Vilket är det snällaste bettet egentligen??

Det är omöjligt att säga. Den rena mekaniken hos ett bett är bara en liten del av "mildheten", sen tillkommer hästens tycke och smak samt hur ryttaren använder bettet.

Ett lätt, inte allt för tjockt syntetbett som är ordentligt avsmalnat på mitten för att avlasta tungan är ett bett som många hästar nog tycker är snällt.

De vet jag inte. Men jag själv föredrar ett tredelat bett med klump i mitten av koppar, iaf jämfört med tvådelat. Och iaf då jag rider. När jag kör och leder brukar jag ha två delat men då har jag annat träns också.

Jag tycker att ett Tre delat bett är det snällaste eftersom det har fler brytpunkter i bettet!! Är oftast lite smalare än ett vanligt träns bett.
Det är min uppfattning

Det snällaste bettet är det som just DIN häst trivs bäst med och det må vara tredelat, tvådelat, rakt stång eller hack eller vad som helst

Varför skulle det vara bra med fler brytpunkter?

Som Swannie säger är det såklart individuellt vilket bett som är snällast men de vanligaste tvådelade tränsbettet är inte alls särskilt snällt. Läs gärna länken jag skickade i det övre inlägget. Det finns även en svensk videofilm om bett på marknaden som är bra och som är baserad på år av forskning.

Numera finns det ganska tunna bett i syntetmaterial.

Generellt sett tycker jag att oledade bett är överskattade vad gäller "snällhet". Det är väldigt många hästar som får ont i tungan av dem. Visst, rena skador blir det ju mindre av eftersom tungan inte går sönder så lätt. Men samtidigt är den extremt känslig. Tungan är också en väldigt stor muskel - går hästen och försöka komma undan från tryck på den så påverkas stora delar av kroppen, det blir mycket svårt att lösgöra hästen.

Ehhh...bettet är väl aldrig starkare än den hand som styr... :confused: :crazy: :smirk: :D

Ärligt talat så är det svårt att bestämma det, tycker jag, då det finns så många för och nackdelar med alla "något sånär normala" bett.

Och det är väl ungefär det det står i artikeln jag skickade med. Varför skulle ett mjukt och böjligt bett vara snällare än ett stelare? Om man nu ska ge ett generellt svar på en sån här fråga öht så vidhåller jag ändå att det raka bettet är det snällaste.

Det finns en massa information i den här frågan men många fortsätter ändå med sina gamla vanliga "det är fler brytpunkter"-ramsor. Det verkar inte ens finnas intresse för att läsa en artikel på en halv sida.

Jag skulle önska att fler tog del av den forskning som finns.

Jag har läst artikeln.

Att ett mjukt böjligt bett är snällare baserar jag på vad jag har kommit fram till efter drygt 20 år med bett som specialintresse. Oledat och tredelat använde jag mycket för 5-10 år sedan, men har gått över till bättre grejer.

Och lilla vän, lägg inte ord i min mun. Några brytpunkts-ramsor har jag inte dragit. Jag är nog den som har ifrågasatt det slentrianmässiga refererandet till brytpunkter flest gånger på det här forumet...

Vad gäller forskning så måste den bedömas utefter vilket material den grundar sig på. Som det ser ut i nuläget verkar den mesta forskningen kring betsling basera sig på vilka skador hästtandläkare hittar i hästmunnar - skador som oftast beror på felaktig ridning från början.

Nu har ju Anders Eriksson hakat på att det är smart att förbereda hästen för bettet genom att först utbilda den på bettlöst, och det är bra. Då kanske betslingsråden kan gå från att rekommendera det som ställer till minst skador, till att rekommendera det som hästen tycker är bekvämast.

Ehhh...bettet är väl aldrig starkare än den hand som styr... :confused: :crazy: :smirk: :D

Ärligt talat så är det svårt att bestämma det, tycker jag, då det finns så många för och nackdelar med alla "något sånär normala" bett.

Helt enig!
Det er så mye snakk om hvilket bitt som er mildest og at "æsj, det bittet der er alt for sterkt" - men et bitt er aldri sterkere enn det hånden som styrer det gjør det til.

Jeg rir nå fks. en hest på et rett gummibitt, fordi hun liker dette bedre og konsentrerer seg bedre når hun har noe å tygge på, ellers har hun ikke ro i rompen. En annen hest går på tredelt, mens en gikk på islandshestbitt. Hjemme har jeg ridd på pessoa - som jeg liker veldig godt, men her i Norge får jeg "smekk" fordi Pessoa er slikt et "slemt" bitt.
Men jeg har ikke harde hender, og har ikke hatt det de siste 10 årene!

Detta bettet avgudar jag till mina travare...både i träning och i löp( i löp med säkerhetskedja) det är mjukt och följsamt, hästens saliv i värme gör det till exakt passform i munnen..
40521.jpg

Det snällaste bettet är det med den "snällaste" handen i andra änden på tygeln...=)

Som en vis(klok) person sa - du ska kunna stoppa en ståltråd i munnen på hästen och rida utan att hästen upplever det som skarpt!!. Sen ska man väl inte pröva detta utan se det som bildligt talat, men inte mindre klokt för det!!

Jesus , det måste var omöjligt att svara på. Det beror nog på hästen och vad den trivs med tror jag.

Oj vad känsligt det var då. Att intresset för artikeln verkar lågt och brytpunktsramsor var inte riktat enbart till dig vilket borde framgå av tidigare inlägg. Och den här lilla vännen har också haft häst och intresserat sig för bett i mer än 20 år, sen 1981 för att vara exakt.

Sen tror jag att hästtandläkares forskning är minst lika seriös som din egen.

Jag har alltid fått höra att tredelat är det "snällaste", nu säger jag ju inte att jag tycker det...
Det jag har försökt att rida med är gummibett men det är stört omöjligt för det går sönder hela tiden, såklart så slänger jag det när det har blivit söndrigt(med risk för bakterier och sår :p)
Men så kan man ju inte heller hålla på??
Det är ett fullblod jag har, och har 12½ till henne, men nu har min stallchef sagt att hon nog skulle behöva 11½??Kan det stämma?
Jag blir så förvirrad av att alla säger olika hela tiden...
SNÄLLA HJÄÄÄÄÄÄLP!!! :cry:

Det kan säkert stämma, många rider med för stora bett. Jag har 11,5 på min 170-häst om jag har ett rakt bett. Det finns syntetbett från Sprenger som är tunnare och gjort av starkare material än de vanliga gummibetten. Om du är nöjd med att rida på rakt bett och det passar hästen skulle jag prova ett böjt oledat bett av metall annars.

bett11.jpg

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: fio
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
396
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 989
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka