Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

the_connemara

Trådstartare
Gräsbroddarna är nu bara 8 till antalet (köper alltid 10) och jag tänkte införskaffa nya till nästa år. Jag rider alltid med brodd, är det stenhårt i marken rider jag med vinterbordd (låga med kärna), annars lite längre gräsbrodd (dock nog ändå den lägsta modellen utan kärna). Jag kan inte rida utan brodd, punkt slut. Har testat både hemma på plan mark (dressyr) och på terrängbanan i början men pålle halkar och jag vågar inte rida. Med brodd funkar allt som vanligt.

Men, nu läste jag härinne på hoppforumet om att med de 4-kantiga (de vanliga) brodden fanns det risk att hästen hakade i marken för mycket och drog snett (i sidled/rotation sas) med risk för skador av söndervridningar. Något jag aldrig hört innan. Någon som vet mer om det? Stor risk eller bara "löst prat"? Använder ni sådana? Värt att leta upp 8-kantiga/runda brodd när man ändå ska ha nya? Vart hittar man de i sådana fall?

Vad har ni annars för brodd? Hur höga? Kärna/inte? Någon speciell typ? Annorlunda fram/bak?

Att rida utan brodd behöver vi nörvändigtvis inte diskutera här eftersom jag vill ha brodderfarenheter och som jag skrev redan har testat att rida utan. Ska jag ex rida dressyr på fälten hemma är det vinterbrodd runt om o boots som gäller.

Sv: Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

När jag ska hoppa derbybana med min häst (banhoppning som fälttävlan) skor jag min häst med vinterskor. Sedan skruvar jag fast fyra broddar på varje sko; två vinterbroddar på tårna och gräsbroddar på trakterna. Hästen halkar garanterat inte! Boots runt om är ett måste!

Har aldrig hört talas om de broddar du nämner.

Rider du även med broddar på sand / grus osv?

Absolut finns risken att hästen "fastnar" i underlaget och därmed riskerar senskador, splitterfrakturer, chip-frakturer etc. Risken är liten men det finns där.
Hästens hov rör sig alltid lite mot underlaget (glider och roterar) och jag skulle ALDRIG rida med 4 brodd/sko mer än på is (då viss glidning ändå kan ske). Att det är nån skillnad med 4-kant, 8-kant eller runda broddar tvivlar jag på utan det har väl mer med längd/tjocklek att göra

Jag har ridigt i flera år med 4 broddar per sko och vintertid 6 broddar, min häst har ALDRIG fastnat i underlaget (????) och ALDRIG halkat. Jag skruvar ju givetvis bort broddarna efter hopp- eller terrängprovet.
Är terrängbanan enbart på gräs att det en självklarhet för mig att ha 4st broddar per tass.

Jag har ridigt i flera år med 4 broddar per sko och vintertid 6 broddar, min häst har ALDRIG fastnat i underlaget (????) och ALDRIG halkat. Jag skruvar ju givetvis bort broddarna efter hopp- eller terrängprovet.
Är terrängbanan enbart på gräs att det en självklarhet för mig att ha 4st broddar per tass.

Fast jag håller med Betti...jag läste nån undersökning för flera år sen om 4 broddar och det var inte alls bättre än 2, tvärtom. Kommer tyvärr inte ihåg vart denna infon fanns eller vem som gjorde undersökningen. Har själv också fått lära mig att det är längden/tjocklek på broddarna som gör skillnaden.

Jaaa var och en med sitt,

men min erfarenhet är att 4 broddar är bra, hästen halkar inte och fastnar inte. Om det sen sist och slutligen är såååå mycket bättre än 2 broddar vet jag inte, har nån testat? Det beror väl kanske en hel del på kusken också?
Men de gånger vi kommit i en snäv sväng på gräsunderlag, är jag glad för att jag har haft fyra broddar... :cool:

Jag rider med runda 6-kantiga broddar bak och vanliga is fram när det är lite djupare underlag. Är det hårt rider jag med isbroddar runt om.
Själv kan jag ju tycka att hoppryttarna överbroddar men å andra sidan när dom vänder så glömmer dom i stort sett alltid ytterhjälperna utan kommer alltid dragandes runt i innertygeln så det är klart så särskilt balanserat rider dom ju inte....

:eek:..om jag kommer i en snäv sväng...Ja´då hoppas jag att jag är i balans som ryttare;). 4 broddar ökar definitivt risken för allvarliga skador på hästen.Alltför många glömmer bort "glidandets idé".Hoven har en sådan uppbyggnad att den behöver "glidet" för att hinna dämpa kraften den utsätts för.

*kl*

Vi har vad jag kan komma ihåg aldrig använt 4 broddar/sko, inte ens på högsta nivå. Inte under min tid iaf. Det känns för mycket, särskilt i tån på framskorna. Huua för att landa med det...

Det var då konstigt, under 10 års tid har jag inte en enda gång vurpat omkull med en enda häst eller de har heller inte halkat eller fått vrickningar / senskador ja vad som helst.

För mig och mina hästar har jag aldrig sett det som en nackdel att ha 4 broddar. Absolut ingen nackdel, men det är ju bara min åsikt och erfarenhet...

Och när jag jobbade i Tyskland (och Italien) skruvade jag i 4 broddar per sko åt chefen och de övriga i laget. *pust* jobbigt var det...

Men OM jag nånsin åker omkull med hästen på grund av 4 broddar är ni de första som får veta. :p

När jag ska hoppa derbybana med min häst (banhoppning som fälttävlan) skor jag min häst med vinterskor. Sedan skruvar jag fast fyra broddar på varje sko; två vinterbroddar på tårna och gräsbroddar på trakterna. Hästen halkar garanterat inte! Boots runt om är ett måste!

Har aldrig hört talas om de broddar du nämner.

Rider du även med broddar på sand / grus osv?

Brodda med 4 skulle jag aldrig göra, av den anledningen att jag enbart hört att det sliter mer än det hjälper mot halkan. Jag hoppar ju inga höjder heller ;) Efter att studerat kvalreglerna för fälttävlan insåg jag att jag aldrig kommer rida högre än debutant på :D

Och jag har samam skor vinter som sommar, har alltid 2 brodd hål i trakten.

Nej varför skulle jag rida med brodd på sand/grus? En terrängbana består ju (iaf i alal fall jag sett) alltid delvis/till stor del av gräs med svängar/sluttningar = jag vågar inte rida obroddat.

Jo klart du ska prova på lätt klass också!! :D

Jag förstod då inte riktigt ditt första inlägg i så fall, kunde väl uppfattas som att du red med broddar på dressyren, därav min knasiga fråga... :o

min häst har ALDRIG fastnat i underlaget (????)

Fast fastnat i den bemärkelsen att det sliter på hästen är ju för att man minskar glidmomentet för mycket. Dvs hoven glider inte framåt mot underlaget lika mycket som den "måste" göra för ett noramlt rörelsemönster. Det har inget med att halkglida framåt att göra. Det håller du väl med om?

Sedan hur skadligt det är om man enbart rider med 4 brodd när man tävlar gräs vet jag ju inte men min hovis är väldigt övertygad om att det inte är bra och eftersom jag tycker 2 ger tillräckligt med grepp på min nivå följer jag mer än gärna hans råd.

Anledningen till att jag frågade om 8-kant var för att det påstods minska risken att hoven fastnar i underlaget på så vis att hästen vid isättning vrider benet så den vrider sönder sig i benet - alltså brott/frakturer och andra DIREKTA skador. Så menade jag :)

Jag rider med runda 6-kantiga broddar bak och vanliga is fram när det är lite djupare underlag. Är det hårt rider jag med isbroddar runt om.
Själv kan jag ju tycka att hoppryttarna överbroddar men å andra sidan när dom vänder så glömmer dom i stort sett alltid ytterhjälperna utan kommer alltid dragandes runt i innertygeln så det är klart så särskilt balanserat rider dom ju inte....

:rofl: Du skulle höra min hoppryttares inställning till fälttävlansryttare! Han hade uppenbarligen inte fattat att jag alltid ridit fälttävlan och ska göra det på min nuvarande med, hoppningen är ju bara till för kvalen :angel:

Skämt o sido. Du har alltså aldrig mer än vinterbrodd fram? Hur långa är de? Vi har ju de lägsta av vinterbrodden, menar du att det räcker? Iofs har vi de lägsta gräsbrodden oxå men skillnad är det ju.

Varför har du 6-kantiga (kan mycket väl vart 6-kant de pratade om och inte 8:a) bak? Är det av den anledningen? Tror/vet du att det fungerar?

*kl*

Vi har vad jag kan komma ihåg aldrig använt 4 broddar/sko, inte ens på högsta nivå. Inte under min tid iaf. Det känns för mycket, särskilt i tån på framskorna. Huua för att landa med det...

Har ni alltid använt 4-kantiga brodd?

Det var då konstigt, under 10 års tid har jag inte en enda gång vurpat omkull med en enda häst eller de har heller inte halkat eller fått vrickningar / senskador ja vad som helst.

För mig och mina hästar har jag aldrig sett det som en nackdel att ha 4 broddar. Absolut ingen nackdel, men det är ju bara min åsikt och erfarenhet...

Och när jag jobbade i Tyskland (och Italien) skruvade jag i 4 broddar per sko åt chefen och de övriga i laget. *pust* jobbigt var det...

Men OM jag nånsin åker omkull med hästen på grund av 4 broddar är ni de första som får veta. :p

MEN, nu var ju diskussionen inte alls om huvida man ska ha 2 eller 4 brodd i varje hov. Där har jag redan min bestämda och för oss hittills fungerande åsikt. Desstuom har det diskuterats flertalet gånger innan här om jag inte minns fel.

Någon som vill komma tillbaka till grundfrågan: 4-kantiga brodd vs 6/8-kantiga?

Nästan alltid ja, kanske någon enstaka gång att vi har haft "flerkantiga". Men de fyrkantiga är ju vanligast när det gäller större brodd, så jag vet inte varför man skulle ha "fler kanter" där egentligen.

Jo klart du ska prova på lätt klass också!! :D

Jag förstod då inte riktigt ditt första inlägg i så fall, kunde väl uppfattas som att du red med broddar på dressyren, därav min knasiga fråga... :o

Sorry! Nu när jag läser så ser jag att det inte står att det handlar om gräs. Men jag tog förgivet att ni skulle fatta det när jag skrev gräsbrodd och pratade om terrängen :o Dressyren var ju just "på fälten hemma" och vi har ing grusfält i Halland inte :D På grusvolterna i skogen har jag inte brodd så klart.

Haha, aldrig! Då måste jag ju kvala i 2 110. Du vet, jag har redan ångest över den där enda 100 klassen som kval och hoppmomentet i debutant! Tur min lilla häst hittills visat bra hoppmod för matte :)

Fast nu är det ju inte alls det jag syftar på, snarare kraften/tyngden som trycker på frambenen när de landar och broddarna i framtån säger STOPP så fort de får fäste i marken! :crazy: Kan ju inte finnas mycket till glidmoment där...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 384
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 420
Senast: Nyrelski
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka