Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

i dressyr rider jag antingen på 2 eller 3 delat äppel bett å i skogen har jag aningen side pull eller 3 delat beroende på hur pigg hon e. jag hoppar ej så jag kan tyvärr ej säga vilket bett jag använder men när hon hoppades så hade hon sidpull

Varierar mellan 2-delat fullcheck och rakt gummibett.:)

kl

6-åringen växlar mellan ett tredelat sprenger bett med "påbyggnad" vid ringen så att det inte kan nypa, vanligt tvådelat, tvådelat med påsvetsad ring som inte kan vika sig, ett "vanligt" tredelat sprengerbett, ett tvådelat lite vridet sprengerbett med D-ringar.

10-åringen växlar mellan samma bett som ovan när han rids på marken och rids ut, har alltid ett pessoa magic bett med parerstänger och kopparrullar när han hoppar eller överhuvudtaget är i närheten av bommar. Han kan inte ens hoppa femtio cm utan det bettet utan att bli helt panikslagen..

Jag rider alla hästarna på vanliga bett hemma och hoppar den ena på pelham. De andra går på tredelade bett på tävling. Ibland så använder jag mig av parrerstängerbett och eggbett

Senast ändrad:

Sprenger Dynamic RS eller ett syntet Novabett.

KL

Använder ett Novabett. Outstanding.

3delat syntet-fullcheek. Eller ponnyhack. beroende lite på omständigheterna..

Tyson
Hoppning: 3 delat Fullcheek
Dressyr: Rakt eggbett (ibland 3delat....)
Uteritt: 3del eggbett eller pelham med 2 tyglar... beroende på vad jag ska göra....

Chic
Hoppning: "Ponnyhack"
Dressyr: nova bett
Uteritt: Nova bett eller "ponnyhacket" ibland sidepull... (mycket känslig munn!)

Rider de flesta hästarna på vanligt eller tredelat. Ena 6 åringen har pelham när han hoppar, annars tvådelat.

tänk bara på att du itne får tävla dressyr på rakt....

hästarna jag rider nu ridr jag på tredelat..

min häst som jag tagti bort reds först på 2delat sen på 3 delat. provat hackamore vilket inte hon tyckte va speciellt kul...

jag tävlar inte dressyr speciellt ofta, och självklart ska ja inte tävla på det. ska träna hoppning på det dock

vad gör man om man har en häst som har storlek 155 i bett (rider nu på tränsbett) o det funkar inte......hittar bara tredelat o pessoa bett i den storleken men tredelat säger dom är mildare än valigt tränsbett???? o pessoabett vill jag inte rida på.....

vanligt tredelat i hopp o dressyr. När ja rider i skogen har jag hackamore.

ska bli kul atty höra hur L funkar på de.. kan vara en bra ide på henne tror jag..

Skogen- tredelat:p
Dressyr- tvådelat :)
Hoppning-kimblewick:D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka