vilket hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 816
J

jupiter-judex

nu när jag pratade med min höleverantör som jag köpt av de senaste två åren så sa han att han hade kört rundbalat på 300 kg för att det var så regnigt så han tyckte inte riktigt att han hann ta småbalar... i alla fall, så hade han en första skörd som var väldigt fin sa han och en senare skörd som var grövre i stråna. han har inte några analyser utan det har jag tagit själv. hur skulle ni gjort med det, jag har ju ett halvblod på 18 år och en shettis på 2år? shettisen verkar inte äta hysteriskt utan lämnar gärna så han borde väl kunna gå på det första också eller?

om bara gubbe nr 2 svarar i telefonen så kan det nog hända att jag köper av han i stället, han har småbalar med analys och även hösilage. men samma fråga där, kan jag välja ett hö/hösilage med "bra" värden även till lilleman, borde jag väl kunna? det är nästan så att det är halvblodet som äter mest hela tiden, borde man ta ett lägre värde för att han inte ska bli för tjock eller hur ska jag göra?
hoppas ni fattade, kändes inte så bra formulerat!

Sv: vilket hö?

Är skeptisk till storbal hö eftersom det ofta inte är korrekt sluttorkat och ibland även får ligga kvar på vallen utsatt för väder och vind. Ett fåtal odlare har specialtorkar för storbal men det är mycket ovanligt. Det går visserligen att göra fel med småbal också. Kolla om det är sluttorkat på skulltork!

mmm. nu blir det nog småbalar ändå...lättast att hantera för mig. men bägge bönderna jag pratat med här tyckte det var snabbare att få in höt med bra kvalitet på rundbal. bonde nr 1 gjorde det för att det var ont om tid med allt regn...men antar att han torkar det hemma... bonde nr 2 är nog ganska stor verkar det som och tar det mesta på rundbal för att få så bra kvalitet som möjligt och balar om till småbalar under vintern om man vill ha det.

nu tog inte jag rundbal men bonden själv sa att det var svårt att skulltorka rundbalarna för det var så hård kärna i dom. han såg till att dom var torra när han tog in dom och sen fick dom stå på pallar en och en för att torka inne, innan han lastade dom på varann.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 306
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 654
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund