Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

Häst 1 - Kallblodstravare, 16 år
Hoppning: rakt tränsbett / rakt pelham (korta skänklar) med delta eller två tyglar.
Dressyr: rakt tränsbett / tvådelat muffbett

Häst 2 - SWB, 12 år
Hoppning: rakt tränsbett / tvådelat muffbett
Dressyr: tvådelat muffbett

Rider min på tvådelat titanbett. Ibland bytar jag till vanligt tredelat eggbett bara för att hon ska förstå hur bortskämd hon är med titanbettet :D haha

Jag rider på 3-delat Sprenger eller 3-delat Drings bett, samma dressyr som hopp. Brukar variera med hack.

Jag rider på ett twistat tränsbett:

snaffle25-5331.jpg

jag rider oftast med en kandarstång, men ibland med ett delat pelham med pelhamdelta till.:) Jag rider dressyr och barockridning.

Rider på tre delat. Men varierar från två delat till tredelat. När jag tävlar så har jag pessoa för hon sticker annars. Men tävlar inte så ofta så det blir då inte så ofta.

kl

5-åringen rids endast på ett rakt syntetbett eftersom hon lätt tappar bjudningen mot handen.
7-åringen varieras mellan ett rakt syntetbett och ett vanligt tredelat. Rider dock mest med syntetbettet.
9-åringen varieras mellan tredelat och tredelat i kombination med ett käkbett.

Rider med vanligt 3-delat på både ponnyn och storhästen

Har ingen egen häst med medryttarpållen rider jag både vid hoppning, dressyr och uteritt på ett tvådelat bett som fungerar som ett rakt och oledat. Han är väldigt pigg och jag skulle ju kunna göra det enkelt för mej och vilja rida på ett skarpare bett men vill hellre att kontroll och lyhördhet ska öka. Och det gör det ju!

Var har du köpt det?
Letar som en idiot efter ett sånt, fast med parerstänger, kan inte hitta det någonstans. Vill helst ha det med "dubbla" kopparbett men enkelt går också bra.

hoppar på 3.delat
dressyr på 2 delat äppel bett
Skogen sidepull eller 3 delat

Hoppning: Tredelat Sprenger Dynamic RS
Dressyr: Tredelat tränsbett med rörliga ringar.
Uteritt: Något av ovannämnda bett.

10 åringen.
vanligt 2 lr 3 delat sprenger
silikon/NOVA bettet
hoppning. 3-delat m parrerstänger och kopparrulle i mitten

5 åringen
vanligt 3 delat

Senast ändrad av en moderator:

jag rider på tredelat tränsbett, jämt&överallt :)

Brukar du variera mellan olika bett? vilket bett rider du på i dressyr och hoppning? Berätta :D

På min sexåriga storhäst rider jag på tredelat eggbett/rakt eggbett. Funtar dock på om jag ska byta till ett Waterfordbett... Håller på att prova mig fram, har bara haft honom i en månad ca.

Mina d-ponnyer växlar mellan tredelat eggbett, novabettet, rakt pelham m. tungfrihet och hackamore.

är hoppryttare så jag byter inte mellan dressyr & hoppning. sitter ju dock aldrig och "rent" trimmar på pelham ex.

jag rider på 3-delat i både hoppning o dressyr ..

jag väljer att variera väldigt mycket, bla 3 delat träns bett med fasta ringar eller med rörliga ringar, kan ibland rida på stång, eller pellham. beror lite på. :) varierar också, nosgrimmor, då de känns lika viktigt! :)

Rider med många olika bett: två - och tre delat med lösa ringar tvådelat med fasta ringar, tredelat full cheek med kula av sötmalm och rakt tränsbett. oftast "normal" tjocklek. Vill prova ett gummi bett och ett lite tjockare tränsbett. Min häst fungerar bra på de felsta betten men varierar för munnens skull. Har inte något speciellt bett i olika situationer.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka