vilket bete är bäst med tanke på mindre fruktan

lovehorses

Trådstartare
Mina två hästar har fått riktig lös mage nu efter betes utsläpp förra måndagen. De går nu på ängsbete.Vi måste flytta på fredag och då kommer vi till en skogshage.

Är gräset "mildare" i skogshagen än på en än?
jag menar där lyser solen inte hela dagarna...

Sv: vilket bete är bäst med tanke på mindre fruktan

Mindre fruktaner finns i ett övervuxet bete, så äng elle skog i samma period kvittar i stort sett.

Inte säkert att det ger mindre fruktan. Skogshagen kan lida av näringsbrist och det är också något som framkallar fruktan.

Mindre fruktaner finns i ett övervuxet bete

Stämmer det verkligen?
Det finns mer fruktan i gräset ju äldre det blir. Om man nu bara ska tänka på fruktan och inte de andra kolhydraterna.

Senast ändrad:

Vet iaf. att fruktanet främst finns längst ner i stjälken. Korttuggat, stressat gräs har höga halter.

Vet iaf. att fruktanet främst finns längst ner i stjälken. Korttuggat, stressat gräs har höga halter.

Det är mkt möjligt. Det finns mest i stammen och minst i bladen.
Jag läste det i en annan fångtråd för några dagar sedan. Det var en diskussion om denna artikeln

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000...dratteori2.pdf

det om fruktan står på sid 10

Jag hade missat det när jag läste artikeln.

Jag måste nog gå en datakurs. jag får aldrig detta att fungera så jag länkar till tråden i stället inlägg 70. Det är ett arbete från SLU ung titel kolhydratteorier.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=880129&page=4

Senast ändrad:

Intressant artikel! Orkade inte läsa riktigt hela, men sparade den för vidare läsning =) Intressant att det var högre halt fruktan i höt än ensilaget.

Nu blir ju ett gräs aldrig helt fritt från fruktaner, men ett övervuxet bete är defenetivt det som har minst av den varan.

I så fall beror det nog på vad man menar med övervuxet. Om du menar torrt gammalt gräs är det nog så. I det arbetet som jag länkar till så står det att det finns mest fruktan i stjälken på gräset och att det lagrar sin energi som fruktan under växtperiodens gång medan en del andra växter lagrar den som stärkelse. Jag vet att det tillfälligt lagrar en hel del energi som fruktan när det ex blir kallt osv.

Fruktanhalten i ett gräs beror ju på så många olika faktorer där gräsets ålder är en av dem. Men om man ska gå efter det arbetet så får jag det inte till annat.

Vad menas med ett övervuxet bete?Som stått tomt flera år?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Görel
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka