Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

Rider på tränsbett 2-delat eller ett rakt bett när hon är för stark.
Rider med båda betten i dressyr och hoppning:)
Men mest på tränsbettet!

Jag rider på ett rakt tränsbett, både dressyr/hoppning.
Har beställt ett novabett(silikonbett), rakt tränsbett som jag tror kommer passa min tjaffsiga dam bra. Det kommer jag då använda i all ridning utom hoppning om det fungerar bra.
Har testat några gånger att hoppa på hackamore, och det fungerade ganska bra på träningarna, men när vi var och tävlade i söndags så visade det sig att det nog inte var någon höjdare trots allt :mad: Della blev för lydig, jag fick inte det vanliga trycket i henne som behövs för att hon ska göra sina kanonrundor. Så nu hoppar jag i fortsättningen bara med det raka tränsbettet(metall).

Jag rider mina hästar bettlöst både i hoppning, dressyr och ute och det funkar hur bra som helst :)

När jag rider dressyr rider jag på kandar med rak stång (utan tungfrihet) eller så tar jag bridongbettet (när jag rider på träns i dressyren)

I hoppningen/vid uteritt på tjockt tredelat bett.:)

Jag rider på tredelat i dressyren, har nyligen bytt till jaktkandar i hoppningen och när jag rider ut. Dock fungerar jaktkandaren väldigt bra i dressyren också men vill inte tävla med det, så känns dumt att rida på det hela tiden..

Jag rider på ett tredelat bett med fasta ringar i dressyren. I hoppningen har jag antingen samma eller ett rakt gummibett. När jag rider ut har jag oftast hackamore, om jag har tänkt att galoppera mycket blir det oftast det tredelade.

Häst 1
Går på tredelat rätt igenom

Häst 2
Går alltid på silikon bett

Häst 3
Tredelat förutom i hoppning då kombinationsbett

Häst 4
Tredelat

Brukar du variera mellan olika bett? vilket bett rider du på i dressyr och hoppning? Berätta :D

I dressyren så rider jag med tredelat bett.
I hoppningen så använder jag pessoabett eller vanligt tredelat bett. När jag rider ut så använder jag oftast pessoabett. :D

Häst nr
Hackamore för det mesta men annars rakt gummibett

Häst nr 2
Tredelat med koppar i bitten, pessoa i hoppningen

Häst nr 3
Tvådelat alltid

Häst nr 4
Alltid hackamore

hoppningen rider ajg på hackamore för han är mkt lugnare i munnen med det och springer inte lika mkt i dressyren har ajg börjat annvända hans gammla raka bett med fasta ringar som vi inte använt på ½år typ för det gick bara skit då men nu går det bra :D (red lektion med rakt bett i fredags (vi red öppna) och min ridlärare (hästens ägare) sa att det var riktigt bra :D)
ute i skogen rider jag på hackamore

Har alltid varierat på mina hästar, om det inte är så att en häst har trivts extra bra på ett visst bett.
Vet inte men jag gillar att exprimentera, men när det kommer till hästar får man ju hålla igen lite. Man kan ju exprimentera för mycket.
men varierar ju nosgrimma också. (Hörde något om att det var bra, då trycker nosgrimmorna på olika ställen, eftersom ingen är riktigt är ultimat för munne, fast för min del gjorde jag det innan också)

Just nu är jag såld på ett tvådelat bett med svart gummi som jag varierar med vanligt tränsbett.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka