Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hoppar på hack och rider dressyr på det oftast också, då pållis inte tycker om bett. Men ibland rider jag på rakt gummibett eller tredelat i dressyren.
Jag brukar variera ganska mycket men oftast blir det ett smalt tvådelat sweet-iron bett, annars hackamore, tredelat gummibett med rullande mitt, ´jaktstång (väldigt sällan) ,allt möjligt
Som unghästutbildare provar jag mig fram... Vanligt delat m remontnosgrimma, Latex lindat bett, tre-delat bett, gummi bett m D-ringar, Rakt gummi bett, rakt metall bett, olika nosgrimmor, olika höjd på bett och nosgrimmor.. Använder hela registret tills jag hittar det just den hästen trivs med...
jag rider oftast på vanligt tredelat, men ibland (väldigt sällan) rider jag på kulbett när jag rider ut då pållen kan vara som ett ånglok i skogen ibland.. funkar bra!
någon som vet vart man kan köpa 15,5cm bett gärna tredelat i mässing. det enda jag hittar är 14,5 men pållen har nu 16,5 (fick med det när jag köpte honom).
Jag tror att du använder alldeles för långa bett till din häst. Har arb ihop med en hästtandläkare och han anser att dom flesta mun skador kommer ifrån betten, dvs fel bett, för långa, mm
Jag fick rek att använda 3-delade bett i storlek 10,5-11, 5. 11.5 till Stor häst, samt pelhamstång på 12cm som alternativ för att förhindra skador i munnen. De längsta betten jag använt i mitt liv är 14.5cm och det skulle jag idag ALDRIG stoppa i munnen poå någon häst!!!
*Knapplån * Jag tror att du använder alldeles för långa bett till din häst. Har arb ihop med en hästtandläkare och han anser att dom flesta mun skador kommer ifrån betten, dvs fel bett, för långa, mm
Jag fick rek att använda 3-delade bett i storlek 10,5-11, 5. 11.5 till Stor häst, samt pelhamstång på 12cm som alternativ för att förhindra skador i munnen. De längsta betten jag använt i mitt liv är 14.5cm och det skulle jag idag ALDRIG stoppa i munnen poå någon häst!!!
har en korsning på ardenner halvblod, han är x-full i allt!! kan knappt ha ett vanligt full träns på honom så NEJ jag skulle aldrig stoppa in ett 11,5 cm bett i hans mun!!!!
Lånar tråden lite!
Min D-ponny växlar mellan 3-delat eggbett 9,5cm(remontnosgrimma), 3-delat eggbett 10,5 cm (pullarnosgrimma och ytterst sällan (knappt en gång i månaden) 2-delad pelhamstång. Tror ni det är nödvändigt att använda ett bett till? Iom att jag nästan bara rider på likadana eggbett (det enda som skiljer är storleken). har funderat på ett novabett. Hon går super på eggbettet, men det är ju bra att inte samma bett nöter hela tiden.
Hästmänniskan Haft 2-3 hästar inackorderade tidigare. Ridhästar.
Kan summera det hela med att det är skönt med bara en.
Nu har vi ju eget ställe, då...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.