Vilket strö är bäst?

Jag har torv i botten och massa halm över. det tycker jag fungerar bra, med halm har hästen alltid att pilla med och det ser ljust ut, torven suger upp kisset som inte halmen gör så man slipper urinlukt och blött. Brukar blanda torven med spånpellets också.

Hade jag inte "behövt" halmen som sysselsättning hade jag kört på spånpelelts och torv! Jag gillar inte kutterspån o torv då det inte går att skaka ur så lätt utan kommer alltid med massa spånbitar. Då föredrar jag spånpellets och torv - man har det lättmockat som med bara torv men får det ljusare. Billigare är det med. Detta passar bättre för hästar som kn "röra runt" då det lägger sig fastare på botten än om man tillsätter kutterspån. Det blir fluffigt och fint med kutter men med en häst som rör sig mycket upplevde jag att de lätt kom ner till botten.

Om man vill ha torv och kutterspån som mix är det oftast billigast att köpa kutter och torv separat istället för de färdiga torvmixen. Två balar torvmix (50/50) kostar ca 200 på granngården, medans en torv+en kutter kostar 169.

Jag älskar torv. Hatade det i början, tyckte det var för mörkt, för drygt att mocka i osv men nu finns det inget bättre. Går väldigt snabbt att mocka, suger upp kisset bra, luktar ingenting och det blir lätt en bädd så hästen inte röjer runt allt. Men då är mitt stall nybyggt så det är ljust och bra, tror det spelar stor roll i hur man upplever ljuset i stallet. :) (vår torv dammar inte heller)

Hade spån när jag flyttade till lösdriften i somras till december... usch vad hemskt! Nu stod min häst inte inne mycket alls som tur nog var, men spånet fastnade överallt, otroligt jobbigt att sopa, drygt att mocka i och det var bara allmänt :devil:. Förstår inte hur jag kunde gilla det så mycket som yngre. :p Har också prövat halmpellets men det fastnar ju precis överallt vad man än gör...

Jag tycker det är väldigt individuellt vad som passar bäst. Därför har jag olika strö till alla tre av mina som står på box, känns lite knäppt kanske men på så viss får jag ner både kostnad och mockningstid. gammeltanten står på halm ( med spån i botten), fullblodsstoet på spån och lillgrabben på spånpellets.

Övriga hästar går på lösdrift och där kör jag med halm.

Spån underst och halm överst. Bra isolering om du har kallstall, jag upplever att hästarna ligger ner mer på det än då det enbart är spån. Hästen får även någonting att pilla på. Nackdelen är att det tar mer plats med halm och är jobbigare att mocka.
Jag måste nu bestämma mig för vilket strö jag ska köpa in och andvända..
Förut så har jag stått i ett stall där torv och halm ingick, men nu ska jag byta stall där det är endast kallhyra som gäller.
Så vilket strö andvänder ni & tycker ni funkar bäst? Vilket strö är billigast & enklast att köpa in/hantera samt vad är bäst för hästen?

Jag gillar halm. Billigt, lättmockat, bra sysselsättning åt hästarna, inte dammigt. Har bädd som töms en gång per år, resten av året plockar jag bara bort bajset. Har testat ammoniakavgången och den är knappt mätbar, är byggagronom så är nördigt intresserad av stallmiljö :D

Halm är klart billigast om du kan ha rundbalar. Jag ger 150kr balen, vilket i jämförelse räcker till två balar kutterspån eller 3 säckar spånpellets. Till en hyfsat renlig häst borde halmen kunna räcka ett par månader.

Använder spånpellets (bränslepellets) och en bal kutterspån i månaden för att dryga ut det lite plus att jag upplever det som torrare när man även har kutterspån i pelletsbädden.

Halm är absolut billigast. Viktigt är att tänka inte bara på vad ströet kostar utan även gödselhanteringen. Många lantbrukare vill inte ta mot gödsel med annat än halm tex. Vi har 10 hästar och gör av med ca 35 rundbalar per år, dvs 3,5 bal per häst och år. Om du sedan är riktigt noga när du mockar så att inte ren halm följer med ut, och ännu bättre med bädd, så blir det väldigt lite gödsel som dessutom bränner bra och är lätt att bli av med. Jag mockar ca 1/3-dels kärra per dag under stallperioden.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 994
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka