Vilket bett rider du på?

Sv: Vilket bett rider du på?

7 åringen har ett 3 delat med rörliga ringar för tillfället. det följde med när jag köpte henne men ska byta mot en mjukare sen när hon sätts igång för hon är väldigt känslig i munnen verkar det som. Får knappt ta i henne och sen behöver man inte bromsa henne utan man får mer driva på henne. :)

15 åringen rids nu på ett rakt äppelbett. har också 2 och 3 delat med rörliga ringar, 2 delat gummibett och även något 3 delat pessoabett liggandes som användes när jag köpte henne för hon fungerade bäst på det tyckte min dåvarande tränare.
vilket jag skäms över idag och säga att jag red på. :crazy:

funderar på att köpa ett hackamore till henne senare för att slippa bett på henne helt.

Vanligt tredelat bett. Anledning: det funkar :p Känner att det är det mildaste att rida på. Gillar inte tvådelade då dem oftast är ojämnt långa.
Funderar dock på att skaffa ett sidepull för att hon ska slippa bettet ibland :)

Hackamore och vanligt tredelat.
Hackamore för att han i princip sen efter han blev indriden (nu 13 snart) blivit riden med det i skogen, resulterat i att han trivs allra bäst i de i det flesta sammanhang.
Tredelat för jag vill ha variation :)

Jag använder mest ett helt vanligt tredelat bett, ibland sidepull och nån gång repgrimma för skojs skull. Hästen verkar trivas, och det då får det bli så.

kl

H1: Oftast 2-delat rörliga ringar eller 2-delat fasta ringar eller kandar.

H2: 2-delat rörliga ringar eller kapson.

H3: Har en hel uppsjö eftersom hon är lite speciell i munnen, rids mest på ett anatomiskt D-bett, annars 2 el 3-delat, hackamore eller kombibett. Trivs bäst om man byter ofta:)

Jag uttryckte mig klantigt vad gäller bett på unghäst, det jag menade var att på 4- och 5-årschampionatet får man inte rida med annat än två- och tre-delat med rörliga ringar. Jag ska försöka kvala min lilla till 4-års så det är därför :P. Förstår dock inte varför man inte får ha fasta ringar..?

I övrigt får man väl ha vilket bett man vill, vad gäller storhäst...

Valacken körs på ett tredelat eggbett med fasta ringar. Rids på sidepull eller vanligt ponnyhack.

Stoet är det en gåta vad hon verkligen trivs med som ska kunna fungera. Hon har lätt att bli väldigt stark och framåt i all ridning. Körs med ett postkandar som hon fungerar mycket bra på men ridningen testar vi oss fram lite eftersom.

Smalt tredelat blir hon vansinnig på, tvådelat fullcheekbett blir hon urstark och stum i munnen av, rakt bett med fasta ringar fungerar lite åtminstone men har faktiskt inte ridigt med det så mycket så det ska testas mer. Pelham har fungerat lite mellanåt men upplever det som att hon blir mer upp i tok av, jaktkandar har fungerat sådär och valackens tredelade eggbett också sådär med... har köpt ett tredelat bridong med fasta små ringar som jag hoppas hon ska trivas med sedan när vi kommit igång med ridningen igen. Hon är genomgången av ET och ska bara köras framöver ett tag för att sedan börja om med ridningen. Egentligen är det postkandaret som fungerat bäst hittils att rida på också, en rak smalare stång som är lite räfflad inåt. Hon är ett mysterium hästen... Ponnyhack går inte att rida på då hon blir nonchalant men tyskt hack har hon fungerat bäst på och rider på det mellanåt.

Senast ändrad:

Smalt tredelat bridongbett alternerat med jaktkandar (kimblewick). Av den enkla anledningen att det är de bett min häst trivs bäst med. :)

Just nu testar jag ett rakt kiblewick bett och först vågade han inte ta stöd,betedde sig som en cirkus häst med slidstop som en western häst men nu funkar det jätte bra ,jobbar med bakkärran som aldrig förr...Annars är favo bettet ett rakt med lösa ringar...

Vanligt 2 delat eller 3 delat. I bland 2 delat med fasta ringar och kandar.
Har ett pelham som jag hade när jag red ut på förra hästen, men de lär nog inte komma fram igen...

På fullblodet tre-delat sötmalm och rakt tränsbett. Har inte prövat några andra, tycker han funkar bra med dessa. Är inte alls stark, snarare tvärt om, såupplever kanske det raka lite bättre för han tar mer stöd på det (eller så är det inbillning...).

Nordsvensken dressyras på tredelat tränsbett, det har han alltid haft och det funkar bra. I skogen (främst på vintern) har vi jaktkandar för att han kan bli för stark ibland. Då är det ingen dressyr eller korta tyglar hela tiden som gäller, han är nästan omöjlig att arbeta på det bettet men verkar trivas med det och det upplevs inte som skarpt utan bara något starkare.

Kl.
Använder oftast tredelat eggbett. Ibland varierar jag med ett vanligt rakt bett. Enda anledningen till att jag använder dessa bett är för att hästen trivs bra på dem. :)

Jag rider på ett äppel-eggbett, tvådelat för att jag har fått höra att de är bekväma och snälla mot hästens mun och tänder, plus att jag inbillar mig att hästen tycker om det. Även tredelat eggbett används. Rider även på ett bettlöst träns som inverkar på nacken för att helt skona tänder och mun.

kl

Jag rider på Sprengers tredelade bridong i aurigan. Detta bettet har hästen valt själv och det är det hon älskar. För munnens skull håller vi på och experimenterar med olika alternativ men hittills har inget annat funkat. Ska testa ett tvådelat Pessoa Magic Mouth hade jag tänkt mig. Tror ni det kan gå eller är det för likt ett vanligt rakt eggbett för det avskydde hon?

kl

Jag rider just nu på ett ganska tjockt tvådelat med rörliga ringar. Annars har jag några olika tvådelade, tredelat med rörliga eller fasta ringar och hackamore (med korta skänklar och läderrem under hakan).
Det är dock inget som fungerar. Hackamore går han bäst på men vill ju att han ska gå att rida med bett. Vill köpa ett nytt tredelat med fasta ringar då det jag har är för stort så använder inte det.

Min lilla pålle är något av ett bettmysterium :p tänderna är kollade och det är inge fel på dem.

Rider och kör med två-, tredelat, rakt eller bettlöst på ponnyerna/hästarna. Behövs helt enkelt inte skarpare och därför används dessa. :)

Innan du springer iväg och köper något dyrt - kolla om du har någon lädergrimma du kan använda istället, funkar lika bra som ett sidepull om man ´spänner åt nosen lite och ev sätter på ett pannband.

Rider medryttarponnyn med hackamore i hoppning och uteritt och portugisisk stång med dubbla tyglar elr ett "akademiskt hackamore" i dressyr. Han är ganska respektlös och kan sticka i skogen och jag vill ha "kandarverkan" utan så mkt bett i dressyren.

Medryttarhästen rider jag med vanlig stallgrimma i skogen, smalt tredelat bridongbett i hoppning och stång i dressyr. Grimman räcker ute och hon trivs utan bett, i hoppning får man inte rida med grimma och jag vill ha lite mer precision än jag får med grimman och i dressyren funkar stången väldigt bra. Jag kan rida henne i dressyr med tränsbett också, men hon slappnar av lättare med stången.

Halvblodet:
3-delat med tungfels del, går bra på det, behövs inte mer på honom under den nivån jag rider på just nu.
Även provat hack, gick helt ok. Ville testa hur han gick på det.

Whelsen: 3 delat, hack eller stång
går bra på alla, jobbar bättre med stången, han är mest van vid den
3-delat i dressyren och hack för att variera lite, han gillar inte alltid bett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar