Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

Sv: Vilken typ av broddar? 8-kantiga?

:)Gillar dina sansade inlägg,med en stor portion vänlighet,DET är vad vi vill ha mera av på "Buke" Tack,Tack:rofl:
2* deltagande kräver en viss mognad och förståelse för att det inte "bara är som en ngt större 1*" Det kommer många gånger som en överraskning,för många som det "gått som på räls för" upp tom 1*
Det är något helt annat att etablera sig vidare i klasserna.Att lyssna på våra tränare uti landet,och inte ha för bråttom till debuten i 2*
genererar i ödmjuka kunniga ryttare som kan bli goda förebilder för de yngre.
Janne sa vid ett tillfälle;Ni kan rida med små eller inga brodd alls,bara ni har som Max skrev;stöd på yttertygeln i svängen och samtidigt håller hästen samlad
Lång häst + innertygel = leriga ridbyxor.
Dessutom,rid era hästar hela vägen efter målgång.Ser alldeles för många som "idiotrider" med stark skänkel och hängande tyglar,klappandes hästen med båda händerna,tjoandes...var är uppmärksamheten?:angel: Ett mycket kritiskt ögonblick,med trött ryttare-trött häst:eek:

Såg exempelvis på Öveds i ** hur många ryttare nästan gick omkull i svängen före vattenhindret.
En stor uppochnedvänd båt med häck in. Omedelbar höger sväng, nedhopp i vatten. Den svårigheten uppstod ju inte efter banvisningen så den borde inte varit någon överraskning. Ändå var det många som kom in för starkt och drog runt hästen på innertygeln och nästan gick omkull. -Minst en var ända nere på knäna:eek:
Inga broddar i världen kan hjälpa mot tokig ridning
(nu får jag säkert hälften av alla Öveds ryttarna på mej men det struntar jag i:bump: )

Där kände jag absolut inte att det var halt. I o f sig så stod min häst emot ganska mycket mot vattnet, tror
vi fick in 7 galoppsprång från båten till vattnet, så det gick inte fort innan vi plumsa i.
Däremot släppte det lite lite i svängen mellan 6A till 6B.

Jag rider alltid med dessa broddar, 2 st/hov:
grsbrodd.jpg

Funkar bra tycker jag

Där kände jag absolut inte att det var halt. I o f sig så stod min häst emot ganska mycket mot vattnet, tror
vi fick in 7 galoppsprång från båten till vattnet, så det gick inte fort innan vi plumsa i.
Däremot släppte det lite lite i svängen mellan 6A till 6B.

<snip>

Funkar bra tycker jag

Vilken smart förpackning 2 till var hov och 2 att slarva bort -Perfekt:D

Dom preparerade mellan båten o vattnet efter ett par starter men du gjorde väl som Fio och red förnuftigt o då var det nog inte så halt.

en del kom i minst 500m/min på båten, stenhård förhållning (efter hindret) och så sliter runt hästen på inner som om den var en cyckel. (och med ryttaren i måttlig balans) -perfekt recept för en kullridning

Stämmer nog att man kan rida på korta broddar om man rider rätt.
Sigismund har rätt så klart.
Jag tror att många ( en del i alla fall) kommer upp snabbt i klasserna -kanske mer för att hästen har kapacitet än att ryttaren har det och kommer dit med stora brister i sin grundridning.

Mors, nu måste jag jobba lite
Ska till Plönninge om ett par timmar

/Max

Jaeh..., 6-kantiga broddar är ju en helt annan sak (inte)

Du tror inte att du är så rutinerad att du hade stöd på yttertygeln i svängen och samtidigt höll hästen samlad:angel:

Lång häst + innertygel = leriga ridbyxor

/M

Det var ett skämt angående broddarna :cool:

Men en av våra absolut mest rutinerade ryttare stod ju i stort sett på näsan i den svängen och nu såg jag inte själva händelsen eftersom jag red fram men jag har svårt att tro att just det berodde på dålig och slarvig ridning.
Men annars håller jag helt med dig.

Senast ändrad:

Dessutom,rid era hästar hela vägen efter målgång.Ser alldeles för många som "idiotrider" med stark skänkel och hängande tyglar,klappandes hästen med båda händerna,tjoandes...var är uppmärksamheten?:angel: Ett mycket kritiskt ögonblick,med trött ryttare-trött häst:eek:

Det där är bland det värsta jag vet. Janne som vanligt :bow:

Mer för er som vill träna upp engelskan...

10112-2T.jpg

A) Small Hexagonal Bullet: Good-to-dry conditions (hind) or wet conditions (front).

B) Medium Hexagonal Bullet: Good-to-slick conditions (hind) as a pair or on the inside with a semi-spike on the outside, or in wet conditions as a pair (front).

C) Full-Short Hexagonal Bullet: Wet conditions with deep footing (hind) or on inside with full spike outside.

D) Full Hexagonal Spike: Grass in dry/hard conditions. Use on outside, with a dull stud on inside.

G) Flat Hexagonal Road: Everyday use (front) in hard conditions.

H) Semi-Hexagonal Spike: Good to dry conditions (front). Outside with a dull stud of the same height on inside to prevent grabbing.

J) Hexagonal Bullet: Good to slick conditions (hind) as a pair or on the inside with a semi-spike outside, or in wet conditions as a pair (front).

L) Large Hexagonal Bullet: Good to slick conditions (hind) as a pair or on the inside with a semi-spike outside. Also as a pair in very wet conditions (front).

M) Semi-Square Small Spike: Grass or hard/dry conditions (front) or outside with a dull stud of the same height on the inside (hind).

N) Semi-Square Medium Spike: Good-to-dry conditions (front). Used outside with a dull stud of the same height inside (hind).

O) Shaped Square Road: Dry-to-hard conditions. Everyday use or on inside with a semi-small spike outside.

P) No Longer Available - we recommend using letter "N" as a substitute.

Q) Full-Square Block: Wet conditions with deep footing as a pair (hind).

R) Semi-Square Spike: Good-to-dry conditions (front or behind). Use on the outside with a dull stud of the same height on the inside.

S) Full-Square Spike: Dry/hard ground on the outside only. Use dull stud on the inside.

T) Small-Square Road Stud: For everyday use.

U) Medium-Square Road Stud With Tip: Everyday use, dry-to-hard, conditions on the inside with a small semi-spike on the outside.

V) Medium-Square Road Stud: For everyday

Jag kan även rekommendera denna bok (obligatorisk läsning för den amerikanska fälttävlans tränare utbildningen):
Kelley_StudBook.jpg

:bow::bow::bow: nu börjar det likna nåt ! Detta har jag saknat

Förlåt analfabeten... men vad är en "dull stud"?

Du har inte en sån här förteckning över olika bett också :D

Dull stud = icke spetsig. Fyrkantig, rund el dyl.

Använder du spetsiga broddar ska du alltid använda en "snällare" på insidan ifall hästen trampar sig på det andra benet = mindre skadorisk.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 384
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 420
Senast: Nyrelski
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka