Vilket kommando sitter bäst på din hund?

nyponros

Trådstartare
Ja, som rubriken, vilket kommando är bäst befäst hos din hund?
Finns det något som du till 100% vet att din hund alltid lyssnar på?


Min cocker är helt klart bäst på "stanna".
Vilket jag är väldigt tacksam över;)
Det är väldigt sällan hon inte tvärstannar och inväntar nästa kommando när jag säger stanna, och jag behöver bara säga det med mjuk glad röst villket också är skönt!
100procentigt är det inte, men det jobbar vi på:)


Min rottis är nog bäst på inkallningen, även om hon inte är jättesnabb vet jag alltid att hon kommer.
Ofta behöver man säga "Kom hit" och sen efter ngra sekunder "maja!", då kommer hon väldigt snällt;)
Så är det med flera kommandon på henne, det är som att hon tror att "maja" betyder "verkställ" eller något:p


hur är era?:bump:
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Just Stanna är det min hund lystrar till allra bäst :D

Troligtrvis är det för att det är just det jag använder mest. Varje gång vi ska över en väg och liknande även när hon går i koppel.
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

"vem är det som kommer" gör min pudel skittokig, han kutar till dörren skällandes i tron att nån kommer.. och om man inte hittar honom nån dag så ropar man bara och då kommer det ett litet "voff" från nånstans i huset.. lätthittad.. :D

"kaka" är ett annat ord, då brukar han hänka på.. och "smaka" :D
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Min är ju bara 5½ månad så jag litar inte till 100% på henne
än vad gäller något kommando, men det är 3 kommandon som
jag litar och vet att hon lyssna på till 97% i allafall.
"Här" - Då kommer hon och går fot vid min sida
"Vänta!" - Då tvärstannar hon
"Varsogod" - Då rivstartar hon :D
Kan inte rangordna dessa utan de sitter lika bra allihop.
Lite pinsamt kanske att hon kan såna här kommandon bättre
än tex. sitt och ligg...
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Rottisen är det helt klart nej som funkar bäst han stannar direkt vad som än görs o bara tittar och inväntar så det är jag nöjd med.

Schäfern är det ju bara mat i huvudet på så det får nog bli "ska du ha mat":rofl:
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Inkallningssignal med visselpipa, utan minsta tvekan. Jag kan få mina tre goldentikar att vända i luften även om de är hack i häl på ett rådjur eller en hare:) Hannen är inte tränad på visselpipa mer än de senaste månaderna, så han är inte 100%-ig. Tikarna har tränats på det hela tiden sedan de var 4 veckor gamla så det sitter i ryggmärgen på dem. På lilla pyrren sitter det till 99% men så har hon heller inte samma samarbetsvilja.
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Nej och stanna är dom två som sitter bäst.
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Hailee har en milt sagt trasslig bakgrund, så jag kan inte lita på att alla kommandon sitter i ALLA situationer..

"hejdå" är väldigt bra. betyder : spring för livet mot matte, annars försvinner hon. det lyssnar hon på i 99.99% av fallen

"sitt" sitter :p också bra

"varsågod" funkar i alla lägen för det betyder "gör vad du nu vill" används både vid matdags och frihet på promenader eller när hon frågar om hon får kliva upp i soffan/sängen

"Nej" funkar också i 99% av fallen
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

"Nej" är nog det som sitter bäst hos min. "Varsågod" kommer tätt därefter, det är ett kommando som jag använder som "upplösning" av ex. fot eller något liknande och betyder typ gör vad du vill...eller något i den stilen. "Loss" funkar också väldigt bra men vissa dagar funkar det mindre bra och han tror det betyder "kampa med matte och släpp INTE"... selektivt minne...:mad: Men det kommer att sitta och SKA sitta till 100% snart! Man kan säga att det funkar till 100% när det funkar :idea: :rofl: :rofl: .

Sen finns det saker som inte är kommandon som han alltid reagerar på, som tex "kommer det någon" eller "vem är det som kommer" (ordet kommer är det han lyssnar på), då flyger han upp och susar till dörren och skäller. Säger man "Baileys" eller "Chippen" far han också upp men tittar på en med huvudet på sned. Baileys och Chippen är hans kompisar :love: !
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Inkallningen.... Helt enkelt för att det är i stort sett det enda kommande jag tränar ordentligt och kräver lydnad i.
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

På alla mina 3 hundar så är de konstigt nog samma...

Nej.. Stanna..varsågod

Dom 3 sitter kanon bra
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Här sitter skall och back bäst.

Back för att det är det ordet jag använder mest frekvent vid promenader, tex vid vägar, hundmöten eller folk som vi möter som ser rädda ut. Han tar alltid ett extrasteg framåt om vi stannar så då får han backa det steget.

Skall för att vi ofta är nere i huset, som står tomt. När vi då är där så får han skälla ordentligt så det låter vida omkring, så folk ändå tror att vi är där :D :angel:

Glömde varsågod, som vi använder dels vid matdags, dels när han ska ur bilen eller vara lite mer fri när vi är ute!
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Nej är det som sitter klockrent hos båda :p
efter det kommer stanna.
Och när det gäller Wilma så är det nog mat oxå :angel:
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Visslar jag kommer hon på en gång, även om det är något vilt framför henne (jackt pointer). Stanna. Sitt. Nej. Fot. Fritt fram. Varsågod. Spela död. Skall. Ja alla kommandon sitter som dom ska utom ligg ner det är "kleggigt" ute.
:angel: Men man får "morra" lite på henne så lägger hon sig även i leran :) .
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Min äldsta tik på 2 år lyssnar nog mest på sitt, o så om jag säger nåt ord som innehåller husse så blir hon helt galen o springer oftast till dörren för hon tror att han kommer. Sen är hon med väldigt duktigt att prata i telefon, ja hon älskar iaf att lyssna på den som e i andra sidan av luren:bump: kanske inget att lssna men iaf:D

sen den lilla är bara 1 år o hon kan tyvärr inte så mkt. men hon vet iaf va frukost e då hon absolut älskar mat, o så vet hon va kellermat e, då kvällsmat ;)

sen den stora e med riktigt duktig att komam när man ropar hennes namn när man e ute o går, för det kan absolut inte den lilla då hon oftast e uppe i sin egna värld.
(har gått på bruksklubb med den stora, just därför kan hon d bättre :) o så kanske skylla lite på matte o husse med att vi vart slappa med den lilla:rofl:
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Ja, "varsågod" slår nog högst på båda mina också!:D
Tänkte inte på det!
Använder det när vi ska in/ut, när de ska ha mat, vid träningar där de först ska gå fot förbi godis och sen får det, ut och in i bilen osv.

"Hopp och lek" är det när de får springa igen efter ett "stanna"

De två skulle de inte komma på tanken att "glömma bort";)


Grejer som "ska vi äta maaat" och "ska vi gå på PROMENAD!" ser jag mer som erbjudanden än kommandon;)

Föresten är jag jättenöjd med min lilla idag på vår långprommis (1½ timme i 15 minusgrader:eek: ) , där jag första gången testade att gå fot med henne lös utanför trädgården för första gången, hon var SÅ duktig!

Kom som ett skott upp brevid mig när jag sa fot, och gick precis där hon skulle precis så länge som jag ville, flera upprepningar, och jag är jättenöjd:):love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

Nej och stanna är de kommandon som sitter bäst.
 
Sv: Vilket kommando sitter bäst på din hund?

2 lite udda kommandon som sitter fast förankrat i alla mina hundar är "försvinn"(förutom småvalparna) & "pussljud" (= kom hit ögonaböj. Det kan även valparna) :D

De vuxna hundarna kan ju betydligt fler kommandon, än så, men vilket kommando, som sitter "bäst" kan jag inte direkt lista, då jag själv inte märker någon större skillnad i reaktion eller villighet att utföra det av mig begärda.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 198
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 480
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp