Vilken utbildningsståndpunkt???

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gargamella

Vilken utbildningsståndpunkt i dressyr (alltså typ den dressyrklass den går) har hästen ungefär om den kan; Fram -och bakdelsvändningar, sidvärtrörelser i skritt & trav & ngt sånär i galopp. Byta galopp även på rakt spår. Förvänd galopp sitter INTE.

Snälla hjälp mig! :bow:

Sv: Vilken utbildningsståndpunkt???

Har ju ingen koll på hur programen ser ut numera länge sen jag tävlade men typ Lb?

Jag skulle klassa min 'ponny' som La han är statad tom La:4 och den förvända galoppen sitter och bra dagar (dvs när jag gör rätt) sitter seriebyten.

Senast ändrad:

Jag tycker att det helt beror på med kvalitet och samlingsgrad den utför sakerna.
Men sitter inte förvänd galopp alls är det hur som helst under LA skulle jag säga.

Det beror på hur gammal den är.
Är den 4-5 så visst.
Förvänd galopp är mkt enklare än att göra rena byten på rakt spår.

Sen kan man skippa LA o gå direkt till MSV B;)

måste få ändra mig.
Den kan nog var 6- 17 oxå. För många hästar eller kanske ryttare sitter bytena som ett enormt hinder på vägen- vidare

Senast ändrad:

om den gör det i bra form och samlat o snyggt så skulle jag säga dom lägre LA klasserna. förvända är (iaf på min!) mest en styrkegrej, och man får helt enkelt jobba på svagt böjda spår och inte börja med hörnen..

Detta är omöjligt att svara på då man inte sett kvaliteten på rörelserna. Ett byte till exempel är ju inte samma sak som att hästen växlar galoppsida...
När jag hör att hästen inte kan gå förvänd galopp men byta på rakt spår blir i alla fall jag lite skeptisk...

KAN gå förvänd, men den sitter inte "som smäcken" (mest för att den är oriden nu & inte orkar). Har man inte tränat särskilt på det, utan tex mera på byten, är det väl inget konstigt..... Det är ingen supertränad talang, mer en svensson-häst.... =)

Okej. Ska du annonsera den så hade jag skrivit:
Ej tävlad (om den inte är det) Utb.stp LB

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
879
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar