Vilket bett?

S

Sia

Vilket bett använder ni på era hästar när ni rider dressyr?
Har ni ett annat slags bett när ni tävlar?
Skulle vara intressant och veta!

Sv: Vilket bett?

Rider på ett tredelat. Tävlar inte än, men när vi kommer till den nivån kommer jag tävla på samma bett som jag tränar på. Känns onödigt att byta?

När jag tränar rider jag på tredelat mässings bet med acchenrem på tränset
När jag tävlar är det kandar av mässing...

Rider på 3-delat både på träning och tävling. Har ett 2-delat ibland, om jag använder mitt andra träns, men alltid 3-delat på tävling (eftersom det sitter på "fin-tränset").

M.

tvådelat el tredelat tränsbett. alltid, både på träning o. tävling i dressyr (och hoppning)

Just nu bettlöst; kapson eller sidepull.
Som tur är har vi inte riktigt än planer på att tävla, då det ej är tillåtet med bettlöst... Så om det skulle bli aktuellt med tävling skulle jag leta upp ett snällt tränsbett... 2- eller 3-delat...brukar funka någorlunda, i a f vad jag hunnit upptäcka idag...

får jag bara fråga varför sätter man på ett två delat bett?
eller pessoa bett?
menat till alla som har det
vill ha synpunkter..

har läst en massa om bett o inverkan på mun och tänder, har vart på en kurs idag med

Tre av hästarna går på tredelat Sprengerbett, den fjärde på tredelat eggbett. Tävlar även på dem betten. Två av hästarna har även tävlats på kandar. Den ena har haft tvådelad bridong + mkt snäll nybörjarstång, den andra tvådelad bridong + stång med rörliga skänklar. Har dock köpt en tredelat eggbridong nu som jag ska prova.

Den femte hästen rids just inget (27 år) men då hon gjorde det gick hon mest på vanligt tredelat, pessoa eller pelhamstång. Hoppeponny med tyvärr lite förstörd min efter åren i hoppcirkusen, jag köpte henne som 14-åring.

Unghästen går på tredelat med parerstänger som jag både tränar och tävlar på. De andra går på vanligt tredelat på både träning och tävling.

Jag rider på tvådelat, ja. Anledningen är helt enkelt att hon går typ 2 tusen gånger bättre på det än på tredelat. Hon tycker det är väldigt obehagligt med 3-delat, vissa har sagt att det kan vara för att det ligger annorlunda på tungan och vissa hästar kan finna det obehagligt. Jag är verkligen inte insnöad på 2-delat, skulle mycket väl kunna rida på 3-delat också, om hästen trivdes på det (vilket de flesta gör). Men jag har som sagt provat utan framgång.

Både rider och tävlar med vanligt tvådelat egg bett. Både jag och hästen gillar det. Rider ut och hoppar på vanligt tränsbett, vilket oxå fungerar alldeles utmärkt.

Jag rider på rakt bett vilket jag tycker fungerar absolut bäst. :banana:

rider på 3delat, och tävlar på det också.. antingen vanligt lite tjockare 3 delat, eller ett bridong liknande i mässing.. rider på kandar också, var nämligen meningen att vi skulle tävla på det men kom ej till start..

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 459
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som har testat Sprengers ”nya” bett Satinox? Vad tyckte hästen? 😊 Extra intressant om man även har testat deras Dynamic på samma...
Svar
4
· Visningar
423
Senast: Mirtai
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama