla? :)

Det låter smart! Blir det mindre att slänga om man mixar än kör med enbart kutter? Isåfall kanske jag ska testa. Ligger det stilla? :)

Ja, det ligger stilla men man får inte ösa in för mycket kutterspån åt gången. Jag tar ungefär en halv spånbal till två påsar pellets. Ska väl tillägga att jag har permanentbädd och en häst som gärna springer runt lite om man inte serverar maten direkt när hon tycker att den ska serveras. ;)

Ja, det ligger stilla men man får inte ösa in för mycket kutterspån åt gången. Jag tar ungefär en halv spånbal till två påsar pellets. Ska väl tillägga att jag har permanentbädd och en häst som gärna springer runt lite om man inte serverar maten direkt när hon tycker att den ska serveras. ;)
Okej! Tack :)

Tycker som en del andra här att torv är klart bäst men det är inte direkt miljövänligt. Så jag ska försöka hitta ett alternativ. Problemet är bara att damerna älskar halm och jag jag avskyr spån:(

Jag har spånpellets. Köper in billigt så det har fallit sig naturligt.
Jag tycker det är spån i hela stallgången. I bilen och överallt där man inte vill ha det. Det är min enda nackdel. Nej, en till nakdel, det är jobbigt när det är riktigt kallt. Svårmockat.
På sommaren vattnar jag bädden så det inte dammar. På hösten och våren när det kommer in mycket fukt med hästarna så blandar jag i torr pellets. På så vis får jag fin balans.
Är lite sugen på torv. Eventuellt blir det torv efter sommaren

Jag säger halmpellets. Inte spån, utan halmpellets.
Lättmockat, lika lätt som halm att bli av med, lätt att hantera, suger bra, blir bra bädd om man vill.
Enda nackdelen jag kan komma på är att somliga hästar äter det.

Spånpellets! Som natt och dag i boxen mot vanligt spån. Fyller en Box med 6 säckar och underhåller med 1-2 per vecka beroende på hur mycket hon stått inne. Vanligt spån kissar hon igenom snabbt och allt blir en sörja. Med en häst som trampar runt bajset går det dessutom snabbt att mocka eftersom man silar ströet genom grepen så snabbt. Har funkat även vid -25 ute, vet inte hur kallt stallet var men det var minusgrader inne iaf. Halmpellets vill jag inte prova igen efter att förra hästen åt upp mängder varje natt.
Blandar jag i spån blir det skitigt direkt, för oss funkar rent pellets bäst. Mest ekonomiskt eftersom hon blöter igenom vanligt spån direkt och behöver nästan 2 balar per vecka. Ergonomiskt är jag nöjd också. Vad som blir mest ekonomiskt beror väl på från häst till häst.

Jag gillar torv bäst, men använder idag ca 20% torv och 80% kutterspån i boxen. Är det som blir billigast för mig. Har gummimatta underst så behöver inte ha speciellt mycket strö i boxen.

I boxarna har jag i första hand halmpellets och i andra hand spånpellets till dom som äter halmpelletsen.

Torv blir för mörkt i mitt lilla stall,kutter fastnade över allt (svanarna kunde ha mer kutter i sig än tagel) och halm har jag för lågt i tak för om det ska bli riktigt bra har även testat papper och kartong men tyckte det smakade som om jag tuggat papper i munnen efter mockning.

I ligghallen har jag permanent bädd och tycker det bara är halm som funkar då.

Torv för att jag tycker att det är lättast att mocka i och att hålla fräscht även till de hästar som är stökiga i boxen. Därför har jag valt bort spån även om det ser ljust och mysigt ut när det är nylagt.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 994
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka