Sv: Vilket gymnasium??
jag gick på Bollerup, men jag läste häst kombinerat med naturvetenskap. i hela vår årskurs på ca 100 pers var det 3 från häst som "bara" gick naturbruk, resten läste även natur/samhäll. bland de som läste jord var det rätt många fler som läste naturbruk än naturvetenskap, men så har de flesta av dem familjegårdar att ta över också..
första 1½ åren efter studenten jobbade jag med hästar, det var aldrig svårt att hitta jobb. det ena jobbet, utomlands, var helt okej överlag, både arbetsvillkor, boende och lön. jobbet i sverige var skitdåligt rent ut sagt, på alla fronter.
jag var ganska medveten om att jag inte ville jobba med hästar resten av livet. anledningen att jag valde ett naturbruksgymnasium var helt enkelt för att få lite häst i skolan! det var väldigt mycket lättare att orka med de tunga ämnena när det "blandades upp" med praktiska lektioner, lite kroppsarbete för att rensa huvudet är oslagbart

jag tror inte att jag hade gått ut med i närheten av samma betygssnitt om jag läst enbart NV.
hästjobben tog jag för att det blev väldigt enkelt just då. jag ville inte flytta hem igen efter att ha bott hemifrån mer eller mindre i tre år (bodde på internat under gymnasietiden) och de flesta hästjobb innebär att du har boende på plats. det var också ett lätt sätt att komma ut och jobba lite snarare än att gå hemma!
efter hästjobben jobbade jag som avdelningsansvarig på hästavdelningen i en zoobutik, ett jobb jag säkert inte fått utan arbetserfarenhet och vana att ta ansvar, samt hästkunnande. lagom välbetalt för min ålder, och en ovärdelig erfarenhet! nu pluggar jag något heeelt annat, men jag har aldrig ångrat en sekund att jag hade stalltjänst, ridlektioner och traktorkörning på schemat!
de flesta fd klasskompisar gjorde ungefär samma sväng som jag efter gymnasiet, hästjobb utomlands ett tag, sen "vanligt" jobb och nu pluggar de flesta av oss. de som fortfarande jobbar heltid med hästar kan jag nog räkna på en hand...