Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

hoppning: tredelat, ganska smalt, tränsbett
dressyr: vanligt tvådelat tränsbett
uteritt: Jaktkandar, hackamore eller vanligt tränsbett, beroende på vad jag ska göra :smirk:

Tre-delat eggbett i både dressyr & hoppning. Funkar jätte bra! :)
( Hon är väldigt uppmärksam )

Jag rider på tredelat tränsbett både i dressyren, hopningen o ut!!:idea:
Är docl väldigt stark i hoppningen så har funderat att betsla upp, dock vill ja rida på vanliga bettringar så länge som möjligt, då det fortfarande är en unghäst

Brukar du variera mellan olika bett? vilket bett rider du på i dressyr och hoppning? Berätta :D

Hej!

Dressyr: tvåledat eggbett.
Hoppning: tvåledat pessoabett med kindkedja eller ett s.k. Greg Darnellbett, fast enbart på träning. Pessoa på tävling.
Ute: det s.k. Greg Darnellbettet. Det är ett tunnt tvåledat bett med skänklar. Bettet är i en mjukare metall som rostar. Rider med kindkedja. Min häst älskar detta bett!

Ibland, vid enstaka tillfällen som efter tandläkarbesök, så rider jag på hackamoore.

Dressyr - tredelat.
Hoppning - kimblewick, ibland tredelat.

Dressyr - Smalt 2-delat
Hoppning - Smalt 3-delat
Uteritt - Kombinationsbett ( vanligt/hack/kedja )

Jag rider på bridongbett på ena, tvådelat i hoppningen o tredelat i dressyr, ingen skillnad på ridningen...:rofl: har olika träns och orkar inte flytta bettet.

på den andra har jag 3 delat nickelfritt:p

jag rider alltid på ett muffbett, stång. efter att ha testat olika bett är det just detta hon går bäst med :)

Mazarin:
Hoppning - Nästan alltid tredelat gummibett, har ibland Hackamoret - som alltid är inbakat i fårskinn
Dressyr: samma bett. men brukar dock variera med ett rostfritt tredelat och hackamore
Ute: varierar mellan tredelade gummi, tredelade rostfria och hackamoret

Nypon: efter att ha provat allt från vanliga tvådelade till dom "mest konstiga bett", så har hon visat sej trivas allra bäst på ett rakt gummipessoa.

Tror du verkligen någon häst trivs med ett pessoa? :angel:

Nypon trivs uppenbarligen på detta bettet ;) för hon visar ganska tydligt när hon inte trivs. och det är detta bettet hon slappnar av med, tro mej vi har verkligen provat en massa olika bett.

jag är inte sådär jätteförtjust i att bettsla upp hästar. jag vill ha dom på så mjuka bett som möjligt. men som sagt vi har provat en massa olika bett. Maria satte på det ena efter det andra bettet som vi aldrig hade sett tidigare, och ja pessoat har visat sej ge det bästa resultatet = en avslappnad och glad Nypon, som inte bara biter tag i bettet och springer iväg med sänkt rygg och hoppar igenom alla hinder.

Senast ändrad:

Men vet du hur ett sånt inverkar på hästen?

(säger inte imot att hon trivs, det vet du ju bäst själv, men med tanke på vilka inverkningar bettet har så är jag lite tveksam..;) )

KL

Växlar mellan rakt, 3-delat och betlöst efter rekomendation från tandläkaren att växla mellan dessa.

Rider oftast med bara Tredelat, men sen händer det att hon blir lite stark då och då och då rider jag med ett Mylerbett.

Hoppning: Tredelat
Dressyr: Tredelat
Uteritt: Just nu tredelat, men han är så oerhört stark så jag ska skaffa ett pelham.

Jag rider på Passoa bett i hoppning och skogen, och tredelat i dressyren.. För hon kan bli lite stark i skogen och när det finns hinder :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka