Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

Jag rider på ett twistat tränsbett:

snaffle25-5331.jpg

Varför använder man ett sådant bett, vad har det för positiva egenskaper?

Häst:
Hoppning: 3 delat Sprenger KK ultra.
Dressyr: Vanligt Tränsbett
Ute: Kimbelwick.

Ponny:
Hoppning: 3 delat alt. Hackamore.
Dressyr: 3 delat
Ute: Kimbelwick eller pessoa

På marken har jag:
3-delar tränsbett
D-bett med kopparrullar
Waterfordbett
PessoaMagic bett 3 delat med fasta ringar o tungfrihet

Hoppning:
Waterfordbett
PessoaMagic bett 3 delat med fasta ringar o tungfrihet
Rakt hårt gummipelham

3 delat bett, ofta äppelbett i dressyren och ett ponnyhackamore i hoppningen på fullblodet.
Vanligt tvådelat bett i dressyr och hoppning på halvblodet.

Jag brukar variera endel :)

C-ponnyval, f. -95, imp. Irland:
Dressyr: 2-delat eller 3-delat äpplebett.
Hoppning: 2-delat eller 2-delat pessoa.
Uteritt: 2-delat pessoa.

C-ponnysto, f. -88, NF/Fjordhäst:
Dressyr: 3 delat äpplebett eller 2-delat pessoa.
Hoppning: 3-delat äpplebett.
Uteritt: Hackamore.

C-ponnyval, f. -99, Sv. Ridponny:
Dressyr: Tjockt 2-delat eller smalt 3-delat.
Hoppning: Smalt 3-delat.
Uteritt: Tjockt 2-delat eller smalt 3-delat.

B-ponnysto, f. -95, Knabstruper/Welsh:
Dressyr: Smalt 3-delat.
Hoppning: Smalt 3-delat.
Uteritt: Hackamore.

Jag rider på 3-delat både i dressyren och hoppningen. Funkar utmärkt. Dock får jag ta pelhamet när jag ska ut i skogen ;)

varierar mellan 3-delat tränsbett eller rakt gummibett, händer att jag rider på raktgummipehlam. Hästen funkar bra på alla bett.

Hopp:3delat
Dressyr:3delat/rakt
Ute:3 delat. rakt eller pehlam

Rakt bett med fasta ringar i både hoppning och dressyr.
Ja, jag vet att man inte får tävla på det i dressyren.
Sen rider jag så mycket som möjligt på bettlöst också pga. tandproblem hos hästen.

Markarbete med enbart bommar/bockar eller renodlat dressyrpass har jag tredelat sötmalmsbett till min betthatande häst. När vi hoppar så har jag ponnyhackamore som är lite "specialkonstruerad" kan man säga :) Hon älskar hackamoret, men hatar bett. Men jag behöver ju rida dressyr ibland och vill då ha bett. Men vissa dagar är jag lat o tar hackamoret, för att det känns bekvämt med det :angel:

Rider ut på både bett och hackamore, kvittar egentligen. Men som sagt, är jag bekväm tar jag hackamoret :) Hon tycker ju inte om bett så jag känner mig snällare om jag tar hackamore. :D

Fick leta LÄNGE efter bett som passade henne. Ingenting dög tills jag hittade sötmalmsbettet, då kändes det rätt ok att rida henne på det, hon blev fin och samarbetsvillig. Fel bett = Hjorthals, huvudet högt upp och bråkig :( Vissa dagar fortfarande idag kommer det några dåliga dagar, då vägrar hon acceptera bettet, vill inte ta stöd på det etc. Men när hon har bra dagar så är bettet inget problem.

Senast ändrad:

Varierar alltid bett å min lilla madam, måste göra det annars kommer hon alltid underfunn med hur hon ska bära sig åt för att få tungan över bettet!

Varierar mellan tvådelat, rakt, tvådelat gags och pelham. Nu förtiden har det blivit mycke ridning på det vanliga tvådelade i både hopp och dressyr och funkar toppen:)än så länge...

Jag rider på delat pelham med delta, ska köpa kedjeskydd idag. Om vi bara ska skritta rider jag på vanligt tränsbett. Stot jag rider är väldigt pigg/het och jag har problem med mina axlar och orkar inte hålla henne annars, tyvärr.

Just nu rider jag förtillfället bara i grimma annars har jag börjat rida heltid på hackamoore

Jag rider på tredelat i hoppningen, rakt bett i dressyren.:D

Jag har inga speciella hopp eller dressyrbett, men jag växlar mellan tre olika. Läste att hästtandläkare sa att det var det bästa för hästmunnen, dessutom tycker jag hästen reagerar positivt när hon har olika bett olika dagar.

Jag har ett rakt syntet, ett 3-delat "vanligt" och ett 3-delat ergonomiskt Pessoabett.

Jag växlar även nosgrimma mellan aachen och pullargrimma.

Rider oftast med tredelat tränsbett, ibland med bridong el komplett kandar.

när jag rider ut rider jag på jaktkandar eller hackamore, det beror på vad jag ska göra. När jag rider dressyr så rider jag på ett vanligt tvådelat och när jag hoppar så rider jag på tredelat äggbett :)

rider alltid på tredelat... fast efter en föreläsning ska jag nog byta till rakt bett:D

Jag rider på vanligt tvådelat med ett käk bett till när jag hoppar, och när jag rider ut och ska träna kort galopp och länga, och få tillbaka honom utan att behöva ta så stora tygel tag, han blir lätt framtung. Men i dressyren rider jag med vanligt två delat samt så rider jag ut på det också.

I dressyren varierar jag mellan ett 2 och ett 3-delat. I hoppningen rider jag på amerikanskt gag (hissbett), men har fudneringar på att testa hackamore-

I hoppningen har jag 10,5 3-delat eggbett Globus
I dressyren har jag 9,5 3-delat eggbett Globus
Ibland i hoppning elr. uteritt har jah 2-ledat Pelham från källquists :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka