Vilket bett?

Sv: Vilket bett?

Rider på ett rakt, lätt böjt bett. Mest för att det ligger snällt i munnen och hästen blivit mycket sliten i munnen förut i livet och inte litar på ryttarens hand. Hon har även plockat upp det tredelade i munnen och hållt fast det med tänderna, men det raka funkar bra. :banana:

Jag rider på tredelat,

Kan hända två delat också beror på vilket träns jag har,

Båda ligger bra och tycker det är bra att variera lite då pållen blir mer uppmärksam..

Jag växlar mellan massvis; tredelat muffbett, äppelbett, tredelat sweet iron, tvådelat mässing, hackamore m.m.
Sen så har jag även kandar.
Unghästen går på tredelat muffbett men jag ska köpa ett tredelat mässingsbett som matchar tränset bättre ;)
Har även provat tvåringsbett, fullcheek, hissbett m.m. vid olika tillfällen.

bollen__ skrev:
rider på 3delat, och tävlar på det också.. antingen vanligt lite tjockare 3 delat, eller ett bridong liknande i mässing.. rider på kandar också, var nämligen meningen att vi skulle tävla på det men kom ej till start..
Ja åsså hackamore när vi rider ut..särskilt på vintern..
Pessoa när vi hoppar..

Jag rider på westenbett till vardags och ett bett som heter AM GAGBETT till dressyren!!! :banana:

->Maidaan: Hasselnötsplatta? Hur ser en sån ut? *hmm*
Lät mumsigt på nått sätt.. Får man tävla med det?

Amerikanskt gag får man inte ha i dressyr..
Men du kanske menade när du sitter hemma och trimmar?

pallas_athena skrev:
får jag bara fråga varför sätter man på ett två delat bett?
eller pessoa bett?
menat till alla som har det
vill ha synpunkter..

har läst en massa om bett o inverkan på mun och tänder, har vart på en kurs idag med

För att många tror så fel!

Eller för att man vill sin hästs bästa. Ska jag envisas med att rida på 3-delat trots att ponnyn hatar det? :smirk:

Rider alltid på 3-delat bett (Sprenger KK Conrad Ultra) både på träning och tävling.

rider alltid på tre-delat. alltid samma bett oavsett va vi ska göra. hoppningen kan han bli lite stark men jag vill inte sätta på honom ett starkare bett.

Rider oftast på träns hemma, har då ett tredelat bett. Sätter på kandaret när jag ska på lite "större" träningar och veckan innan tävling. Tävlar på kandar.

Håller med dig , jag har 2 delat på 3 av mina hästar och 3 delat på den fjärde.
Dom andra trivs inte alls på 3 delat och då tänker jag inte plåga dom med det heller.

Vad är ett muffbett?

Fö rids medryttarhästen på ett smalt tvådelat bett i mässing, tävlar inte men antar att det är samma bett då också.

Jag rider på tredelat på båda mina hästar. Dom trivs bättre på det än tvådelat. Självklart hade jag ridit på tvådelat om dom trivts bättre på det

Jag varierar mellan två huvudlag
Träns med tredelat tränsbett i ngn form av blandmaterial, gult på sidorna och brunaktig "mittdel".
Sidepull med läder över nosryggen.
Har inte tävlat ännu men hoppas göra det till våren, och då på det tredelade. Tycker att det är synd att man inte får tävla dressyr utan bett.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 459
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som har testat Sprengers ”nya” bett Satinox? Vad tyckte hästen? 😊 Extra intressant om man även har testat deras Dynamic på samma...
Svar
4
· Visningar
423
Senast: Mirtai
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama