Vilket bett rider du på?

H

hastkrafter

Tänkte ställa en rolig fråga: Vilket bett rider du på? Och varför rider du just på de betten/bettet?

Och med det menar jag, rider du på det för att du får en bättre inverkan med det på din starka häst eller så? Känner du att du får bättre stöd på det bettet? :)

Om du inte riktigt vet hur du ska motivera så skriv bara vilket / vilka.

Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider min ungponny på tredelat bett. Helt enkelt för att det är det hon trivs bäst på! Har testat ganska mycket men detta är det enda bettet som helt lugn i munnen på (vilket också betyder att hon håller även framhovarna i marken :p).

Pappas travare rids med ngt konstigt bett... det har lix dubbla bettringar? Hon kan vara väldigt het och eftersom hon inte rids så mycket och inte rids så seriöst utan mest ut i skogen eller monté. Hon trivs på bettet och man slipper en "kamp" när man vill ha stopp på henne. Hon har även hon gått till och från på tredelat men eftersom hon är så het och inte så lydig så känns det både säkrare och framför allt snällare mot hästen att slippa "bråka" med henne.

Okej, det är inte pessoabettet du menar med tanke på dubbla bettringar?

Min kallblodstravare går på ett rakt bett med fasta ringar.
Han har länge haft ett jaktkandar ute i naturen, men har inte behov av det längre.
Ha provat ett hack men det gillade han inte, krulla bara ihop nacken och sprang.

nej det har inte dubbla åt det hållet utan det är vanliga bettringar och sedan sitter det en bettring till lite längre ut (alltså ca 1-2 cm ut från munnen). Väldigt konstigt... tror det är ett travbett :D

Okej, försöker komma på vilket det är :)

Jag brukar ha hackamore med långa skänklar eller kimblewick jaktkandar när vi rider ute. Pigg häst!

3-ledat i dressyr

3-ledat kopparbett i hoppning om det inte är utomhus då blir det Pelham på 2 tyglar :)

Jag har lite olika bett till tant. Just för att inte alltid harva runt med samma. Oftast rider jag på 3delat mässingsbett. Ibland har jag ett tvådelat 'vanligt' bett eller ett 3delat äppelbett. När min dotter rider har hon oftast ett odelat bett med fasta bettringar. :)

Tycker det funkar bra, hon behöver ju inte 'starkare' bett. Rider ut i bara grimma och grimskaft ibland också och det är aldrig några problem. *snäll häst*

Rider jag dressyr har jag ett tredelat bett med koppar och sötmalm, rörliga ringar. hon älskar det:D På mitt westernträns har jag ett vanligt 2-delat bett med rörliga ringar, hon fungerar like bra på båda:) händer ibland att jag rider i repgrimma, och då har jag inget bett alls :P

nej det har inte dubbla åt det hållet utan det är vanliga bettringar och sedan sitter det en bettring till lite längre ut (alltså ca 1-2 cm ut från munnen). Väldigt konstigt... tror det är ett travbett :D

Entömsbett?
http://images.google.com/images?hl=...=entömsbett&lr=&oq=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

KL.
Jag har ett tredelat med svängd mittdel, ett novabett, ett rakt med fasta ringar, ett pelham och en islandsstång.
Det jag använder nästan hela tiden vid ridning är det tredelade och då och då pelhambettet, alltid med två tyglar. Vid longering/tömkörning har jag novabettet.

Jag rider på 3-delar bridong, 3- delat rakt westernbett med rullning och kopparinslag, 2- delat sweet iron, 3- delat eggbett, westernstång och rakt pelhamn

På banan rider jag med bridongen, sweet iron och pelhamn beroende på vad jag tränar
I skogen rider jag blandat, beroende på vad man har för mål, även mycket bettlöst så som repgrimma, sidepull, hack och halsring

Jag rider min nyblivna fyraåring på ett Sprenger KK Ultra tredelat. Ligger bra i hästens mun och hästen verkar trivas. Jag har olika träns, men samma typ av bett på dem alla, men varierar med olika nosgrimmor. Och så har jag även ett "ponnyhack".

Tredelat ganska tunt med rörliga ringar.

Anledning; Jag har inte mkt att välja på, det är bara det här jag har nu och tvådelat med rörliga ringar som gäller då det är en 4-åring och de får inte tävla på ngt annat... Inte ens tredelat med fasta ringar, vilket jag haft innan.

3 delat med fasta ringar
2 delat rätt tjockt med rörliga ringar
2 delat sprenger lite smalare med rörliga ringar
Rakt tränsbett med rörliga ringar.
Beroende på vad vi ska göra och vilket humör är på.
Tycker tyvärr det raka känns lite stumt men funkar best när vi hoppar.
Det 3 delade funkar best när vi dressyrar.
Även detta en 4 åring

Lite ot men får 4 åringarna inte tävla på 3 delade med fasta ringar?

Läste precis tr:
För ungponnyer (mellan 4-6 år) oavsett start i avdelning A eller B är endast vanligt tränsbett; rakt, två delat, eller tredelat med mittersta länken rund, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar, och galoppbett tillåtet.

Senast ändrad:

Jag växlar mellan många olika bett då jag fått lära mig av veterinärer och hästtandläkare att det är det bästa för hästen. Det jag växlar mellan är:

Rakt bett i metall där jag varierar mellan lösa och fasta ringar

Vanliga ledade tränsbett i olika varianter: lösa ringar, fasta ringar, ihåligt massivt, tjockare, smalare, syntet, metall

Tvåledade tränsbett i samma variation som ovan.

Hackamore

Sidepull

(Ibland pelham på någon häst, ibland kandar på äldsta hästen)

Jag har ett novabett på min unghäst. (Mjukt gummibett utan stålkärna)

Det är mjukt och trevligt för hästen att börja med, hon kan tugga och mysa med det utan att det skulle råka slå i en tand eller vara hårt mot lanerna. Hon har inte visat att hon misstycker mot metall heller men hon verkar gilla detta och skulle hon bralla till så "drar man" (eller hur man skall säga) mycket mjukare i munnen på henne, är väldigt rädd om hennes mun.

Uteritt mm. Kimblewick
Träning och tävling: Stel stång med rulle och port
30279755.jpg

(Det vänstra, silvriga)

Anledning: Jag måste ha stång när jag tävlar (regel) och detta är det bett hon trivs på. Har provat en uppsjö av olika bett, men det var detta hon valde :)

Kimblewick rider jag på eftersom det inte är lika skarpt som stången, men ändå med lite hävstång vilket min häst gillar. Fungerar bra vid uteritt, hoppning och tornerspel mm.

Hon tycker inte om tränsbett så jag undviker dem...

Vanligt tredelat bett i koppar och sötmalm med tungfrihet.
Anledningen: han är så mjuk o fin i munnen att jag tycker detta funkar bäst.
Provade jaktkandar en kort period (ca en vecka) efter tips från fd tandis. Var ungefär som att dunka huvudet i en vägg. Så det var bara att byta tillbaka.

Jag rider bara på vanliga tränsbett, två- eller tredelade med engelsk eller remontgrimma. Har nog alla variationer på dessa bett, i mässing och rostfritt, med fasta och rörliga ringar etc.

Anledning: Varför krångla till det?
Verkar en häst ha problem med något av de vanliga tränsbetten försöker jag se vad JAG kan ändra på hos mig istället för att börja prova mer avancerade bett. Oftast är det inte i bettet felet ligger... :o

På senare tid har hon i dressyrarbetet gått bäst på tvådelat rostfritt med remontgrimma, men sånt kan ju ändra sig...

Har även introducerat kandaret för ett tag sedan (hon är 6 år nu), men det är inget vi använder ännu, det var bara för att prova på. Men snart, kanske? ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar