Sv: Vilket är det bästa sättet att uppfostra en häst?
När jag hittade en häst med avsparkat griffelben och blodet sprutandes meterlång för varje hjärtslag och steg den tog in till stallet igen kan jag lova dig att vi både tvingade hästen att undersökas och behandlas av veterinär på plats och att den sedan tvingades in i transporten för operation och behandling på Ultuna. Det gick inte ens att stoppa blödningen före transporten in utan bara minska den. Utan det tvånget hade hästen inte levt idag och NEJ, vi slog den inte!
Leo_felicia skrev:Man ska inte tvinga en häst till något.
VAR har jag sagt att man ska slå en häst? Vad gör du om en häst vägrar låta sig ridas från stallplanen, släpper du ut den i hagen då eftersom man inte ska tvinga en häst till något? Om en veterinär ska behandla en skada och hästen inte vill stå still så slipper den, eller sätter man på en brems=tvång om det inte går på annat sätt?Mia_R skrev:Så en häst som vägrar låta sig ridas från stallplanen ska man hoppa av och släppa ut i hagen igen som belöning? En häst som vägrar kliva på transporten slipper?
När jag hittade en häst med avsparkat griffelben och blodet sprutandes meterlång för varje hjärtslag och steg den tog in till stallet igen kan jag lova dig att vi både tvingade hästen att undersökas och behandlas av veterinär på plats och att den sedan tvingades in i transporten för operation och behandling på Ultuna. Det gick inte ens att stoppa blödningen före transporten in utan bara minska den. Utan det tvånget hade hästen inte levt idag och NEJ, vi slog den inte!