Vilket foder får din hund och varför?

Sv: Vilket foder får din hund och varför?

Mjukt/torrt?
Färskfoder samt köttrester. ALDRIG torrfoder.

Märke/namn?
Vom och Hundemat med laks

Pris?
Ca 17 kr/dag för tre hundar.

Värt priset?
Absolut. Det enda jag saknar är att det inte är KRAV-märkt. (Det är slaktresterna jag fodrar med)

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder?
Ja, återhämtningen, aptiten och pälsen är klart bäst på detta foder. Avföringen är i stort sett densamma som när jag gav Fodax, men på alla andra punkter är nuvarande bättre. Får de torrfoder blir avföringen omedelbart mycket sämre.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?
Jag hade gärna sett fler ekologiska alternativ, där foderdjurens livskvalité är god.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?
Ja, alla gårdens åtta hundar fungerar optimalt på detta.

Har ni fasta utfodringstider?
Nej. De fastar någon dag i månaden under arbetssäsong, och en dag i veckan under lågsäsong.
Under högsäsong fodras de flera gånger per dag (snackas i arbetspauserna), får en liten frukost med extra vatten och får huvudmålet på kvällen när de har varvat ner efter dagens jobb.

Ev fodertillskott?
Boss får glukosamin och alla tre får en rejäl skvätt rapsolja på maten de dagar de går som hårdast. De fodras med slaktrester och köttben regelbundet.

Senast ändrad:

kl

Vi har inga fasta rutiner eller tider, förutom att det förekommer mat, promenader, träning o sömn de flesta av veckans dygn.

Mjukt/torrt? Torrt då jag inte har plats i frysen eller plats för en frys till för färskt eller barf.
Märke/namn? Brit Care Activity All Breed
Pris? Nyss höjt från 529 till 569kr för 12 kg.
Värt priset? Det tror jag.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Har inte bytt så många gånger men tycker avföringen blev mörkare när vi gick över helt på där här fodret från ett med majs i. Sen har han konstigt nog börjat att äta bättre sen han gick från färskfoder (voh) blandat med ett lite billigare torrfoder till endast det här torrfodret :confused:
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? För många torrfoder iaf.
Har bara en hund.
Har ni fasta utfodringstider?
Ganska fasta, får mat 2 ggr per dag morgon (runt kl 6 ) och kväll (runt kl. 18.30 eller efter träning) Är han själv hemma på dagen får han något rejälare att tugga på efter lunchrastningen t.ex. halv grisfot, grisknorr eller märgben.

Jag tycker att han fått lite sämre päls och fäller mer på senaste tiden och att avföringen kunde vara fastare så tänkte kanske prova ett annat foder för att se om det blir någon skillnad. Jag tänkte prova det från Taste of the Wild med höst protein och energiinnehåll. Hitills har han inte varit känslig för foderbyten så det skadar nog inte att prova.

Finns många trådar om foder, men hittade ingen liknande denna. Så varför ger du din hund et fodret?

Mjukt/torrt? Torrfoder och BARF.
Märke/namn? High Energy Extreme och RKB, framförallt kyckling.
Pris? High Energy Extreme: 569 kr/15 kg, köttben ca 20-30 kr/kg.
Värt priset? Ja det tycker jag!
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Nej, de brukar tåla byten bra även om de kan bli lite lösare i avföringen.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Tycker det finns lite "onödigt" många. Men är ju inget man påverkas av direkt :)
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Ja just nu gör de det, men tanken är att byta över lillhunden till annat foder då han är mer lättfödd och inte rör sig lika mycket som schäfern. Så givan blir lite låg på HEE.

Helst av allt vill jag ge färskfoder och/eller BARF. Men tyvärr finns det inte utrymme i frys för det just nu. Jag har heller inga fasta rutiner. De brukar få träningsgodis i form av torrfoder, korv och blodkorv. Ibland kan de få två eller tre fodringar, beroende på vad vi gör under dagen. Men oftast blir det fodring en gång/dag och då på kvällen innan sista kvällskissen/precis innan vi lägger oss.

Senast ändrad:

kl

Mjukt/torrt? Mjukt (färskfoder)
Märke/namn? I vanliga fall Fodax Grön, tyvärr har det varit lite svårt att ordna med logistiken så den senaste månaden har han ätit Priima.
Pris? fodax kostar 210 kr/påse (en påse = 12,5 kg).
Värt priset? Absolut!
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Ja, min hund är mycket känslig och det märks direkt på avföring, tar inte många dagar innan han tappar hull och pälskvalitet blir påverkad. Har även lätt att få problem med öron, klåda och dålig klokvalitet.

Finns alldeles jättemånga! En djungel.
Jag har bara en hund, men om jag hade fler hade samtliga fått äta samma mat om det hade fungerat, för enkelhetens skull.

Min hund äter färskfoder därför att han matvägrar om jag erbjuder torrfoder (har testat många olika sorter) och då också går ner i vikt, tappar muskler, får dålig päls, klokvalitet, gojs i öronen och klåda. Han kan matvägra färskfoder också och han väljer själv att enbart äta ett mål/dygn, på kvällen. Om jag erbjuder mat på morgonen ratar han den i regel.

Jag tycker att det är viktigt att välja ett foder som hunden mår bra av så därför tycker jag att det är värt det extra "strulet" med hantering och anförskaffande av färskfoder. Det var bra mycket smidigare när man köpte torrfoder och fick levererat till dörrn och inte behövde skura köksgolvet så fort hunden ätit för att fodret är kletigt och luktar as ;) Men vad gör man inte.
Fodertillskott får han, glukosamin pga ledproblem.

Senast ändrad:

Finns många trådar om foder, men hittade ingen liknande denna. Så varför ger du din hund et fodret?

Mjukt/torrt? Torrt, blött och matrester
Märke/namn? Doggy torrfoder, ibland Vov konserv
Pris? Billigt ( 60kr för 5 kg?)
Värt priset? Jupp
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Har inte gjort så många foderbyten men nej
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Nja, det väl bra med valfrihet

Kommentar: Har en liten dvärgpinscher, han har fri tillgång till torrfodret så han kan äta när han vill men en hel del av det han äter består av matrester från middagen om man inte lagat nåt jätte-kryddstarkt. Så torrfodret är bara ett komplement kan man säga. Syrran har gett sin DP några dyrare foder samt barfat också men han har luktat **** både ur mun och haft gaser så jag har inte trixat så mycket med fodret på våran då hans mage varit bra och pälsen tät och glansig.

KL

Mjukt/torrt?
Torrfoder till båda, burkmat som topping på kvällsmålet (vilket jag började med när Skroffan var dålig i våras, jag tänkte att hon kunde väl få dö lycklig och nu när hon är bättre kan jag inte med att ta bort det). Nikka får matrester på kvällen om det finns (oftast inte).
Märke/namn?
Nikka: Magnusson M&B light
Skroffan: RC, Specific eller Hills veterinärfoder för njursjuka hundar
Pris?
M&B: ingen vidare koll, handlas tillsammans med min mat :o
Vet.fodret: 12-14 kg för ca 700-850:-
Värt priset?
M&B: absolut
Veterinärfodret: nja. Å andra sidan är jag ruskigt glad över att inte behöva laga hennes mat själv med tanke på alla krav som skall uppfyllas.
Generellt sett, nej. Har även gett färskfoder tidigare men märkte ingen skillnad (förutom att de dåvarande hundarna inte gillade det något vidare).
Dock luktar Nikkas avföring mycket bättre sedan vi bytte till M&B, när hon kom åt hon Eukanuba.
Det är ju en djungel men jag tycker att det är bra att det finns mycket att välja på, även bra att det kommit en ny "generation" torrfoder med mindre spannmål - även om jag inte ger det själv.
Guld att det finns veterinärfoder!
Nej. Visserligen skulle väl Nikka kunna äta av Skroffans njurfoder men det känns onödigt att ge henne det när det inte behövs. Om jag hade två friska hundar skulle båda sannolikt få samma märke, dock kanske olika typ (tex aktiv/light)
Kommentar:
Har som sagt även testat olika färskfoder men inte märkt någon skillnad. Skulle nog ge mer färskfoder/barfinspirerat om det inte vore för att Skroffan måste hålla sig till sitt veterinärfoder. Det känns inte juste att ge Nikka massa goda ben och annat när Skroffan bara får titta på...
Ett av de "bättre" torrfodren som jag aldrig kommer att ge igen är Standardt.
Är nöjd med fodren de får nu men Nikka har inte ätit M&B så länge, i två månader ungefär.

Senast ändrad:

Jag har två äldre labradortikar 11-åring med ledbesvär och för stor aptit och en 9-åring med känslig mage och högre förbränning.

Mjukt/torrt? Torrt
Märke/namn?
11-åring: Robur Light & Sensitive 19/07 12,5kg som har tillskott av glukosamin Hon får även nyponpulver på det. Salladsrester eller magert kött kan ibland förekomma :)
9-åring: Royal Canin Dog Maxi Sensible 15kg, mer energi än i den andra hundens foder.. annars är ju det också bra för känsliga magar. Hon kan också få grönskaker & kött som utfyllnad.

Pris? 569- 659
Värt priset? Ja

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Vet inte, byter inte så ofta. Byter jag till normalfoder istället för light så sväller hon upp direkt :) och då blir lederna sämre.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Som någon skrev: bra valmöjlighet. Jag vill gärna köpa krav och svensktillverkat och skulle vilja ha mer utbud av det.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Båda har fram tills nyligen ätit samma foder. Funkat bra, men med åren har de fått olika behov.

Folk berömmer mina hundars glansiga päls och flera blir förvånade när de för höra hur gammal 11-åringen faktiskt är.

Senast ändrad:

Mjukt/torrt?
Färskfoder

Märke/namn?
Nordic bas

Pris?
Mina två troll äter totlat för drygt 200:- per månad

Värt priset?
Ja, det är ju nästan gratis :D

Ture blir kass i magen av torrisar, skiten stinker och han bajsar jättehögar flera gånger per dag + att han fiser något hemskt

Skulle helst vilja att fodret var Krav-märkt

Yes

Mjukt/torrt? Torrt, har bara en pyttefrys :(
Märke/namn? Purina pro plan sensitive salmon & rice
Pris? 689 kr för 14 kg
Värt priset? Tycker det är dyrt, men det här fodret verkar funka för honom, och så tycker han det är gott så då är det värt det.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Först åt han Magnusson M&B, bytte sedan till brit care vilket han inte gillade så det blev ingen skillnad, fick sen high energy professional men det tyckte min vet är för starkt. Synd för det fodret gick han behövligt upp i vikt av. Nu med det här fodret är det ingen direkt skillnad mot tidigare high energy vad gäller kroppsform och avföring.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Finns för få bra.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Har bara en.

Mjukt/torrt? Färskfoder
Märke/namn? Vom og Hundemat valpefor
Pris? Ungefär 750 kr/mån
Värt priset? Jo.. visst är det dyrt men hon mår bra så då är det ju värt priset.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Har inte bytt sedan jag började med färskfoder, men förut var hon väldigt dålig magen, minskade lite i vikt, otroligt dålig matlust. Med detta foder äter hon upp alla måltider, gått stadigt upp i vikt och är väldigt stabil i magen.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Det är en hel djungel!
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Får hem vår andra hund om 2 dagar, tror absolut att vi kommer fasa in henne på detta foder också.

Mjukt/torrt? Mjukt

Märke/namn? Musch, kombinerat med annan BARF

Pris? ca 700kr/mån

Värt priset? Absolut. Sen har vi inte annat att välja på p.g.a. allergier och atopi. Lite billigare skulle det bli ifall jag skaffade en ordentlig frys och skippade Muschen och bara körde på "ren" BARF

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Ja, som sagt funkar inget annat

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?Det finns att välja på, så långt som fantasin räcker...

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Har bara en
............................

Våra får ris och viltkött/lamm brukar också bli någon grönsak/rotfrukt och någon gång i veckan ett ägg och så klart det som blir över när vi har ätit.

Har aldrig bytt mat någon gång.

Pris vet ej.

Senast ändrad:

Mjukt/torrt? Både och, främst torrt
Märke/namn? Arion, Lax och ris. Brit care puppy all breeds åt valpen.
Pris? 549 om jag inte minns fel, 15kg och var 7e säck gratis. Britcare minns jag inte men typ 569 12kg. Blandar med lite mjukmat för att gotta till det ibland så som VoH, Bozita, Brit care korvar och liknande.
Värt priset? Helt klart, min ena hund är annars fisig med problem med diarré är helt bra i magen. Valpen var fisig innan och lite halvkass aptit. Älskar Brit care och inga gaser.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Jajjemen, de senaste foderna har främst ena varit fisiga på eller matt i pälsen. Samt problem med ojämna avföring.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Tycker det finns många skitfoder. Och det är svårt att läsa ut vad som är ett bra foder och inte.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Alla äter samma, mindre gnabb och matskålsbyten då. Förutom valpen som äter just valpfoder.

Kom på att vi faktiskt har haft annat foder något torr foder vet inte vilket (var iväg och pluggade då).

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 050
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 470
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
884
Senast: cassina
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • För lika namn?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka