Vilket foder ska man välja?

S

Sandruuuuw

Jag har lite svårt att välja foder åt min häst som är väldigt het och "stissig" (arab-fullblod) . Hon står nu endast på hö & enslige. Ska börja rida henne nästa vecka men har svårt att välja mellan havre, kornkross m.m..

Har ju hört att kornkrossen tar ner energin lite ( vilket hon behöver ) men att också havre ska vara bättre för magen.

Hjälp?

Sv: Vilket foder ska man välja?

Kan du inte bara ge mer av grovfodret då? Under igångsättningen behövs kanske inget extra alls, om inte hästen har svårt att hålla hullet annars.

Jag håller med pinky. Får den så mycket grovfoder den orkar äta eller går det att öka?

Hon får ca 6 kilo inne i boxen och sen har hon en storbal i hagen med fri tillgång som hon äter på. Hon har absolut inte svårt att behålla hullet, hon är lite tjock nu. Men det är väl för att hon inte rids just nu. Hon är väldigt lättfödd.

Men då kanske hon klarar sej på grovfoder under igångsättningen?

Men då kanske hon klarar sej på grovfoder under igångsättningen?

Är hästen lättfödd klarar den sig säkert utan kraftfoder även när den rids, om du har ett bra grovfoder!

En ridhäst/tävlingshäst i lätta klasser tränas sällan så hårt att det behövs extra foder för träningens skull.

Jag har en het och stressad häst han får inte så mkt kraftfoder men jag vill ju ändå ge lite för att få i honom mineraler och sånt. Jag ger kornkross bl.a samt det viktigaste till en stressad häst, Magnesium. Funkar bra han blir lugnare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 834
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka