Vilket bett rider du på ?

Sv: Vilket bett rider du på ?

ingen fara;) men du/ni har inget råd på 15,5 cm bett i mässing tre delat ngn stans?

plus en liten fråga: french-bett, vad är det? tredelat tror jag med en eventuellt platt mitt del. vad har det för betydelse??:bow:

Mvh Chanell_86

Den äldre mannen går oftast på ett myler bett med mkt tungfrihet, ibland tredelat tränsbett eller hackamore och den lille mannen går med ett nova bett.

hoppning: pelham/vanligt tredelat
dressyr: varierar! smalt 2delat sprenger bett (går hon bäst på) 3delat sprenger bett med D ringar, ett 3delar bett med koppar i mitten, ett jättemjukt gummibett (rakt), ett 3delat vanligt bett.
ute: hackamor

hoppning: pelham/vanligt tredelat
dressyr: varierar! smalt 2delat sprenger bett (går hon bäst på) 3delat sprenger bett med D ringar, ett 3delar bett med koppar i mitten, ett jättemjukt gummibett (rakt), ett 3delat vanligt bett.
ute: hackamor

måste ändra!
hoppning: 3delat
resten likadant

Frågar igen:
Lånar tråden lite!
Min D-ponny växlar mellan 3-delat eggbett 9,5cm(remontnosgrimma), 3-delat eggbett 10,5 cm (pullarnosgrimma och ytterst sällan (knappt en gång i månaden) 2-delad pelhamstång. Tror ni det är nödvändigt att använda ett bett till? Iom att jag nästan bara rider på likadana eggbett (det enda som skiljer är storleken). har funderat på ett novabett. Hon går super på eggbettet, men det är ju bra att inte samma bett nöter hela tiden.

Jag använder bara ett tre-delat sprengerbett med D-ringar och växlar ibland när hon blir "stum" i munnen med ett enkelt rakt bett med fasta ringar. Hästen i fråga är 6 år gammal och vill ha så stilla i munnen som möjligt och detta funkar jätte bra, både i hoppning o dressyr, även om hon kan bli "en aning" stark i hoppningen, men istället för att betsla upp jobbar jag istället mer på backen för att få henne mer lydig (het häst som vill väldigt mycket)

Frågar igen:
Lånar tråden lite!
Min D-ponny växlar mellan 3-delat eggbett 9,5cm(remontnosgrimma), 3-delat eggbett 10,5 cm (pullarnosgrimma och ytterst sällan (knappt en gång i månaden) 2-delad pelhamstång. Tror ni det är nödvändigt att använda ett bett till? Iom att jag nästan bara rider på likadana eggbett (det enda som skiljer är storleken). har funderat på ett novabett. Hon går super på eggbettet, men det är ju bra att inte samma bett nöter hela tiden.

som sagt prova dig fram, jag varierar mellan 8 bett just nu, då pållen inte kan gå på samma bett 2dagar i rad.. hmm undra hur jag ska göra på meeting.. :angel:

C-ponny nr. 1:
Dressyr: Rakt, oledat tränsbett.
Markarbete: Beror på, antingen tvådelat pessoa eller rakt, oledat tränsbett.
Hoppning: Tvådelat pessoa.
Uteritt: Tvådelat pessoa.

C-ponny nr. 2:
Dressyr: Rakt, oledat Happy Mouth-bett.
Markarbete: Rakt, oledat Happy Mouth-bett.
Hoppning: Rakt, oledat Happy Mouth-bett.
Uteritt: Rakt, oledat Happy Mouth-bett.

C-ponny nr. 3:
Dressyr: Tredelat Happy Mouth-bett.
Markarbete: Tredelat Happy Mouth-bett.
Hoppning: Tredelat Happy Mouth-bett eller tvådelat pessoa.
Uteritt: Hackamore.

B-ponnyn:
Dressyr: Tredelat mässingbett.
Markarbete: Tredelat mässingbett.
Hoppning: Tredelat mässingbett.
Uteritt: Tredelat mässingbett.

jag rider på 2 delat, d-ringat bett med kopparrullar :D

Jag rider med pessoabett i hoppning och vanligt 3 delat dressyr o uteritt vareiarar jag mellan 3 dleat två delat o pessoa beroende på vad jag ska göra.:D

Har många ponnyer jag rider, så lägger upp några så ser man variationen :idea: Mest tredelat tränsbett, men även pessoa och rakt tränsbett.

Klasse liten B-ponny
Dressyr/Hopp: tredelat tränsbett (sweet iron + koppar)
Uteritt: tredelat pessoa

Putte A-ponny
Dressyr/Hopp/Uteritt: Rakt tränsbett med fasta ringar

Kátur C-ponny
Dressyr/Hopp/Uteritt tredelat tränsbett

Dracula Maxad C-ponny
Dressyr/Hopp/Uteritt tredelat pessoa

Senast ändrad:

Gillar tredelade bett men varierar efter vad jag ska göra med hästen den dagen.I förekommande fall av ridning på stångbett gillar jag kimblewick stången bäst. Siliconbettet fungerar fint på en del hästar men en del som är extra känsliga får brännsår av detta....

Jag rider på vanligt två delat bett i dressyren och har ridit på pehlam bett i hoppningen, men jag vart för stark på den så nu har jag bytt till ett annat som jag verkligen inte kommer ihåg vad de heter *blir tokig* Inte så vanligt verkar de som eftersom jag inte kan hitta att någon annan rider på de här. Men det är iaf ledat överallt och med stora ringar finns både fasta och lösa. Men min häst blir väldigt lång jag orkar inte rida ihop honom och han blir även stark när vi hoppar. Min hopptränare säger att vi ska testa något annat har testa lite olika men de funkar inge bra. Har nu funderat på att kanske testa pessoa bett vad tror ni om de?? Några komentarer om dom e bra el dåliga för hästar som blir långa och drar iväg??

I dressyren rider ja på ett 3 delat tränsbett,
i hoppningen 3 delat tränsbett eller pessoa,
ut oftast pelham, ibland pessoa eller 3-delat tränsbett.

Jag byter bett hela tiden, jag kan aldrig bestämma mig. just nu rider jag på ett vanligt tränsbett men behöver byta igen för min häst är för stark för mig på det bettet (eller så är det jag som är svag) :)

Dressyr: Vanligtvis 3 delat bett. NU är det hackamore

Hoppning: 3 delat gummibett eller hackmore. Mest hackamore

Men brukar byta rätt ofta, då det är dagsformen som avgör.

Vet inte om jag har svarat här förut, men nu rider jag iaf på:
Nova gummibett till vardags/dressyr
Sprenger Dynamic RS vid markarbete/småhinder
Nathe tandempelham vid banhoppning

I dressyren har jag ett rakt tränsbett, hade jätteproblem med att hitta ett bra bett till dressyren, men tillslut så klickade det verkligen med detta bett! :)
I hoppningen har vi haft ett tvådelat pessoa + delta ett tag nu, men jag tycker verkligen inte om det bettet, han blir nästan lite överkänslig på det, så vi ska antagligen gå över till rakt gummipelham med delta & kedja nu :)

jag rider alltd på vanligt 3-delat, förutom just nu då jag har ett hack

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka