Vilket foder får din hund och varför?

Sv: Vilket foder får din hund och varför?

Mjukt/torrt?
Mjukt, mina äter färskfoder

Märke/namn?
Bravo plus med vom

Pris?
ca 29 kr/kg

Värt priset?
Ja, jag köper det ju så..

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder?
Nu var det ju ett tag sen jag bytte till Bravo och innan det gav jag annat färskfoder. Men hittills är det i alla fall Bravo som har fungerat bäst av de foder som jag provat.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?

Ja det finns ju en hel del sorter att välja på, mest bara massor av sorter som jag inte skulle välja i första hand, speciellt på torrfoder sidan.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?
Har två hundar och de äter samma foder.

kl*
Tänkte på en sak till. Har ni fasta utfodrningstider?

Min lilla fröken fungerar nämligen inte alls med fasta tider, fast att jag försökt vänja henne vid det många gånger och varit envis. Men hon är van och vekar gilla och gå och plocka en bit i taget och bära iväg med den en liten bit för att sedan äta den och gå och ta en ny.

Lite därför jag valt torrfoder också, tror inte färskfodret hade mått så bra av att stå framme flera timmar? (plus att hennes mage går bananas)

Min äter doggy light, hon funkar bra på det efter kastrationen.
Äter frukost vid 8:30 och kvällsmat mellan 18 och 20.

Mjukt/torrt?
Mjukt - Barf / Färskfoder
Märke/namn? Barf (eget hopplock av kött, köttben och inälvor), Vom og hundemats färskfoder
Pris? Lite svårt att säga exakt, men drygt 1000-1500kr för 2 hundar/månad
Värt priset?Absolut! Friska glada hundar.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Jag märkte stor skillnad på framförallt den äldre hunden.
Bättre päls, bättre andedräkt, gick ner i vikt och stabiliserade sig på lagom vikt, går inte runt och är hungrig längre, mer stabilt temperament. Även en del förbättringar på den yngre.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?Nej det gör det inte direkt. Det är ju bra att det finns färskfoder för olika typer av hund.

Jag ger färskfoder/Barf för att jag anser att hundar mår bättre av det. Har läst på mycket mycket om torrfoder/färskfoder osv och tycker inte alls det är sunt att ge hundar av dåligt torrfoder som tex royal canin, doggy m.m. Och absolut inte av de billiga skräptorrfodermärkena tex coop. :crazy:

kl*

På ett ungefär. Vanligtvis ger vi "frukost" kring 10, men om jag jobbar måste det ju bli innan och då kring halv 7. Kvällsmat får dom kring 8-9, då i form av ett köttigt ben.

Finns det enligt dig något torrfoder som är sunt då?

Hur sköter du din egen kost? Äter du "caveman style" eller som en "vanlig person"? (vad nu det är, men jag menar att man inte äter mycket halvfabrikat och snabb mat)

:)

Finns det enligt dig något torrfoder som är sunt då?

Hur sköter du din egen kost? Äter du "caveman style" eller som en "vanlig person"? (vad nu det är, men jag menar att man inte äter mycket halvfabrikat och snabb mat)

:)

Jag har inte kollat igenom världens alla torrfoder men har hittills inte sett något jag nånsin skulle ge mina hundar. Konsistensen (hårda kulor), spannmål, nä det finns många anledningar till att jag inte ger.

Jag äter nästan aldrig snabbmat, äter aldrig halvfabrikat. Gör i stort sett allt själv från grunden. Köper närproducerat/från ställen jag känner till samt har egna kaniner för kött (till mig och hundarna) och kommer skaffa lite kalkoner mm i sommar. Odlar också litegrann. Är så noggrann jag kan med vad jag handlar, det ska vara så snällt mot djur och natur som möjligt.

kl*

Ja, relativt. Eller det blir med ungefär lika många timmars mellanrum i alla fall, när jag jobbar får de frukost vid 7, är jag ledig vid 10.
De brukar få mat 4 gånger om dagen med 4-6 timmars mellanrum. Detta då ena hunden är en gastrithund, dvs hennes mage blir sur om hon inte får mat lite men ofta.
Morgon och kvällsmat är de stora målen, lunch och precis innan läggdags är mindre mål.

:bow:
Okej! va härligt.

Den som hade, tid, ekonomi och möjlighet säger jag bara.

Så varför ger du din hund et fodret?
Jag vill ge min hund ett foder av hög kvalitet som är utan spannmål.

Mjukt/torrt? Färskfoder
Märke/namn? Vom og hundemat med lax.
Pris? Hon kostar mig drygt 750 kronor i månaden i mat.
Värt priset? Vartenda krona!
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Nu är det länge sen jag gjorde ett foderbyte senast. Jag vettefasen hur hon skulle reagera på ett foderbyte nu. Hon har klarat tidigare byten utan problem.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Näähh, för mig finns bara en sort ;)
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Har bara en hund.

kl*

Hyfsat.

Hon får frukost direkt när vi vaknar, vilket oftast blir runt 9-tiden. Sedan får hon ett mål mat efter långpromenaden, men när den blir av varierar massor, framförallt under sommarhalvåret. Kvällsmaten får hon ungefär kl 17-18, men går vi en långpromenad och är hemma kl 16 så får hon tidig kvällsmat. Precis innan jag lägger mig brukar hon få ett minimål med mat också, framförallt om hon ätit ben under dagen. Får hon inte det så spyr hon ibland galla vid kl 5 på morgonen.

Mjukt/torrt?
Både och. De får färskfoder blandat med torrkulor för att det ska gå och utesluta det ena eller det andra beroende på förvaringsmöjligheter när man är iväg. Valpen har börjat få en klick färskfoder med maten och vi håller långsamt på att fasa ut det torrfoder han åt på kenneln till ett annat.

Märke/namn?
Schäfern:
Nordic SP+
Purina Pro Plan - Lax&ris

Weimaraner Sr:
Nordic SP+
James Wellbeloved (för tillfället, kommer bytas, han blir smällfet trots minimal giva)

Weimaraner Jr:
Royal Canin Maxi Junior håller på att bytas ut mot Taste of the wild Puppy
får matskedsklickar av Nordic SP+

Pris?
Nordic - tror att en låda med 42st 200g burgare ligger runt 260:- när man köper den i fabriken.

James Wellbeloved 15kg - brukar handla när de har rabattkuponger men i grundpris ligger den på 740:-/säcken

Taste of the Wild 13,61kg - ca 800:-/säck

Royal Canin Maxi Junior 15kg - ca 660.-/säck

Värt priset?
Nordic - definitivt
James Wellbeloved - bra foder men fungerar inte med min hund
Taste of the wild - mkt nöjd
Royal Canin - har aldrig tyckt om deras foder och kan jag undvika det så gör jag det. Tycker inte att det är bra.

Ja - För schäferns del så gick han äntligen upp i vikt när han började äta Nordic och fick jättefin päls och musklade mycket bra. När Royal Canin försvann ut ur hans fodergiva och ersattes med purinan så slutade han producera extremt illaluktande elefanthögar så fort han gick ut. Blev ännu finare i päls och muskler. Fäller minimalt för att vara schäfer numera.

För den äldre weimaranern märker jag direkt om toorrfoderna inte fungerar. Hans mage slås ut och hans vikt kan pendla väldigt mycket.

För valpen så har han blivit mycket bättre i magen sedan vi började fasa ut Royal Caninet. Han har varit lös i magen sedan han kom och producerat vad som ser ut som halva hans kropsvikt i illaluktande högar varje gång man släpper ut honom. Redan nu när vi precis har börjat fasa ut fodret, är det bättre, mindre och visst luktar det men inte så fruktansvärt som tidigare.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?
Det är en djungel och man måste läsa väldigt mycket själv. Passade på att besöka flera foderförsäljare på SMet i helgen och alla proklamerar givetvis att just deras foder är det absolut bästa man kan ge en hund. Man kan välja på att köpa säljsnacket eller förledas av alla pryttlar man får med vissa märkens säckar, eller så får man sätta sig ner och försöka reda ut vad man tror fungerar bäst för just den hunden.

Se ovan

Har inte speciellt fasta tider. De får mat morgon och kväll, efter första rastningen och nån gång mellan 8 och midnatt, typ.

Själv försöker jag äta så nyttigt, rent och ekologiskt som möjligt men visst blir det en del skräp också. Tyvärr styr mitt sug lite för mycket, hundarna bestämmer jag vad de äter oavsett vad de är sugna på (plus att de tycker bra mat är godare) så de får bättre mat. Godis är jag inte så noga med faktiskt.

Jag ger färskfoder, Nordic special+ eller Nordic spannmålsfritt, samt råa kycklinghalsar. Båda hundarna äter samma foder.

Nordic special+ har jag för mig kostar 430 kr för 16 kg och det spannmålsfria 470 kr för 16 kg. Kycklinghalsarna är ekologiska och kravmärkta och kostar 30 kr/kg. Jag tycker att det definitivt är värt priset.

Min ena har jag aldrig bytt foder på. Den andra behövde jag under några månaders tid ge torrfoder pga misstänkt allergi. Det jag märkte då var att hon behövde enorma mängder mat för att hålla hullet.

Det finns lagom många sorter att välja mellan tycker jag. Det enda som jag saknar är möjligheten att hos Nordic välja en mixad låda. Det känns ensidigt att ge bara nötkött eller bara kyckling. Möjligheten att variera finns så klart. Men det kräver antingen en väldigt stor frys om man köper flera lådor. Köper man styckpris så blir det väldigt dyrt.

Mjukt/torrt? Torrfoder, men skall gå över till färskfoder när jag köpt ny frys.
Märke/namn? Acana Grasslands
Pris? 749/13kg
Värt priset? Tycker eg att det är lite dyrt, men hunden mår bra på det.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Blev bättre i magen, finare i pälsen och blev framförallt av med sina utslag.

Mjukt/torrt? Färskfoder/barf

Märke/namn? Emmzo, VoH, Bravo, Musch mm samt kött & ben

Pris? För 2 aktiva hundar runt 17 kg så kostar det mellan 700-1500 kr varannan månad. Beroende på om jag köpt hem dyrare lyx eller ej, ev tillskott mm.

Värt priset? Ja absolut!

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Ja magarna tål det inte, magkatarr, lös avföring, stressigare hundar som letar mat osv.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Skulle önska jag hade City gross i närheten men annars har jag butiker som levererar hem osv så misströstar inte direkt!

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Ja

Mina hundar inkl en hund jag passar som sket 10 ggr om dagen och letade mat jämt, stressad osv blev så lugna efter de slutade med torrfoder. Utöver alla andra förändringar. Dessutom kan pudeln som är kastrerad och lättfödd äta betydligt mer. Ingen lukt ur munnen eller tandsten och för att inte tala om luktfritt bajs.

Mjukt/torrt?
Färskfoder samt berikar med barf då och då

Märke/namn?
Fodax Neutral

Pris?
13,44 kr/kg

Värt priset?
Ja

Han åt pedigree hos uppfödaren, kliade en del, hade rinniga ögon samt fes så fruktansvärt mycket. Nu har han inga sånna problem alls.

Inte mina, men de i samma hushåll åt något lågpris-torrfoder innan men nu har jag fått ägaren att byta till Fodax. Har inte sett så stor skillnad än men så umgås jag inte så nära med dem som med min egen heller.

Varför?
Färskfoder, för att jag anser att torrfoder (konsistens och, beroende på märke, innehåll) är långt ifrån hundens naturliga föda. Lite barf, för att jag vill kunna variera, och egentligen så småningom kunna barfa mycket mer. Men har inte kunskapen, orken, pengarna än.
Fodax, för att det är billigt. Ska dock byta snart, då jag flyttar och kommer att ha svårare att få tag på fodax. Kommer försöka byta till Voh eller Nordic.

Så varför ger du din hund et fodret?

Jag ger standardt normal till schäfern och James Wellbeloved lamm och grönsak till terriern. Då och då får de även Bravo lamm eller vilt.

Torrfodret ger jag då det är mest ekonomiskt just och och för att jag tycker att hon verkar må väldigt bra av det. Bravo för att de ändå ska få färskfoder ibland och därmed få i sig fler bakterier och mindre processerad mat.

Mjukt/torrt? Både och
Märke/namn? Standardt, James Wellbeloved
Pris? 445 kr 13 kg standardt, 889 kronor James Wellbeloved 15 kg.
Värt priset? Mycket prisvärt.
Inga superförändringar,båda har tålig mage.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Nästan för många, men jag vet vad jag vill ha i ett foder.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?Nej.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 016
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈