Vilket foder.

S

Sjunior202

Jag har letat lite på detta forum för att se om jag skulle hitta någon tråd om vilket foder ni tycker är bäst. Men hittar inget så jag skickar in en ny!

Jag fodrar mina hästar med krafft groov just nu men jag funderar på att byta till havrefri musli då jag är lite rädd för att tänderna ska bli skadade av pellets formade foder. jag blötlägger alltid mina hästars krafft foder nu då jag har hört att pellets sliter på tänderna.
Vad har ni för synpunkter på kraftfoder i pelletsform??

Sv: Vilket foder.

Allt foder sliter på tänderna på något sätt, det bästa slitaget om man ska resonera så kommer från grovfoder. Pellets sliter nog inte mer än andra foder, däremot så är jag anti själv mot pellets. Det hänger samman med att en av våra hästar lätt bildar foderinpackningar med just pellets, därför använder inte vi det här.

Jag har oxå lagt in en tråd ang foder då jag funderar på att byta från Krafft groov pellets till Pavo musli, men sen kom jag ju på att även krafft har ju musli.
Min funkar mkt bra på grooven, men jag vill hitta ngt annat både för att slippa pellets, men även något som innehåller allt han behöver så jag inte behöver blanda en massa som jag gör nu. Hade helst gett bara hö o havre, men oftast behöver han mer protein, men först ska jag vänta på grovfoder analysen och se vad jag behöver lägga till.
Mustang vet jag många som är nöjda med, men lyckas inte komma in på deras hemsida, Hippo känns bara som en billigare variant av Krafft??
Eggersman?
Jag har hög tilltro till Kraffts foder och foder rådgivare!

Kollade runt nyligen efter proteinrika färdigfoder. Hos Mustang blev jag besviken, även deras foder som skulle vara högt i protein innehöll förhållandevis lite om man jämför med andra foder.

Det är många som är anti Krafft, men jag tycker de har det bredaste sortimentet. MJ och protein går att välja massor av varianter, sen är det många olika sammansättningar av vitaminer/mineraler också. Jag antar att många är emot deras egna foderrådgivning, speciellt det som står på säckarna. Men om man bara tänker själv och väljer foder efter vad som ingår istället för vad Krafft själva säger så ska det ju inte vara något problem.

Jag tror helt enkelt att olika hästar behöver olika foder :) Vissa är svårare att hitta rätt än andra. Man får testa sig fram, och läsa på samtidigt. Själv har jag inga problem med pellets, om man är orolig för slitage/foderstrupsförstoppning kan man antingen blöta eller se till så hästen inte är vrålhungrig när den får sitt kraftfoder (ge grovfoder innan alltså eller fodra oftare).

Det går ju inte att undkomma att Krafft är landets största fodertillverkare. Om nu pellets skulle skada tänderna så påtagligt så tror jag knappast att så stor del av Sveriges proffsstall i olika discipliner (trav, hopp, dressyr, stuterier...) skulle fodra med deras produkter. Jag tror inte pellets sliter mer än något annat.
Jag håller med Chili. Om man bortser från Krafftprodukternas namn som kan vara lite vilseledande (sport till högprest. hästar, rehab till stillastående, etc etc), och bortser från deras utfodringsrekommendationer, och istället räknar på sitt eget grovfoder och tar det som faktiskt behövs, så är Krafft överlägset i sitt utbud.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 842
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 860
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka