vilket djur fungerar?

Sv: vilket djur fungerar?

men det är ju skillnad på allergi och allergi åxå.. jag har alltid vart känslig mot damm, mögel och "djur". men jag blir bara svullen i ögonen, rinner lite och täppt i näsan och får blåsor om djuret river mig. jag skulle aldrig dra mig för att hälsa på nåt djur eller ta hem ett djur och prova. jag känner mig själv så väl att jag vet att jag inte skulle bli så allergisk av att utsättamig själv. jag har gjort det sedan jag var 10 och det blir bara bättre och bättre.

och som du kanske vet så går det att vaccinera sig mot allergi nu åxå - och vad gör man då? jo man sprutar in substanser av det man är allergisk mot med jämna mellanrum i 3 år och sen har man tur så blir allergin bättre, kanske till och med "frisk".
det är ju samma sak som att utsätta sig själv med motta ett tag för att sedan vänja kroppen och klara av djuret. som jag har gjort med alla djur jag har.

men om det är nån som får tex andnöd och så vid allergin så skulle inte jag rekommendera att utsätta sig för att bli frisk - då får man acceptera att man inte kan.

men jag anser att det är stor skillnad på andnöd och lite rinnande ögon+täppt näsa.

Ja, det är definitivt skillnad på de bägge. Dock framgår inte vad allergin innebär i detta inlägg. Det brukar vara så många som förordar nakna djur, prova på och mycket annat i sådana här diksussioner. Försök till att uppmuntra helt enkelt. Därför brukar jag vilja lägga mig i med lite av en 'domedagskommentar' som det ibland känns, för att påminna om vad man ger sig in på och försöka ta död på dessa myter om att pälslösingar inte orsakar allergier.

Dessutom finns det så många djur som köps, folk upptäcker att de inte klarar av det och så slussas de iväg snabbast möjligast för att man fått problemen.

Att få vaccinationen kan vara rätt krångligt, beroende på var man bor, och vad utredarna tycker. Meningen är även att det ska ge skydd mot ofrivillig kontakt med djuren, inte att man ska kunna ha dem hemma och skaffa. Är man allvarligt allergisk finns det stora risker med det. De flesta jag hört om som vaccinerat sig mår otroligt dåligt en längre tid efter sprutan dessutom. Många går det säkerligen bra för, och ser säkerligen till att få sprutorna för att lyckas ha djur även om riklinjerna för vem som får behandlingen inte riktigt gillar det. Dock bör man veta att det finns baksidor och eventuellt problem med det!

Så, det finns många sidor av saken. Jag håller definitivt med dig. Känner man sin allergi väl så kan man eventuellt experimentera med den. Gör man det inte är det dumt att bli uppmuntrad av personer som inte har tillräcklig kunskap om hur farligt/jobbigt det kan bli.

Det var det jag syftade på där mitt i ngnstans. Fast det var nog inte tillräckligt tydligt.

Joo, jag förstod att det var det du menade men man kan aldrig uttrycka det nog tydligt men tanke på hur många djur som säljs på blocket varje dag p.g.a. allergi (sen är väl inte alla verkligen allergiska utan många använder det som en ursäkt men det är en annan tråd och ett annat ämne).

Låter som att du kan ha en Iller :)
Dom sover 7timmars pass och är vaken o leker i en timma.:rofl:
Behöver ingen bur alls , du har dom som en inne katt .
Är tysta djur oxå.:banana:

Jg älskar mina illrar och tycker dom är skithärliga husdjur.:bump:

Fast en iller är lika allergiframkallande som katt och hund, bara det att det inte märks lika mycket eftersom de är ovanliga.

Dock håller jag med om att de är underbara och speciella djur även om de kräver mycket tid,uppfostran och engagemang,tex illersäkra och vara beredd på att möblera om och flytta saker man inte vill att en klätterglad iller skall riva ner.

Vi fick nyss soffan sönderkraffsad och 3 blommor åkte i golvet,dessutom satt en iller på hatthyllan...så livet blir iaf aldrig tråkigt med en iller (eller 3) :D

akvariefisk??? Varför inte en ödla av större sort???? De brukar bli väldigt sällskapliga av sig...

men jag tror nog det är bäst med ödlor, ormar, fiskar, skölpaddor och liknande. ^^ Men min kompis är också allergisk för djur, men ändå har hon en kanin och tre råttor ^_^ två sköldpaddor, sniglar och en massa fiskar.
Visst kan hon få snuva, ögon rinner oså. Men hon försöker stå ut med det för hon vet nog inget bättre än djur.

Är man allergisk tycker jag inte att man ska skaffa pälsdjur alls och riskera att man måste omplacera det.

Skäggagamen tyckte jag om! Men det är ett väldigt socielt djur som behöver mycket tid och uppmärksamhet. Det gäller väl dock i princip alla djur men just skäggagamen är väldigt social och vill gärna vara med eller ha sällskap i terrariet. Däremot är det relativt lite skötsel med en sån.

Fåglar alstrar ett fint damm som kan vara väldigt jobbigt för luftvägarna. Är man av någon anledning känslig i luftvägarna (tex astmatiker eller KOL) kan man få mycket besvär av fågel. Är man också känslig mot damm eller i största allmänhet känslig mot saker som har med djur/hö att göra kan man alltså också riskera att få känningar av dammet.

Är själv astmatiker och kan intyga att även små dåglar som undulter kan bli för mycket för luftvägarna.

Jaha, då skippar vi fåglarna då :)

Om jag vart allergisk hade jag satsat på reptiler. Leguan eller gecko :)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka