Vilket djur skulle passa mig?

majola

Trådstartare
Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur.

Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu).

Det jag önskar mig är följande:

Det ska vara ett gulligt och aktivt djur. Jag vill inte ha det att gosa en massa med utan att titta på. Alltså bör det sannolikt vara ett ganska/väldigt litet (beroende på vad man jämför med då) djur så att jag kan ha en stor bur med bra miljö. (En stor bur för ett litet djur är ju ändå mindre än en stor bur för stort djur menar jag)

Det ska vara ett flockdjur/djur som vill leva i grupp. Det ska inte behöva mig som människa som sällskap. Däremot är det ju bra om de inte är aggressiva eller så ifall man behöver fånga dem ibland. Men jag tänker inte sitta och gulla med dem flera timmar om dagen.

Helst vill jag ha djuren i en glasbur (med nät ovanpå då så att de får luft!) så att man kan se dem bra. Storlek ca 100*50 cm. Jag har ingen bur, men det är så stort som jag kan tänka mig ungefär, fast det beror ju förstå på var man ställer den och hur den passar inte. Funkar det så att en större bur passar in i resten av lägenheten så är det förstås bra!

Jag stod och tittade på möss nyligen och blev jätteförtjust. Det var i en affär och det bodde flera möss tillsammans. De var väldigt aktiva och trippade omkring och grävde och hade sig. Men sedan läste jag här att de luktar väldigt mycket, vilket ju inte är så kul om man bor i lägenhet.

Hamstrar är väl nattdjur och passar kanske inte så bra om man vill titta på dem på dagen och kvällen. Jag kan ju inte sitta uppe på nätterna och titta på hamstern. Dessutom vill de inte bo i grupp om jag förstått det riktigt? Behöver de kontakt med människan eller är de nöjda med att springa runt i buren. Såg förresten på TV för ett tag sedan att hamstern helst ska ha en bur som är minst två meter lång.

Råttor vill jag inte ha, inte heller kanin.

Hur är det med gerbiler? Skulle det passa?

Vad finns det för andra djur som passar in på min beskrivning?

Som ni märker så kan jag inte så mycket om smådjur, så jag tänkte vaska fram ett par alternativ och lära mig mer om dem innan jag bestämmer mig (och då fördjupa mig ytterligare i just det djuret). För mig är det absolut viktigaste att de har en bra livsmiljö med en tillräckligt stor och skojig bur (och att de får bra mat förstås) och det är jag beredd att lägga ganska mycket energi och, om det behövs, pengar på.

Sv: Vilket djur skulle passa mig?

taggmusar.JPG
taggmöss är söta

"Dessa möss är inte så vanliga som husdjur och fungerar bäst som "skådebröd", då de är riktiga terrariedjur.
Tillskillnad från vanliga tammöss (Mus musculus domesticus) så lever taggmöss (Acomys), till en ålder av 4-5 år. Samt att de behöver ett varmt klimat och proteinrik föda. "

låter perfekt tycker jag :bump:

sidan är http://www.algonet.se/~haxans/taggmusar.html

Senast ändrad av en moderator:

Nej men fyyyyyy vad häftiga! :) :)
Såna kanske man skulle införskaffa någon gång i livet... :crazy: :D :angel:

Neeee Zebra nu blev jag ju sjuk! :love: :love: :love:

Svårt att bli annat! Såna SKA jag ha när jag har möjlighet för de :love: Såna och en kotte och en GP-råtta och några nilråttor och några bomullsråttor och natalråttor och... hmm, jag ska vara tyst nu :angel: :D

mm, man SKA nog skaffa såna när man flyttat... hade ju onekligen vart fräckt och annorlunda! Kul!
Men det får bli i framtiden. Du vet ingen uppfödare i gbg?

Ingen aning, vet bara hon som har hemsidan. Men maila och fråga vetja, hon kanske vet nån :)

Fiskar i ett stort akvarium!
Behöver inte gullas med :p och du kan titta på dem hela dagen lång....

Men sluta retas! :mad: :cool: :D

Fiskar är varken gulliga eller underhållande!

Jag tycker helt enkelt att det är roligare att titta på smådjur än att klappa på dem. Klappar och gullar gör jag med hästen och med sambon (möjligen i omvänd ordning... :angel: ). Det är spännande att observera deras beteende, och då vore det ju grymt att skaffa ett djur som behöver gullas med.

Taggmössen var söta! De liknade några möss som jag såg i affären. "Rennmäuse" hette de ("löparmöss"?), undrar om det är samma sort eller om de bara såg ungefär likadana ut. Är det någon som vet om de inte luktar lika mycket som vanliga möss?

Sjusovarna var också jättegulliga, men det verkar lite opraktiskt med specialbelysningen för att kunna titta på dem. Jag vill helst ha buren i vardagsrummet och där har man ju vanliga lampor. Och så verkar det vara lite överkurs att odla larver och insekter åt dem... Men de hade ju helt bedårande svansar! :love:

Eller kanske dvärgpapegojor! Vi köpte såna och dom lever i par.. kallas även för kärleksfågel bara därför.. De är superroliga att titta på då de håller på och fnular med något precis hela tiden!! Dock är inte terrarie något de kan bo i då de älskar att klättra runt.. men iaf!

http://members.aol.com/FISCHER19C/masked.html

Jag tycker degu låter som ett bra alternativ! Fast de vill helst bo i en stor bur med klättermöjligheter.
De är mkt sociala och roliga gnagardjur, påminner om en blandning mellan gerbil och chinchilla i utseende och beteende. Kan bli väldigt tama!
Har tyvärr ingen bra länk, men det är väl bara att googla?

Vet du hur stora de är? Jag kollade lite på Internet och de såg ganska "stora" ut.

Jag har pratat med min sambo, och vi har nog bestämt oss för gerbiler. :love:

Nu ska vi först läsa på ordentligt och sedan göra i ordning ett terrarium åt dem innan vi kontakta uppfödare.

Tack för alla svar! :bow:

De turkosa dvärgpapegojorna var väldigt fina!

Nu kan inte jag mycket om gerbiler. Men u skrev att du inte vill hålla på och kela och busa mm med det djur du skaffar. Du vill mer ha dom som djur att titta på.. har jag fattat det rätt då?
Är verkligen gerbiler rätt djur då? Jag kanske har fel och rätta mig i såna fall men vad jag fattat för så är gerbier sociala djur som behöver få springa lite lösa som tex hamstrar och dom kan behöva en mäsklig närhet.. eller?
Jag kanske är helt ute och cyklar men... ja.

Fast man håller dem ju i par, så de har kontakt med varandra. Spontant så känns det viktigare med sällskap av artsfränder än av människor.

Det är klart att man blir förtjust i sina djur och pysslar med dem, men det får inte vara så att djuren mår dåligt av om man inte gullar med dem en dag. Sånt är ju extra känsligt med burdjur tycker jag.

Jag kan inte heller mycket om gerbiler, men håller på och läser på för fullt. Det intryck jag har fått är att de inte är keldjur med kan bli tama. De vill inte sitta i knäet och bli klappade på några längre stunder och föredrar att springa omkring och klättra. Men jag är absolut inte tillräckligt påläst för att skaffa djuren ännu, och om mina fortsatta "studier" visar att det är djur som behöver mycket gull och gos så blir det förstås inga gerbiler!

Okej men behöver inte dom få rätt stor friehet precis som en hamster, dvs springa löst utanför buren? Det är väll mer det jag menar med att dom kanske inte är några "bara-titta-på-djur"

De är aningens större än gerbiler. Fördelen med dem som jag tycker är att de är mycket lättare att få tama än gerbiler, och inte alls lika lättstressade.

OM man ska ha gerbiler så tycker jag att man ska ha dem så att de har möjlighet att gräva.
I bår skola bodde gerbilerna i ett akvarium helt fyllt med torv. De grävde ett helt gångsystem! Jättekul, men man såg dem inte sådär jätteofta, och det var svårt att göra rent...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 201
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 953
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar