Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

4-åring:
2-delat i allt!
Funkar utmärkt:d

5-åring:
3-delat Äggbett i allt.

6-åring:
3-delat vanligt i allt.

rider på ett rakt bett med fasta ringar...alltid!!

uppdaterar..

Till kallblodstravaren har jag köpt ett rakt applemouthbett, som hästen hittills verkar trivas med :banana: (hoppning)

kl.

Hoppar på hack och rider dressyr på det oftast också, då pållis inte tycker om bett. :p Men ibland rider jag på rakt gummibett eller tredelat i dressyren. :D

Jag försöker variera mig så i både hoppningen och dressyr skiftar jagmellan tredelat bett, rakt bett och hackamore.

*knapp*

Häst 1: Skiftar 3-delat syntet, vanligt 3-delat, rakt, 2-delat.

Häst 2: Skiftar 2-delat syntet och vanligt 2-delat.

Häst 3: Oftast vanligt 2-delat, är på jakt efter något mer han trivs med... Har rakt ibland för variationens skull.

*kl*

Alltid på 3-delat med fasta ringar oavsett vad vi hittar på, kan dock sätta på gramantygel vid uteritt om han verkar vara lite väl pigg en dag :D

Jag växlar mellan allt möjligt.

Rakt, tvådelat, tredelat, lösa ringar, fasta ringar, hackamore, sidepull...
Rider hemskt gärna bettlöst så mkt det bara går.

Jag brukar variera ganska mycket men oftast blir det ett smalt tvådelat sweet-iron bett, annars hackamore, tredelat gummibett med rullande mitt, ´jaktstång (väldigt sällan) ,allt möjligt :D

Som unghästutbildare provar jag mig fram... Vanligt delat m remontnosgrimma, Latex lindat bett, tre-delat bett, gummi bett m D-ringar, Rakt gummi bett, rakt metall bett, olika nosgrimmor, olika höjd på bett och nosgrimmor.. Använder hela registret tills jag hittar det just den hästen trivs med...

jag rider oftast på vanligt tredelat, men ibland (väldigt sällan) rider jag på kulbett när jag rider ut då pållen kan vara som ett ånglok i skogen ibland.. funkar bra!:bump:

*knapplån*

någon som vet vart man kan köpa 15,5cm bett gärna tredelat i mässing. det enda jag hittar är 14,5 men pållen har nu 16,5 (fick med det när jag köpte honom).

tack på förhand Chanell_86

Jag tror att du använder alldeles för långa bett till din häst. Har arb ihop med en hästtandläkare och han anser att dom flesta mun skador kommer ifrån betten, dvs fel bett, för långa, mm
Jag fick rek att använda 3-delade bett i storlek 10,5-11, 5. 11.5 till Stor häst, samt pelhamstång på 12cm som alternativ för att förhindra skador i munnen. De längsta betten jag använt i mitt liv är 14.5cm och det skulle jag idag ALDRIG stoppa i munnen poå någon häst!!!

*Knapplån * Jag tror att du använder alldeles för långa bett till din häst. Har arb ihop med en hästtandläkare och han anser att dom flesta mun skador kommer ifrån betten, dvs fel bett, för långa, mm
Jag fick rek att använda 3-delade bett i storlek 10,5-11, 5. 11.5 till Stor häst, samt pelhamstång på 12cm som alternativ för att förhindra skador i munnen. De längsta betten jag använt i mitt liv är 14.5cm och det skulle jag idag ALDRIG stoppa i munnen poå någon häst!!!

men du vet du vad jag har för häst??

har en korsning på ardenner halvblod, han är x-full i allt!! kan knappt ha ett vanligt full träns på honom så NEJ jag skulle aldrig stoppa in ett 11,5 cm bett i hans mun!!!!:cool:

Förlåt! Du har så rätt, är ibland insnöad på att bara tänka halvblod/Fullblod. Ber om ursäkt!

Lånar tråden lite!
Min D-ponny växlar mellan 3-delat eggbett 9,5cm(remontnosgrimma), 3-delat eggbett 10,5 cm (pullarnosgrimma och ytterst sällan (knappt en gång i månaden) 2-delad pelhamstång. Tror ni det är nödvändigt att använda ett bett till? Iom att jag nästan bara rider på likadana eggbett (det enda som skiljer är storleken). har funderat på ett novabett. Hon går super på eggbettet, men det är ju bra att inte samma bett nöter hela tiden.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka